۰۴ آذر ۱۳۹۱ - ۱۹:۲۷
کد خبر: ۱۴۷۸۲۱
رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم:

عاشورا تجلی‌گاه بندگی و تسلیم در برابر اراده الهی است

خبرگزاری رسا ـ رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم با بیان این‌که عاشورا تجلی‌گاه رضا به قضای الهی است که اوج تسلیم و بندگی در برابر خداوند متعال را به تصویر می‌کشد، گفت: حادثه عاشورا بلای عظیمی بود که حتی پیامبران الهی از تحمل آن ناتوان بودند.
حجت الاسلام والمسلمين سيد محمدمهدي ميرباقري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی میرباقری، رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم در دهمین شب سوگواری سالار شهیدان، اباعبدالله الحسین(ع) که در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد به بررسی مقام انسانیت افراد پرداخت و گفت: یکی از مقاماتی که سبب می‌شود تا انسان در مسیر خدا حرکت کند مقام رضا است.

وی ادامه داد: اهل‌بیت(ع) در معارف خود مقدمات، نتایج و راه‌های رسیدن به این‌ مقام را برای ما بیان کرده‌اند، در روایت آمده «بالاترین درجه زهد نخستین قدم یقین و بالاترین درجه یقین نخستین قدم رضا است».

این استاد حوزوی بیان داشت: وادی زهد دارای عرض گسترده است و مقامات افراد در این مقام با یک‌دیگر یکسان نیست، امام علی(ع) در روایتی فرمودند «انسان‌های دنیا سه گروه هستند، گروهی راقب گروهی سابق و گروهی زاهدند».

رییس فرهنگستان علوم اسلامی اضافه کرد: افراد راقب کسانی هستند که تمایل و رغبت به دنیا دارند و تمام تلاش خود را برای رسیدن به دنیا انجام می‌دهند، افراد سابق نیز کسانی هستند که نسبت به دنیا تمایل دارند ولی تحمل کرده و خود را از آلوده شدن به دنیا حفظ می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری در ادامه به بررسی افراد زاهد پرداخت و گفت: افراد زاهد به افرادی گفته می‌شود که نسبت به دنیا خوشحالی و ناراحتی ندارند، دنیا از دل آن‌ها بیرون رفته و به فراغت قلب و وسعت، عظمت روح رسیده‌اند.

وی اضافه کرد: اگر فردی نسبت به دنیا بی‌توجه و خود را گرفتار دنیا نکند و دل را خالی از دنیا کند به سوی خدا رجعت پیدا خواهد کرد، در روایت آمده است « فرد که به مقام رضا رسیده باشد، شیرینی محبت به خدا را در این دنیا می‌چشد».

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم با اشاره به آیات قرآن کریم اظهار داشت: در قرآن خداوند می‌فرماید«مواظب خوراک خود باشید»، ظاهر آیه نشان می‌دهد که به حلال و حرام توجه داشته باشیم ولی در روایت آمده که منظور از این‌که مواظب خوراک خود باشید یعنی مواظب سرچشمه‌ای که علم خود را از آن دریافت می‌کنید باشید.

وی افزود: باید ما علم خود را از چشمه پاک و زلال ائمه(ع) دریافت کنیم تا از این دنیا آزاد شده و به سوی خدا حرکت کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری با بیان‌که در روایت آمده«کمترین چیزی که خدا در میان بندگان خود تقسیم کرده یقین است»، اظهار داشت: تفاوت زهد با یقین این است‌ که فرد یقین دار تمام کارها و زمام امور دنیا را به دست خدا می‌بیند ولی زاهد تنها به دست خدا نمی‌بیند.

وی تصریح کرد: مقام یقین مقام گران‌بهایی است اما مقام رضا مقامی است که تنها در اولیا خاص خدا است و از آنچه خداوند برای آن‌ها مقدر کرده لذت می‌برند و این مقامی است که فرد تسلیم محض در برابر خدا و اولیا او می‌شود.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم با اشاره به این‌که عاشورا اوج تسلیم و بندگی در برابر خدا را به تصویر می‌کشد، ابراز داشت: در تاریخ هیچ فردی به اندازه سیدالشهدا(ع) تسلیم قضا و امر خدا نشده است.

وی ادامه داد: سخت‌ترین بلا را خدا در میان بندگان صالح برای سیدالشهدا(ع) رقم زد، بلایی را که اباعبدالله الحسین(ع) تحمل کرد هیچ پیامبری تحمل نکرد و تنها اهل‌بیت(ع) و انبیا کار امام حسین(ع) را می‌دانند.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری تأکید کرد: عاشورا صحنه بلای عظیمی است هیچ پیامبری حتی ابراهیم خلیل‌الله نیز با آن همه امتحان‌های سخت و دشوار که داشت نمی‌توانستند این بلای عظیم را تحمل کنند و عاشورا اوج تجلی‌گاه رضا به قضای الهی و تسلیم در برابر امر او بود.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم با اشاره به این‌که فرد باید همواره وفادار به ولی‌الله و تسلیم امر او باشد، بیان داشت: اصحاب سیدالشهدا(ع) اوج وفاداری و تسلیم در برابر امر خدا را در روز عاشورا به ما نشان دادند به گونه‌ای که تا زمانی که اصحاب شهید نشده بودند هیچ‌یک از اهل‌بیت امام حسین(ع) به میدان جنگ نرفتند.

وی در پایان اضافه کرد: حضرت اباالفضل(ع) با آن عزمتی که داشت هیچ‌گاه در کنار سیدالشهدا(ع) سخن نمی‌گفت و یا پیشنهادی نمی‌داد و این اوج تسلیم شدن در برابر ولی خدا را نشان می‌دهد./993/پ202/ی

ارسال نظرات