۲۱ آبان ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۹
کد خبر: ۱۴۶۲۸۷
استاد حوزه و دانشگاه:

مقابله با خرافه‌گری و بدعت‌گذاری لازمه درک معرفت حسینی است

خبرگزاری رسا ـ مسؤول سابق نهاد رهبری در دانشگاه تبریز مقابله با خرافه‌گری و بدعت‌گذاری را لازمه درک معرفت حقیقی امام حسین(ع) دانست و تصریح کرد: برخی اعمال، رفتار و حتی گفتار خرافی در عزاداری های حضرت سید و سالار شهیدان سوژه‌هایی تخریبی دست دشمنان شیعه می دهد.
حجت-الاسلام نظري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام مجتبی نظری، استاد حوزه و دانشگاه تبریز، امروز در جلسه اخلاق دانشگاهیان تبریز با اشاره به فرا رسیدن ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، خواستار درک فلسفه و حقیقت عزاداری در رثای مصائب آن حضرت شد و اظهار داشت: اگر حقیقت نهضت حسینی را درک کنیم، باید به حال خود گریه کنیم.

 

وی با تأکید بر این‌که درک حقیقت قیام امام حسین(ع) با مطالعه شناسنامه و یا قوه حافظه امکان‌پذیر نیست، خاطرنشان کرد: باید مانند درک قلبی خداوند، بزرگی این امام را درک کنیم، در غیر این صورت در دام شیاطینی گرفتار خواهیم شد که القائاتی غیر از فلسفه عاشورا دارند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه تبریز با بیان این‌که بزرگ‌ترین آفتی که مجالس عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) را تهدید می کند، ریا، تزویر و ظاهرسازی عده‌ای فرصت‌طلب و سودجو است، گفت: باید توجه داشت که گریه های تصنعی و از روی ریاکاری نمی تواند ما را به معرفت امام حسین(ع) برساند.

 

حجت الاسلام نظری مقابله با خرافه‌گری و بدعت‌گذاری را لازمه درک معرفت حقیقی امام حسین(ع) دانست و تصریح کرد: برخی اعمال، رفتار و حتی گفتار خرافی در عزاداری های حضرت سید و سالار شهیدان سوژه‌هایی تخریبی دست دشمنان شیعه می دهد که در نهایت انحراف‌های عقیدتی به دنبال خواهد داشت.

 

وی ادامه داد: برخی از اعمال چون قمه زنی و تیغ بستن بر سرزنجیرها هرگز ریشه دینی نداشته و هیچ یک از علمای تشیع چنین اقداماتی را تأیید نکرده‌اند، اگر جلوی این اقدام‌ها گرفته نشود بحث‌های انحرافی جدیدی وارد عزاداری‌های ما خواهد شد.

 

این استاد دانشگاه سه کلید واژه اشک، عطش و خون را رمز فهم واقعه عاشورا عنوان کرد و با بیان این‌که امام حسین(ع) در روز عاشورا سه مرتبه خون حضرت علی اکبر(ع)، حضرت علی اصغر(ع) و خون وجود مبارک خود را به سوی آسمان پرت کرد، گفت: یکی از ابعاد واقعه عاشورا بعد اعجاز آن است.

 

حجت الاسلام نظری با اشاره به این‌که دشمنان شیعه در طول تاریخ به دنبال خاموشی چراغ فروزان کشتی نجات حضرت اباعبدالله الحسین(ع) بوده‌اند، افزود: ماه های محرم و صفر نوری است که چند لایه دارد که لایه اول پوشیدن لباس مشکی و عزاداری است، در لایه دوم افراد با قوه خیال با عاشورا آشنا می شوند و در لایه سوم به حقیقت عاشورا دست می یابند./935/پ202/س

ارسال نظرات