۲۰ آذر ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۱
کد خبر: ۱۴۹۴۳۷

ماهنامه معارف به قدم نود و چهارم رسید

خبرگزاری رسا ـ نود و چهارمین شماره ماهنامه ماهنامه آموزشی اطلاع رسانی معارف ویژه استادان معارف، مبلغان و مسؤولان دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها منتشر شد.
معارف 94

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، تازه ترین شماره ماهنامه آموزشی اطلاع رسانی معارف ویژه استادان معارف، مبلغان و مسؤولان دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها منتشر شد.

در بخش بر بال قلم این ماهنامه «بازخوانی حکم ساب النبی»، «دین و سیاست؛ گسست و پیوست؟» و «نمادهای جاهلیت مدرن» را می‌خوانیم.

بخش شیعه‌نامه ماهنامه آموزشی اطلاع رسانی مباحث «لطایف و معارف»، «شیعه پژوهی»، «منبع شناسی»، «فضای مجازی»، «رسانه»، «گونه شناسی»، «بر ساحل سخن»، «پیشگامان» و «از این سو و آن سو» را بیان می‌کند.

این شماره در بخش «لطایف و معارف» به بررسی ویژگی‌های عقیدتی شیعیان از منظر آیت‌الله جوادی آملی، بخش «شیعه پژوهی»، به بررسی شیعه پژوهی در غرب و شیعه شناسی در دانشگاه‌های ایران، بخش«منبع شناسی» به بررسی دایرة المعارف تشیع، بخش«فضای مجازی»، به بررسی شیعیان و بهره‌مندی از اینترنت و بخش «رسانه»، به بررسی شیعه هراسی در هالیوود پرداخته است.

بخش «گونه‌شناسی» از شیعه نامه، شیعیان خوجه، بخش «بر ساحل سخن»، عربستان حریم حساس استعمار و انتفاضه بحرین، بخش «پیشگامان»، پیشگامان بیداری اسلامی در جهان تسنن و بخش «از این سو و آن سو»، اخبار علمی شیعیان و اخبار فرهنگی شیعیان را بیان می‌کند.

در بخش خط خون «مبانی و منابع عاشورا پژوهی» و «مقتل و برخی از مهم‌ترین مقاتل» را می‌خوانیم.

بخش تازه‌های اندیشه «وحدت حوزه و دانشگاه از منظر آینده‌پژوهی» و بخش شرح حال «امور گروه‌های معارف اسلامی» را بیان می‌کند.

پرتویی از خورشید این ماهنامه «باز تولید معارف اسلامی، مسئله این است!، بازخوانی دیده‌گاه مقام معظم رهبری درباره آموزش معارف اسلامی را مورد بررسی قرار داده است.

در قسمت نقد حال مطالب «آن تکلیف با این ظرفیت نمی‌خواند!» و «معارف با دو بال آموزش و پژوهش پرواز می‌کند!» به چشم می‌خورد.

«عایق کننده از سوی متکلم» و در بخش کتاب شناسی «تفسیر موضوعی نهج‌البلاغه» را در بخش آیین استادی می‌خوانیم.

در بخش نشریه شناسی این شماره «چند و چونی درباره فصلنامه تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی» به چشم می‌خورد.

«آثار علمی اساتید» و «اخبار صنفی نهاد» در بخش گنجینه و همچنین در بخش «آیین تبلیغی» «خیلی معطل رگ نشوید» آمده است.

بخش پایانی نیز همراه با شما است که در این بخش مقالات رسیده را می‌بینید.

در این شماره در بخشی از بیانات مقام معظم رهبری در باز خوانی حکم ساب‌النبی به سبب توهین اخیر هالیوود به ساحت قدسی پیامبر(صلی الله علیه و آله) می‌خوانیم «از آنجا که ما بنیانگذار و مؤسس مذهب شیعه را حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) می‌دانیم و اصل اصول مذهب تشیع را از رسول خدا(صلی الله علیه و آله) می‌شماریم و اعتقاد داریم تشیع در مکه و مدینه در دوران 23 سال رسالت پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) بر اساس وحی الهی و سنت نبوی پدید آمد و حتی نام شیعه از رهنمودها و سخنان پیامبر(صلی الله علیه و آله) که اهل سنت نیز نقل کرده‌اند اخذ شده است، چنانکه همین حقیقت را امام علی(علیه السلام) در نامه‌ای برای شیعیان یادآوری نموده و نوشته‌اند«انتم شیعه النبی محمد(صلی الله علیه و آله)، اسم غیر مختص، امر غیر مبتدع» یعنی شما شیعه پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) هستید اسم اختصاصی «افرادی نظیر سلمان، ابوذر، عمار و مقداد» نیست بلکه اسم عام است برای تمام کسانی که مؤمن به نبی و وصی نبی باشند به کار می‌رود، شیعه امر نوظهور، جدید و بدعت نیست؛ از این‌رو معتقدیم که روایت نبوی در مسئله ساب النبی(صلی الله علیه و آله) و در مجموع سنت پیامبر(صلی الله علیه و آله) به همراه آنچه از روایت ائمه(علیهم السلام) در کتب روایی شیعه و اهل‌سنت وجود دارد، در حقیقت نظریه بنیانگذار مذهب است».

گفتنی است، نود و چهارمین شماره ماهنامه معارف به صاحب امتیازی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و مدیر مسؤولی محمد اسحاق مسعودی در مهر و آبان ماه سال 91 در 104 صفحه با قیمت 2000 تومان منتشر شده است./993/ن601/ق

ارسال نظرات