۰۷ آبان ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۵
کد خبر: ۱۴۴۶۳۴

بازگشت شکوهمندانه حجاج

خبرگزاری رسا ـ حجاج کشورهای مختلف امروز یکشنبه برابر دوازدهم ذی‌الحجه، با انجام مرحله سوم و پایانی از "رمی جمرات" به اعمال حج ادامه دادند.
رمي جمرات
 به گزارش خبرگزای رسا، حجاج دیشب نیز برای دومین شب متوالی در منا بیتوته کرده و امروز انجام عمل رمی جمرات را با سنگ زدن به نمادهای سه گانه شیاطین تکمیل کردند؛ حجاج پس از اذان ظهر سرزمین منا را به طرف هتلهای محل استقرار خود در مکه مکرمه ترک کردند.
 امروز یکشنبه در حالی که حجاج از ملیت‌های مختلف لباس‌های معمولی را پس از احرام به تن داشتند، نخستین ساعات پس از طلوع آفتاب از خیمه‌گاه‌ها در منا به سمت پلهای جمرات روانه شدند تا با انجام مرحله سوم و پایانی "رمی جمرات" بیزاری خود را از شیطان ابراز و بر دور راندن شیطان از خود تاکید کنند. 
 در مسیرهای منتهی به پل جمرات، محلی که در آن نمادهای شیطان سنگباران می‌شود، انبوه جمعیت حجاج از صبح امروز عمدتا در قالب گروهها و کاروانهایی که هریک علامت مشخصه خاصی را دارد، در مسیرهای رفت و برگشت در حرکت هستند.
 جمرات نماد شیطان شمرده می‌شود و سنگ زدن به آنها نوعی اظهار نفرت و انزجار از شیطان محسوب می‌شوند؛ چنانکه در دعای "رمی جمرات" نیز به این معنا اشاره شده است :" الله اکبر اللّهمّ ادحرْ عنّی الشیطان"؛ "خدایا شیطان را از من دور گردان."
 فقهای شیعه و اهل سنت اتفاق نظر دارند که یکی از واجبات حج و اعمال منا ، "رمی جمرات" است، همچنین تعداد سنگها و چگونگی انداختن آنها مورد اتفاق آنان می باشد. از کند و کاو در کتب لغت و کلام فقهای سلف و سفرنامه های حج ، چنین برمیآید که "جمره" نام آن محل و "زمین" است و ستونها فقط علامتند تا "زمینِ جمره" شناخته شود.
 پاداش سنگ زدن به شیطان
 * پیامبر خدا صلّی الله علیه و آله: سنگ زدن به جمره ها ، ذخیره روز قیامت است.
 * پیامبر خدا صلّی الله علیه و آله: هرگاه رمی جمرات کردی، برای تو نوری در قیامت خواهد بود.
 * ابن عمر: مردی درباره رمی جمرات از رسول خدا صلّی الله علیه و آله پرسید که چه پاداشی دارد؟ شنیدم که آن حضرت می فرمود: " آن را نزد پروردگارت، در روزی که بیشترین نیاز را به آن داری، می یابی".
 * پیامبر خدا صلّی الله علیه و آله: چون روز عرفه شود، خداوند، حاجیان خالص را می بخشاید وچون شام مزدلفه فرا رسد، خداوند متعال، بازرگانان را می آمرزد و روز منا، خداوند شترداران (وکرایه چیان) را می آمرزد چون زمان حضور در جمره عقبه فرارسد، خداوند درخواست کنندگان رامی بخشاید. از آن انبوه مردمِ "لااله الّا الله" گوی، کسی نمی ماند مگر آن که خداوند او را می آمرزد.
 * پیامبر خدا صلّی الله علیه و آله: حج گزار، وقتی بر جمره ها سنگ بزند، از گناهانش بیرون می آید. 
 * امام صادق علیه السّلام ـ درباره رمی جمره ها ـ: از (حج گزار) در مقابل هر سنگی که می زند، گناه کبیره هلاکت باری، محو می شود.
 امروزه حاجیان به این سه نماد شیطان با ترتیب معین و به نشانه انزجار از ابلیس در چند مرحله سنگ پرتاپ می‌کنند که این عمل به عنوان یکی از واجبات اعمال حج "رمی جمره" نامیده می‌شود. 
 سنگ‌ها باید در اندازه تقریبی یک بند انگشت بوده و از منطقه حرم یعنی از حریم مکه یا از سرزمین مشعر جمع آوری شوند.  
 هر یک از جمرات نامی دارد: به ترتیب از سمت منا رو به مکه ، به اوّلی "جمره اولی" و به دومی "جمره وُسطی" و به آخری "جمره عَقَبه" می گویند. شاید علت این نامها این باشد که چون حاجی از مشعر به طرف منا حرکت می‌کند و از دل منا به جانب جمرات روی می‌آورد، نخستین جمره ای که به آن می‌رسد، جمره اولی است و سپس جمره وسطی و بعد جمره عقبه.
 این عمل حاجیان یادآور هجوم ابراهیم(ع) به وسوسه های شیطانی است و همانطور که پیامبر خدا در این آزمون سخت پیروز شد، حاجیان پس از پرتاب سنگ احساس ظفر و خرسندی دارند./917/د102/ی
ارسال نظرات