۲۷ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۸:۵۰
کد خبر: ۱۳۹۰۲۰
نماینده خبرگان رهبری با اشاره به ساخت فیلم موهن:

زمان به میدان آمدن مدافعان اصلی حقوق بشر فرا رسیده است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین هریسی گفت: در اسناد بین المللی حدود 40 ماده وجود دارد که خاص ادیان است؛ بر اساس این اصول، آزادی و حرمت اعتقادات دینی و مقدسات صاحبان ادیان از مهم‌ترین حقوق بشر است و توهین به این ارزش ها، باید از سوی مجامع بین المللی محکوم شود و مدافعان حقوق بشر به میدان آیند.
حجت الاسلام و المسلمين هاشم زاده هريسي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین هاشم هاشم زاده هریسی، عضو شورای‌عالی کمیسیون حقوق بشراسلامی، امروز در جمع خبرنگاران  با تحلیل دلایل بروز اهانت به مقدسات اسلامی در چند مدت اخیر اظهار داشت: عاملان این حرکت های توهین آمیز منشأ خیزش‌هایی را که در جهان، در برابر قدرت ها و حکومت های مستبد یا وابسته ایجاد شده است و در زمان کنونی در اوج خود قرار دارد، اسلام و اعتقادات دینی مسلمانان می دانند. آنها گمان می کنند با توهین به اسلام و مقدسات می توان از این پدیده، جلوگیری کرد و موجب تضعیف اعتقادات مسلمانان شد؛ در صورتی که نتیجه معکوس خواهند گرفت و مردم به دین، توجه و حساسیت بیشتری نشان خواهند داد و از اعتقادات خود محکم تر دفاع خواهند کرد.


وی با بیان این‌که افزایش شدت بدبینی و تنفر مسلمانان نسبت به افراد و دولت هایی که حمایتگر این حرکات ضد اسلامی بوده اند، از دیگر آثار معکوس این ماجرا برای مسببان آن است، گفت: بدبینی ایجاد شده سبب مخدوش کردن انسجام بین المللی می شود که از ملزومات اداره جهان است. گاهی گروه‌هایی غیر وابسته به دولت ها که حتی به ظاهر نیز شناخته شده نیستند، پشت این جریان‌ها قرار دارند و به وسیله افراد و گروه هایی تندرو دست به این اعمال ناپسند می زنند و گاهی دولت‌ها هم از آنها پشتیبانی می کنند.

 

حجت الاسلام والمسلمین هریسی تصریح کرد: حرکت‌های ضد اسلامی مانند اکران فیلم های این چنینی نه تنها از سوی جامعه مسلمین بلکه براساس اسناد بین المللی نیز محکوم هستند. در اسناد بین المللی حدود 40 ماده وجود دارد که خاص ادیان است؛ بر اساس این اصول، آزادی و حرمت اعتقادات دینی و مقدسات صاحبان ادیان از مهم‌ترین حقوق بشر است و توهین به این ارزش ها، باید از سوی مجامع بین المللی محکوم شود و مدافعان حقوق بشر به میدان آیند. دین از بارزترین مصادیق حقوق بشر است زیرا مردم برای اعتقادات خویش بیش از مال، جان و زندگی خود ارزش و احترام قایل هستند؛ اگر این حقوق، رعایت نشود، آرامشی در جهان باقی نمی ماند و همواره جنگ و نزاع، جهان را در برمی گیرد.

 

وی این چنین کشمکش هایی را در برهم زدن انسجام بین المللی، اقتصاد جهانی، حتی پیشرفت صنایع جهان و ارتباطات جهانی موثر دانست و افزود: این پیامدها موجب آسیب به منافع همه کشورها و نه تنها کشورهای اسلامی می شود. مسلمان ها به پا می خیزند و به این موضوع اعتراض می کنند و به وظیفه الهی خود عمل می کنند اما  آن، نفرت جهان اسلام از عاملان و حامیان یا سکوت کنندگان در برابر این اهانت و از بین رفتن انسجام بین المللی است که باقی می ماند. این بدبینی موجب انجام کارهایی برای اعتراض به این جریان می شود که شاید کاملا صحیح نباشد؛ چون این اعتراضات توسط مردم عادی و متدینین صورت می گیرد و قابل کنترل نیست و نباید هم کنترل شود.

 

نماینده خبرگان رهبری بر ضرورت واکنش دولت های غربی نسبت به این توهین و آثار سوء بین المللی که در پی دارد، تأکید کرد و گفت: این کشورها نیز باید هتاکان به مقدسات دینی را محکوم و از بروز این اعمال جلوگیری کنند. در آن صورت، مسلمانان نیز آرام خواهند شد و اعتماد می کنند که این کار از سوی غیر مسوولان و افراد تندرو انجام شده است. اگر احترام به ادیان، حفظ شود، مصالح آن به همه می رسد و برعکس، در صورت توهین به ادیان و شکستن حرمت آنها، آشوب ایجاد می شود و پیامدهای منفی و مفاسد آن بر همه جهان اثر می گذارد.

 

وی ادامه داد: برخورد با موارد این چنین تنها وظیفه کشورهای اسلامی نیست؛ وظیفه آنها مضاعف است و باید اعتراض و گفت وگو و این اعمال را محکوم کنند. کشورهای غربی، بخصوص متهمان این حادثه نیز باید با این مسایل مقابله کنند تا اعتماد و وحدت جهانی ایجاد کنند. همه انسان ها و همه کشورها در تمام جهان به هم نیازمند هستند؛ کشورهای قوی به کشورهای ضعیف و برعکس احتیاج دارند و جهان باید با عدالت، محبت و پیوند انسانیت اداره شود و این در صورتی محقق می شود که احترام به اعتقادات، مقدسات و حقوق همه انسان ها در جهان حاکم باشد؛ حتی آن کشورهایی که داعیه حقوق بشر و مدیریت جهان را دارند، بیشتر باید در مقابله با این اعمال بکوشند.

 

حجت الاسلام والمسلمین هاشم زاده هریسی  با تأکید بر این که این گونه حوادث در باطن، هیچ نفعی برای کسی حتی به عنوان مثال رژیم اسرائیل که بدترین دشمن اسلام است، ندارد، اظهار کرد: زیرا هنگامی که در جهان، آشوب و جنگ باشد، هیچ دولتی نمی تواند آرام، زندگی کند. این توهین ها سبب تظاهرات مسلمانان و افزایش انسجام و همبستگی آنها می شود که همه این موارد به ضرر آنها خواهد بود اما به ظاهر این طور فکر نمی کنند یا این که آنقدر خشمگین هستند که این راه را برای انتقام انتخاب کرده اند!

 

وی با بیان این‌که مقابله با اسلام و مسلمین به نفع دشمنان نیست، تصریح کرد: زیرا در آن زمان، جهان به دو بلوک اسلام و غیر اسلام تبدیل خواهد شد و در برابر هم قرار خواهند گرفت؛ چنین تصوری ناشی از حماقت زیادی خواهد بود که می توان در نتیجه این اعمال و بهره برداری های پس از آن، فشار را بر مسلمان ها افزایش داد زیرا جمعیت میلیاردی مسلمین جهان در سراسر دنیا گسترده هستند و با همبستگی ایجاد شده در اثر این فعالیت ها، تضعیف آنها مشکل خواهد بود.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری، این اعمال را ناشی از فعالیت برخی افراد و گروه‌های تندرو دانست و گفت: دیگرانی هم که باید با این حوادث مبارزه و اعتراض کنند با استدلال هایی غیرمنطقی مانند آزادی بیان سکوت می کنند. آزادی بیان صحیح است؛ اما نه تا جایی که موجب  از بین رفتن انسجام بین المللی شود.

 

وی با اعتقاد بر این‌که محکوم کردن و پشتیبانی نکردن از این گونه مسائل، وظیفه ملت ها و کشورهای غیراسلامی نیز هست، ادامه داد: نباید این اتفاقات را با عنوان آزادی بیان توجیه کرد بلکه باید با منزوی و مطرود کردن آنها، خود را از این حرکت تبرئه کنند.

 

حجت الاسلام والمسلمین هاشم زاده هریسی در پایان گفت: کشورهای اسلامی باید با اعتراض، محکوم کردن این حرکت ها و گفت وگو با کشورهایی که این موارد در آنجا اتفاق می افتد، ناراحتی خود را نشان دهند. مردم مسلمان هم اعتراضات خود را با شعارهای سنگین، منطقی و معقول به گوش جهانیان برسانند و از برخوردهای خشونت آمیز و مقابله به مثل بپرهیزند تا موجب استفاده دشمنان از این اعمال نشوند./935/پ202/س

ارسال نظرات