۲۹ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۳
کد خبر: ۱۵۰۴۲۳
مدیرعامل بنیاد خیریه مصلای تبریز:

قم‌نشینی برخی علما مانع رشد حوزه‌های علمیه استانی است

خبرگزاری رسا ـ نمانیده هیأت امنای مدارس علمیه خواهران آذربایجان شرقی گفت: با وجود کمبود استاد و قم‌نشین بودن برخی از علمای بومی، سیاست توسعه مدارس علمیه باید با حساب و کتاب باشد.
قم‌نشینی برخی علما مانع رشد حوزه‌های علمیه استانی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام موسی محمدی، نمانیده هیأت امنای مدارس علمیه خواهران استان آذربایجان شرقی، امروز در اجلاسیه هیأت امنای مدارس علمیه خواهران که با حضور ائمه جمعه، مؤسسان و مدیران حوزه علمیه خواهران سراسر استان در تالار قرآن تبریز برگزار شد، خواستار افزایش اختیارات مدیران استانی حوزه علمیه خواهران شد.

 

وی با تأکید بر این‌که توسعه مدارس علمیه در شهرهای مختلف باید با حساب و کتاب باشد، خاطرنشان کرد: کمبود استاد در مدارس علمیه محسوس است، این در حالی است که بیشتر علما و اساتید بومی نیز پس از انقلاب قم‌نشین شده‌اند و همین امر موجب شده تا عده‌ای بی سواد به ترویج خرافه‌گری بپردازند.

 

حجت الاسلام محمدی با بیان این‌که ضرورت نیاز به استاد در هر زمانی بر کسی پوشیده نیست، تصریح کرد: فراگیری علوم دینی بدون نظارت استاد، موجب پیدایش فرقه هایی از جمله شیخیه و حجتیه می شود، از این رو توسعه مدارس علمیه در برخی از شهرها که با کمبود استاد و هیأت علمی مواجه هستند به صلاح نیست.

 

وی با اشاره به این‌که مسؤولیت علما و روحانیان در شرایط فعلی بسیار حساس تر از گذشته است، گفت: باید با بصیرت، آگاهی و آینده‌نگری حرکت کنیم، وگرنه محصول بی‌تدبیری در مدارس علمیه و بی سوادی طلاب، جولان عده‌ای خرافه‌پرست در هیأت های مذهبی خواهد شد.

 

مدیر عامل بنیاد خیریه مصلای تبریز همچنین از پذیرش طلاب غیرحضوری در مدارس علمیه انتقاد کرد، گفت: ما که 40 سال پای منبر استاد بوده ایم هنوز به مرحله ای از سواد نرسیده ایم، چطور می شود، طلبه ای با گوش دادن به نوار عالم شود، امروز در تحصیل طلاب حضوری مشکلاتی وجود دارد، تا برسد به طلاب غیرحضوری.

 

حجت الاسلام محمدی در بخش دیگری از سخنان خود از مساعدت سازمان آموزش و پرورش استان در راه‌اندازی سطح سه خواهران تقدیر کرد.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شرح وظایف هیأت امنای مدارس علمیه خواهران اظهار داشت: متأسفانه تنها زمانی به هیأت امنا مراجعه می شود که مدرسه علمیه با کمبود اعتبار مواجه است، در صورتی که برنامه های ابلاغی از سوی قم بسیار فراتر از این مسائل است./935/پ202/ع

ارسال نظرات