۱۷ مهر ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۷
کد خبر: ۱۴۱۶۳۴
حجت الاسلام والمسلمین هریسی:

وحدت سران کشورهای اسلامی تنها راه حاکمیت اسلام در جهان است

خبرگزاری رسا ـ نماینده خبرگان رهبری گفت: سران کشورهای اسلامی باید با یکدیگر عهد و پیمان بسته و راه صحیح وحدت را انتخاب و برای رسیدن به قدرت جهانی برنامه ریزی کنند.
حجت الاسلام و المسلمين هاشم زاده هريسي عضو خبرگان رهبري

به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز به نقل از روابط عمومی کمسیون منطقه 7 حقوق بشر اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین هاشم هاشم زاده هریسی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری در آستانه برگزاری حج تمتع در جمع خبرنگاران از کعبه به عنوان نشانه ای برجسته از رحمت پروردگار و نعمت بزرگ الهی در میان بندگان یاد کرد و اظهار داشت: خداوند برای بندگان خانه ای ساخته که خود بدان نیاز ندارد و همه بندگان را به سوی آن فرا خوانده و به مهمانی دعوت کرده که هر سال یک بار همگان یا لااقل نمایندگانی از هر نقطه‌ جهان در خانه خدا حضور پیدا می کنند که این یکی از رحمت ها و نعمت های خداوند برای بندگان است.


وی ادامه داد: خداوند علت ساخت کعبه را در قرآن بیان کرده است و آنجا را مرکزی برای اجتماع همه مسلمانان جهان و جایگاه امنی برای انسان‌ها معرفی کرده، محلی که همگان از آنجا می توانند برای هدایت و اصلاح جهان به پاخیزند.


حجت الاسلام والمسلمین هاشم زاده هریسی به منافع سرشار این کنگره اسلامی اشاره کرد و گفت: در مراسم حج منافع سرشار مادی، معنوی، سیاسی، اقتصادی، علمی، فرهنگی وجود دارد که همگان می توانند از این منافع در زندگی خود استفاده کنند.


وی تصریح کرد: ارتباط با خدا، مهمانی الهی، رضوان پروردگار، ذکر خدا، پاکی از همه گناهان، حکمت، عرفان و اخلاص از جمله منافع معنوی حج می باشد که خداوند به دلیل رحمت و مغفرتی که دارد این نعمت را نیز در اختیار بندگان خود قرار داده است. محتوای اصلی حج همین منافع سرشار و درس‌هایی است که در این همایش عظیم نهفته است. اگر مسلمان‌ها به این منافع و فلسفه حج توجه نکنند این مراسم از محتوا تهی می‌شود.


نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به بزرگترین و شاخص‌ترین منفعت حج اظهار کرد: وقتی مسمانان با نژاد، زبان، فرهنگ و ملیت های متفاوت در لباس احرام به دور یک محور می‌چرخند، معنایش آن است که تفاوت های بین ایشان ظاهری است، در اصل همه مسلمانان بنده یک پروردگار هستند و با یک شعار به دور این خانه می‌چرخند بنابراین همه آنان واحد هستند اگر واحد بودن را حفظ کنند، موحد و اهل توحید هستند اما اگر هر فردی ملیت، زبان، نژاد خود را ملاک قرار دهد، شرک کرده و این به معنای وجود رب‌ها و ملیت های مختلف است، بنابراین در حج باید اختلاف‌ها و عقیده‌های مختلف کنار گذاشته شود تا شاهد بقا و عظمت مسلمین باشیم و همگی به این نکته توجه کنند که بنده پروردگار واحد هستند.


وی به حفظ وحدت بعد از ایام حج تأکید کرد و گفت: برای حاکمیت اسلام در جهان باید وحدت میان همه مسلمانان حفظ شود که می توانیم این مسئله را در حج یاد بگیریم و هنگامی که دور خانه خدا می‌چرخیم و میان صفا و مروه حرکت می‌کنیم، حفظ وحدت را تمرین کنیم و اختلافات را کنار بگذاریم به طوری که وقتی به شهر و خانه خود بازگشتیم این درس فراموش نشود و لازمه آن، این است که اعمال حج ما ظاهری نباشد بلکه محتوایی شود.


این استاد حوزه علمیه به لزوم وحدت میان گروه ها و فرقه های مختلف تاکید کرد و پیشنهاد داد: برای ایجاد وحدت در میان مسلمانان مختلف در حج، همایش‌هایی با ملیت‌های مختلف برگزار شود و در این همایش ها لزوم وحدت بین مسلمانان برای دست یابی به اقتدار اسلام و مسلمین در جهان مطرح شود و برنامه ریزی های لازم برای این منظور صورت گیرد.


وی ادامه داد: سران کشورها، مسؤولان و مدیران کشورهای اسلامی باید با یکدیگر عهد و پیمان ببندند و راه صحیح وحدت را انتخاب و برای رسیدن به قدرت برنامه ریزی کنند و ملت خود را با یکدیگر متحد کنند تا این وحدت در جهان نهادینه شود، در این صورت حج ما حج ابراهیمی گردد. اگر بین کشورهای اسلامی مانند لیبی، بحرین، عربستان، سوریه و... اختلاف و درگیری وجود دارد و برخی از مسلمانان کشتن دیگر مسلمانان را واجب و مورد رضایت پروردگار می‌دانند که این موضوع به دلیل کوتاهی زمامداران و مسئولان کشورهاست که در ایجاد وحدت و انتخاب راه صحیح برای رسیدن به خدا کوتاهی کرده اند و آنان باید در پیشگاه خدا پاسخگو باشند.


حجت الاسلام والمسلمین هاشم زاده هریسی در مورد روشی که پیامبر برای ایجاد وحدت استفاده می کردند، گفت: پیامبر در ایجاد وحدت بین مردم بسیار تلاش می کردند، ایشان با استفاده از مراسم حج میان مسلمانان وحدت را ایجاد و سبب عهد و پیمان کسانی شدند که مدام با هم در حال جنگ بودند، آنان را با هم درآمیخت و ملتی متحد و فداکار ساخت تا در یک فضای آرام بتوانند اسلام را توسعه دهند./935/د103/س

ارسال نظرات