۱۹ مهر ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۸
کد خبر: ۱۴۲۰۳۹
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام:

آمریکا یک هدف را با شیوه‌های متفاوت دنبال می‌کند

خبرگزاری رسا ـ محسن رضایی در جمع اساتید دانشگاه تبریز گفت: آمریکا چه در دوران بوش و چه در دوران اوباما یک هدف را با شیوه‌های متفاوت دنبال می‌کند.
رضايي

 

به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز به نقل روابط عمومی دانشگاه تبریز، محسن رضایی که در جمع اساتید دانشگاه تبریز سخن می گفت؛ با بیان اینکه با شکل گیری این قدرت نوظهور بین المللی ، ادبیات جغرافیای سیاسی قدیم رنگ باخته است گفت: خاورمیانه محصول نظام دو قطبی روس تزاری و انگلیس و سپس شوروی و آمریکا بود هرچند جغرافیا ثابت است ولی منطقه ژئوپلیتیک با تغییر درساختار قدرت می تواند تغییر کند.


وی با بیان این‌که به این ژئو پلتیک نوظهور در چشم انداز 1404 کشور نیز به طور جدی توجه شده  است، گفت: این منطقه نقش کلیدی در قرن جاری ایفا می کند و در پیرامون  ایران در حال شکل گیری است و در آینده جهان نقش بسیار مهمی بازی خواهد کرد.


وی با‮ بیان‮ اینکه آمریکا با سیاست دموکراسی شروع به شکل دهی به این منطقه کرده‮ است‮ گفت‮: برنامه راهبردی امریکا در این زمینه شکل دهی جدید به منطقه با ابزاردموکراسی برای  حفظ منافع نامشروع خود ، امنیت اسرائیل، کنترل قدرتهای جهانی، اسلام انقلابی، ایران و انرژی است.


رضایی تمرکز انرژی ها در این منطقه را یک مسئله حیاتی خواند و گفت: خلیج فارس، آسیای مرکزی، مناطقی در اطراف دریای خزر از جمله منابع انرژی در این منطقه هستند و باید  توجه داشت آینده جهان به این منابع بستگی دارد چرا که انرژی های نو نتوانسته اند نیاز موجود جهان را رفع کنند و قدرت های بین المللی روز به روز به  این منطقه وابسته تر می شوند و هر قدرتی بر این منطقه مسلط شود بر تمام جهان قدرت تسلط خواهد داشت.


 رضایی افزود: آمریکا برای ایجاد یک منطقه امریکایی و پرکردن خلا ءقدرت ناشی از فروپاشی شوروی  تلاش دارد تا قدرتهای دیگر را به این منطقه راه ندهد و یا حضور آنها را  به حداقل برساند، همچنین ازشکل گیری یک واحد سیاسی جدید درمنطقه مشابه اروپای واحد جلوگیری کند ، نزاع منطقه ای وتفرقه را گسترش دهند، نفوذ ایران واسلام انقلابی در منطقه محدود و در مقابل غربزده ها ولیبرالها تقویت شوند.


وی با بیان اینکه امریکا چه دردوران بوش وچه دردوران اوباما یک  هدف را ولی با شیوه های متفاوت  دنبال می کند خاطرنشان کرد: هدف آنها ایجاد یک منطقه امریکایی با ارزشهای امریکایی  و زندگی مسالمت امیز با  اسرائیل است که بدین  طریق می خواهند به اهداف پنج گانه خود برسند.


رضایی با‮ بیان‮ اینکه بوش سیاست یک جانبه گرایی را با هدف جلوگیری از حضور قدرت های دیگر در این منطقه در پیش گرفت‮ تصریح‮ کرد: آمریکا به این نتیجه رسید که یک جانبه گرایی برای پیشبرد اهدافشان مناسب نیست پس با دادن حداقل امتیاز برای اروپا و روسیه به دنبال پر رنگ کردن حضور خود شد.


دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ‮ با‮ اشاره‮ به‮ اینکه‮ آمریکا‮ جلوگیری‮ از شکل گیری یک واحد سیاسی مشابه اروپای واحد در این منطقه دنبال‮ می‮ کند،‮ گفت‮: این کشور پیرو همین هدف خود سیاست نزاع منطقه ای و تفرقه را گسترش داده و سعی در ایجاد اختلاف میان کشورهای این منطقه دارند.


رضایی در ادامه به وجود یک کمربند طلایی شامل چهار کشور عراق، سوریه، ایران و افغانستان که‮ مدیترانه را به چین و روسیه را به اقیانوس هند متصل می کنند اشاره‮ کرد‮ و‮ گفت‮: این‮ 4 کشور‮ در‮ این‮ منطقه‮ دارای‮ اهمیت‮ زیادی‮ هستند  و به ‮ همین‮ دلیل طی سال های اخیر مهمترین حوادث جهانی در رابطه با همین کشورها صورت گرفته است‮ چرا‮ که‮ این‮ 4 کشور‮ کلید‮ کل‮ منطقه‮ آسیای‮ جنوب‮ غربی‮ به‮ شمار‮ می‮ روند‮.


وی‮ گفت‮: بوش‮ با‮ اقدام نظامی برای دموکراسی سازی دولت های این کشورها از  افغانستان و عراق فعالیت خود را آغاز کرد که در ایران با قدرت بازدارندگی  ایران روبرو شد و در جنگ 33  روزه در لبنان شکست خورد اما اوباما  تلاش دارد با موج بیداری اسلامی همراه  شده و به آن جهت دهد که  موج اول درحوزه مدیترانه در تونس ولیبی ویمن ومصر وسوریه آغاز شده ، البته درسوریه متوقف شده است. موج دوم هم شامل حوزه خلیج فارس عربستان وکشورهای جنوب خلیج فارس است که در برنامه کاری آنها قرار دارد.


رضایی با بیان اینکه اوباما در تحقق این برنامه از شمال آفریقا به سمت یمن و تحریم ایران در حال حرکت است گفت: در قبال رویدادهای منطقه سیاست نباید‮ منزوی شده‮ بلکه‮  برنامه ریزی های کشور را‮ در دهه آینده تغییردهیم‮ و‮ به‮ خارج‮ از‮ مرزها‮  فکر‮ کنبم‮.


وی‮ تأکید‮ کرد:‮ البته‮ ما‮ به‮ خارج‮ از‮ مرزها‮ با در‮ نظر‮ داشتن‮ فضایل‮ خود‮ توجه‮ می‮ کنیم‮ و‮ این‮ فضیلت‮ های‮ ما‮ در‮ ظرفیت‮ های‮ علمی،‮ فرهنگی،‮ تجاری‮ و‮ صنعت‮ تحقق‮ می‮ یابد/.539/د102/ج

ارسال نظرات