۲۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۹
کد خبر: ۱۶۰۰۵۱
نماینده خبرگان رهبری:

اگر اخلاق رنگ سیاست بگیرد جامعه را به قهقرا خواهد برد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین هریسی با بیان این‌که سیاست اخلاقی باید جایگزین اخلاق سیاسی شود، گفت: اگر اخلاق رنگ سیاست بگیرد، جامعه را به قهقرا خواهد برد.
حجت الاسلام و المسلمين هاشم زاده هريسي عضو خبرگان رهبري

به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز به نقل از روابط عمومی کمسیون حقوق بشر اسلامی منطقه هفت کشور، حجت الاسلام والمسلمین هاشم هاشم‌زاده هریسی، عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به مفهوم اخلاق سیاسی و سیاست اخلاقی گفت: اگر اخلاق بتواند الگوی سیاست باشد، در این صورت به سیاست اخلاقی نزدیک شده‌ایم، در اخلاق سیاسی اخلاق اسیر دست سیاست است و این همان سیاست ماکیاولیستی است.

 

وی ادامه داد: ما متاسفانه بین این دو مفهوم و دو عنوان خلط مبحث کرده و واژ‌ه‌ها را جابجا می‌کنیم، باید نخست بکوشیم تفاوت این دو مفهوم را بدانیم و هر کدام در جای مناسب خود بکار ببریم.

 

وی افزود: این دو با یکدیگر تفاوت بنیادین دارند و ضد هم هستند، باید سیاست‌هایمان اخلاقی باشد نه اینکه اخلاق سیاسی داشته باشیم،متاسفانه امروزه راهی را می‌رویم که نتیجه آن این شده است که اخلاق خود را سیاسی کرده‌ایم و به تبع آن مشکلات فراوانی نیز برای جامعه ایجاد شده است.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری در بیان مفهوم اخلاق سیاسی عنوان کرد: اگر در ارتباط با افراد مبنا را اصول قرار ندهیم و همه چیز را سیاسی بدانیم این برخورد سیاسی است، در این صورت حتی خصایل ارزشمندی چون محبت و عدالت نیز رنگ سیاست به خود می‌گیرد، حتی در خصومت و دشمنی نیز جانب انصاف را رعایت نمی‌کنیم و آن نیز به رنگ سیاست در می‌آید.

 

وی عنوان کرد: اخلاق و دیانت اگر رنگ سیاست به خود بگیرد فاجعه است، سیاست آن قدر فربه شود که همه امور را تحت تاثیر قرار دهد و همه را در خود بلع کند و جز سیاست هیچ اصول دیگری برای یک جامعه اگر حاکم نباشد جامعه را به قهقرا خواهد برد.

 

حجت الاسلام والمسلمین هاشم‌زاده هریسی با بیان اینکه متاسفانه اخلاق سیاسی در میان ما رواج پیدا کرده است، گفت: این موضوع تحریف اخلاق و سیاست است و باید با آن به مقابله پرداخت، اخلاق و سیاستی که خود را از آموزه‌های اسلامی بیگانه بداند، اسلام آن را رد می‌کند.

 

وی در بیان مفهوم سیاست اخلاقی گفت: اگر سیاست‌های ما در چارچوب اخلاق جریان داشته باشد و اخلاق بتواند الگوی سیاست باشد، در این صورت به سیاست اخلاقی نزدیک شده‌ایم، در این صورت اخلاق بر سیاست حاکم است، اما در اخلاق سیاسی اخلاق اسیر دست سیاست شده است، سیاست بدون ادب و اخلاق در اسلام مفهومی ندارد و سیاست ماکیاولیستی است.

 

حجت الاسلام والمسلمین هاشم‌زاده هریسی عنوان کرد: در اخلاق سیاسی به اسم دین و اخلاق سیاست حکومت می‌کند، اما در سیاست اخلاقی اخلاق و دین حکومت می‌کند و سیاست را در چنبره خود گرفته و مهار کرده است، اگر اخلاق و دیانت در سیاست حاکم نباشد سیاست شیطنت می‌شود.

 

وی ادامه داد: حضرت علی(ع) در تفاوت خود با معاویه فرمودند که برخی می‌گویند، معاویه سیاستمدار است، اما من سیاستمدار نیستم، اگر سیاست در اخلاق و دین مهار نشود، چنین سیاستی را معاویه دارد، اما آن شیطنت است و سیاست من در چارچوب اخلاق، دیانت و عدالت است.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری در این رابطه افزود: حضرت علی(ع) به سیاست اسلامی پایبند بود، اما معاویه به سیاست الهی و معنوی اعتقادی نداشت و به سیاست شیطانی روآورده بود، امروز نیز متاسفانه در جهان سیاست‌های شیطانی از سوی قدرت‌های زورگو رواج دارد و چنین سیاستی موجب شده تا جهان همیشه شاهد جنگ، ظلم و بی‌عدالتی باشد.

 

وی با اشاره به فواید سیاست اخلاقی گفت: در این صورت حرمت‌ها و ادب حفظ می‌شود و افراد در تقابل با یکدیگر انصاف را رعایت خواهند کرد، هیچ سیاستمداری برای رسیدن به قدرت از نعش رقیب خود عبور نخواهد کرد، در سیاست اخلاقی تخریب دیگران و تبلیغ نفس وجود ندارد، در چنین سیاستی افراد حاضر نمی‌شوند به خاطر برخی مسائل به راحتی به دیگران تهمت بزنند تا به این وسیله رقیب خود را بی‌آبرو کرده و از میدان بیرون کنند.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: متاسفانه ما با سیاست الهی فاصله گرفته‌ایم، چه اشکالی دارد که سیاستمداران ما اگر اشتباه کردند، جسارت این را داشته باشند که به اشتباه خود اعتراف کنند و حق بودن رقیب خود را اعلام کنند، ما در جامعه اسلامی به سر می‌بریم و تهمت و تخریب را گناه بزرگی می‌دانیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین هاشم‌زاده هریسی افزود: افراد باید در میدان سیاست به تزکیه نفس بپردازند و این میدان را آزمونی برای قرب الی‌الله بدانند، در متن اسلام سیاست دروغ، تخریب و از میدان به در کردن رقیب با هر وسیله‌ای جایگاهی ندارد.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به این سؤال که آیا دین باید سیاسی باشد یا سیاست دینی باشد، افزود: دین را نباید سیاسی کرد، در این صورت دینداری ما سیاسی است، در این صورت حتی نماز خواندن و پرستش خدا نیز سیاسی می‌شود، دین می‌تواند سیاست را مهار کند و در این صورت جامعه به رستگاری و سعادت خواهد رسید./935/د102/س

ارسال نظرات