۲۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۸
کد خبر: ۱۶۰۰۸۸
مدیر مرکز تخصصی قرآن و حدیث نورالثقلین:

نوروز نوید ظهور امام زمان و عید اکبر را به همراه دارد

خبرگزاری رسا ـ مدیر مرکز تخصصی قرآن و حدیث نورالثقلین گفت: در حدیثی از امام صادق(ع) ظهور امام زمان(عج) در عید نوروز خواهد بود، نوروز نوید منتظر بودن برای عید اکبر و عید معنوی و ظهور امام زمان(عج) را دارد.
حجت الاسلام سيدحسن اصل نژاد
حجت‌الاسلام سید حسن اصل‌نژاد، مدیر مرکز تخصصی قرآن و حدیث نورالثقلین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در پاسخ به این پرسش که عید نوروز و به طور کلی تفریح و شادی در اسلام چه جایگاهی دارد، گفت: درباره عید نوروز احادیث بسیاری آمده است، به عنوان نمونه از امام صادق(ع) وارد شده است که در این روز غسل کنید و چهار رکعت نماز به جای بیاورید.
وی افزود: در برخی از روایات خلقت آدم، آرام گرفتن کشتی حضرت نوح(ع)، گفتن قالو بلی و عهد گرفتن الهی و عید غدیر خم را نیز در این روز ذکر کرده‌اند.
صله رحم از برکات عید نوروز است
مدیر اداره قرآن و حدیث مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) اظهار داشت: در آن روز هدایایی خدمت پیامبر(ص) آورده شد، پیامبر(ص) فرموند که عجم عید نوروز را گرامی می‌دارند و ای کاش که هر روز عید نوروز باشد.
وی با بیان این‌که در اسلام نسبت به صله رحم سفارش شده است، ادامه داد: زندگی‌های مادی امروز فرصت پرداختن به صله رحم را نمی‌دهد، در اسلام سفارش شده اگر کسی می‌خواهد در دنیا فقیر نشود یا فشار قبر او کم شود به صله رحم بپردازد.
حجت‌الاسلام اصل‌نژاد گفت: امروز در جامعه سبک زندگی غربی رایج شده است، رهبر معظم انقلاب نیز موضوع سبک زندگی اسلامی را مطرح کردند، در غرب عاطفه نسبت به پدر و مادر کم شده است که این مسأله در ایران نیز گاه دیده می‌شود.
فقرا دوستان خدا هستند
وی با اشاره به این‌که عید نوروز خارج از موضوعات باستانی آن به دلیل برخی ویژگی‌ها مانند صله رحم حفظ شود، اظهار داشت: پیامبر(ص) وقتی در دوران جاهلیت مبعوث شد، برخی از رسوم‌های فرهنگ عرب را از میان نبرد، همچنین حفظ برخی عادات در نامه مالک اشتر تأکید شده است.
مدیر مرکز تخصصی قرآن و حدیث نورالثقلین بیان کرد: نوروز را می‌توان فرصتی برای برقراری رابطه با خانواده‌ای که امکان ارتباط‌گیری با وی فراهم نبود، دانست و همچنین باید فقرا را در عید نوروز فراموش نکنیم.
وی ادامه داد: در معراج، به پیامبر اکرم(ص) گفته شده است که اگر می‌خواهی به خداوند نزدیک شوی دوستان من را دوست و دشمنان من را دشمن بدار و در ادامه بیان شد که دوستان‌ خداوند فقرا هستند.
مسضعفان به چرخش روزگار ایمان بیاورند
حجت‌الاسلام اصل‌نژاد با اشاره به این‌که حضور در منزل فقرا سبب قدر دانستن نعمت‌هایی که خداوند به انسان داده است، می‌شود، گفت: خداوند می‌فرماید من در دل شکسته هستم، توجه به فقرا سبب احساس رضایت از زندگی می‌شود که با توجه به ثروتمندان این احساس از میان می‌رود.
وی اظهار داشت: خداوند به مستضعفان زمین، امید جانشینی در زمین را داده است، خداوند پس از سردی زمستان، سرسبزی بهار را می‌آورد و مستضعفان و مظلومان عالم بدانند که این چرخش روزگار روال طبیعی این جهان محسوب می‌شود.
مدیر اداره قرآن و حدیث مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) ابراز داشت: در حدیثی از امام صادق(ع) آمده است که ظهور امام زمان(عج) در عید نوروز خواهد بود، نوروز نوید منتظر بودن برای عید اکبر و عید معنوی و ظهور امام زمان(عج) را دارد.
حرمت حضرت فاطمه در عید نگاه داشته شود
وی با بیان این‌که تفریحات ناسالم و نامشروع مانند استفاده از مواد مخدر اثری گذرا و کوتاه‌مدت دارد، اظهار داشت: اسلام انسان را به تفریحات سالم و ماندگار سوق می‌دهد، تفریحات ناسالم و نامشروع سبب اعتیاد انسان به این تفریحات می‌شود.
حجت‌الاسلام اصل‌نژاد اظهار داشت: مرحوم دشتی، مترجم نهج‌البلاغه، کتابی با عنوان «تفریحات سالم از دید علی(ع)» نوشته‌اند، که این کتاب ظرفیت بهره‌گیری بسیار و حتی به مسابقه گذاشتن آن وجود دارد.
وی گفت: همچنین با توجه به مقارن شدن ایام فاطمیه با عید نوروز باید توجه داشت که باید شأن و عظمت حضرت فاطمه(س) را نگاه داریم و خدای ناکرده کاری صورت نگیرد که حرمت ایشان حفظ نشود./914/ت302/ی
ارسال نظرات