۲۲ آبان ۱۳۹۱ - ۱۷:۴۷
کد خبر: ۱۴۶۶۵۳
نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه(1)؛

تاکید رییس قوه قضاییه بر پیگیری دقیق پرونده بهشتی

خبرگزاری رسا ـ محسنی اژه‌ای گفت: آیت الله آملی لاریجانی دستور ویژه داده‌اند که از تمامی اماکنی که درگیر این پرونده بودند از جمله دادسرای رباط کریم، دادسرای تهران، زندان اوین، پلیس و پزشک معالج تا روشن شدن موضوع، تحقیقات میدانی انجام شود و ‌به صورت مستند مطرح شود.
حجت الاسلام محسني اژه اي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه در سی‌ونهمین نشست خبری دستگاه قضا با اشاره به بیانیه خانواده هاشمی در مورد بیماری مهدی هاشمی تصریح کرد: خانواده هاشمی در بیانیه خود به نحوه انتقال متهم از بیمارستان به زندان اوین و مطرح کردن اتهامات متهم از سوی برخی رسانه‌ها، معترض بودند که به استحضار می‌رسانم، ما دوست داریم که به هر زندانی، به هر میزان ممکن توجه شود و برخی از خواسته‌های خانواده‌ها در مورد مددجویان برای ما مقدور نیست،‌ اما به این زندانی خیلی امکانات داده شد و اگر به هر زندانی به این میزان امکانات داده شود، خوب است.

 

وی در ادامه افزود: این زندانی یک ماه در انفرادی بوده و با خانواده در این مدت ملاقات و تماس تلفنی داشته است.

 

محسنی اژه‌ای در مورد اظهار نظر برخی رسانه اظهار داشت: بارها گفته‌ایم تا وقتی که اتهام کسی قطعی نشده، نباید در مورد اتهامات او صحبت کرد و اگر به این موضوع پرداخته شود خلاف قانون است.

 

سخنگوی قوه قضاییه در مورد ادعاهای مهدی هاشمی افزود: متهم مدعی است دلایل جرم هنوز به او گفته نشده، ولی بازپرس مستنداتی داشته و براساس مستندات، به اتهام توجه دارد و از طرف بازپرس اتهاماتی متوجه متهم بوده و هنوز پرونده در مرحله تحقیقات است.

 

دادستان کل کشور در خصوص موضوع بستری شدن مهدی هاشمی در بیمارستان گفت: در طی تماس متهم با خانواده خود و ابراز ناراحتی قلبی، بارپرس بلافاصله به زندان دستور می‌دهد که پزشک زندان وی را معاینه کند و پزشک مورد خاصی را مشاهده نمی‌کند و باز هم در معاینه متخصص قلب و با گرفتن نوار قلبی از متهم، ناراحتی قلبی خاصی را در وی مشاهده نمی‌کنند.


وی در ادامه افزود: با اصرار خانواده هاشمی که حتماً باید پزشک مورد اعتماد این خانواده، متهم را معاینه کند، دکتر ایرج ناظری وی را معاینه کرده و اظهار می‌کند که ناراحتی قلبی‌ای مشاهده نمی‌شود ولی با توجه به اظهارات بیمار و علائم بالینی، لازم است بیمار بستری شده و آنژوگرافی بر روی وی انجام شود.

 

محسنی اژه‌ای در ادامه بیان داشت: معمولاً متهمی که در بازداشت موقت است،‌ برای انتقال به بیمارستان مأمور او را همراهی می‌کند که با نظر خانواده هاشمی، متهم به بیمارستان دی انتقال داده شد و ملاقات‌هایی هم با وی صورت گرفت و بعد از آنژوگرافی که در روز پنج‌شنبه انجام شد، با نظر پزشک 24ساعت بعد به زندان اوین انتقال داده شد.

 

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه با اشاره به پرونده ستار بهشتی گفت: از سوی دادسرای فرهنگ و رایانه پرونده‌ای برای این فرد تشکیل شد و به دادسرای رباط کریم فرستاده شد و دادسرا اقدام به جلب متهم کرد و در ظهر روز نهم آبان ماه در منزلش دستگیر شد و برای اقدامات قضایی به دادسرای رباط کریم، دادسرای محل زندگیش فرستاد شد و در روز دهم آبان، پس از اقدامات قضایی، بازپرس پرونده برای وی وثیقه یکصد میلیون تومانی تعیین کرد که پس از تأمین نشدن وثیقه، پرونده به زندان اوین فرستاده شد و بازپرس متهم را برای ادامه تحقیقات در اختیار پلیس قرار داد.

 

وی در ادامه افزود: ساعت 16:30 روز دهم آبان ماه، متهم به زندان اوین، بند350 که یک بند عمومی است، انتقال داده شد که ساعت یازده ظهر روز یازده آبان پلیس او را برای ادامه تحقیقات از زندان تحویل می‌گیرد.

 

محسنی اژه‌ای در مورد روز فوت بهشتی تصریح کرد: طبق اعلام پلیس، صبح روز سیزدهم آبان، صبحانه وی به او داده می‌شود اما ظهر برای دادن ناهار، متوجه فوت وی می‌شوند که بلافاصله موضوع به سیستم قضایی اعلام و پرونده جدیدی برای فوت وی در دادسرای امور جنایی تشکیل می‌شود.

 

وی در ادامه افزود: در مدتی که وی در زندان اوین بوده، اظهار کوفتگی و خستگی و سنگینی قلب می‌کند که پزشک حاذق او را معاینه کرده و موضوع خاص قلبی‌ای مشاهده نمی‌کند و اظهار می‌کند که بهتر است متخصص اعصاب و روان وی را معاینه کند.

 

دادستان کشور با اشاره به نظریه پزشکی قانونی اظهار داشت: پزشکی قانونی در اظهار نظر خود اعلام کرده است که 5جای بدن وی از جمله،‌ساق پا، دست، پشت کتف‌ها و ران علائم کوفتگی دیده شده است و آثار شکستگی خاصی در ظاهر دیده نمی‌شود و در کالبد شکافی مشخص شده که در سر و صورت متهم، هیچ گونه خون مردگی دیده نشده است.

 

وی در ادامه افزود: پزشکی قانونی اعلام کرده است که برای اعلام نظر قطعی و علت مرگ نیاز به آزمایش‌های شناسایی سم و کبد و برخی دیگر از اعضای وی دارد که ممکن است تا 45 روز طول بکشد و در تماس تلفنی ظهر امروز، در آزمایش سم شناسی مورد خاصی مشاهده نشده است.

 

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای با اشاره به تأکید ریاست قوه قضاییه برای پیگیری پرونده فوت بهشتی ابراز داشت: آیت الله آملی لاریجانی دستور ویژه داده‌اند که از تمامی اماکنی که درگیر این پرونده بودند از جمله دادسرای رباط کریم، دادسرای تهران، زندان اوین، پلیس و پزشک معالج تا روشن شدن موضوع، تحقیقات میدانی انجام شود و اگر قصور و تقصیری در بررسی‌ها انجام شده و یا اینکه قصوری در مرگ وی وجود ندارد،‌ به صورت مستند مطرح شود.

 

نامه ستار بهشتی به رییس بند 350 اوین ابهام دارد

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به ابهامات نامه منتسب به بهشتی در زندان اوین اظهار داشت: یکی از ابهامات نامه این است که نامه‌ای که به عنوان این متوفی نوشته شده،‌ خطاب به رییس بند 350 اوین بوده است در حالی که معمولا نامه‌هایی که در زندان نوشته می‌شود، به مسئول اندرزگاه یا مسئول بند تحویل داده می شود.

 

محسنی اژه‌ای در ادامه گفت: مسؤول بند 350 اوین در مورد موضوع این نامه و اینکه چه زمانی به او تحویل داده شده، می‌گوید: اصلا از موضوع نامه خبر ندارم و وقتی در سایت‌ها نامه منتشر شد، نسخه دوم و سوم نامه به صورت کاربنی در اتاق ستار بهشتی پیدا شد در حالی که نسخه اصلی وجود نداشت.

 

وی در مورد دیگر ابهامات نامه بیان داشت: در جایی از این نامه، او مدعی است که من بدون حکم بازداشت شده‌ام که این موضوع امر غیر منطقی است و همچنین ادعا کرده که پلیس فتا در یازده آبان او را احضار کرده، در حالی‌که زندانی از اینکه چه کسی او را احضار کرده است، خبر ندارد.

 

وی در ادامه افزود: یکی از مهمترین ابهامات نامه این است که خودش هیچ گاه دسترسی برای انتقال نسخه اصلی نداشته است و اینکه نسخه اصلی دست چه کسی است و چگونه منتشر شده، ابهام وجود دارد.

 

سخنگوی قوه قضاییه گفت: آنچه که مهم است، جان هر مسلمان و شهروندی محترم بوده و در این احتمال که وی به مرگ غیر طبیعی مرده باشد، وظیفه جدی ماست که موضوع را پیگیری کنیم./958/پ202/ع

 

 

ارسال نظرات