۲۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۳
کد خبر: ۱۳۵۵۱۹
حجت الاسلام قنبری:

مؤمن نباید روح خود را به کمتر از لقاء الله بفروشد

خبرگزاری رسا ـ مبلغ حوزه علمیه قم در تبیین مراتب مختلف بهشت گفت: بالاترین مرتبه بهشت بودن «نزد خداوند» است، مؤمن نباید روح خود را به کمتر از لقاءالله بفروشد.
افتتاح گردهمايي سالانه خبرگزاري رسا در مشهد مقدس

 

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مجید قنبری، مبلغ حوزه علمیه در جمع خبرنگاران خبرگزاری رسا در تشریح ماهیت بهشت اظهار داشت: بهشت دارای مراتبی است که قرآن کریم پایین ترین آن را «جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ؛ باغ هایی که آب‌های جاری در آن است» معرفی می کند که زیبایی ها و صحنه های چشم نوازی دارد.

 

وی افزود: خداوند در وصف این درجه از بهشت این طور تصویر سازی می کند که « مُتَّکِئِینَ عَلَى فُرُشٍ بَطَائِنُهَا مِنْ إِسْتَبْرَقٍ» یعنی مؤمنین بر روی تخت‌هایی روبروی هم می نشینند و با هم گفت‌گو می کنند درحالی که به متکاهایی تکیه داده اند که آستر آن از جنس پرنیان و حریر است، شاید جنس رویه آن مشابهی در دنیا نداشته است و قابل درک برای ما نبوده که خداوند پیرامون آن توضیحی نداده است.

 

این پژوهشگر عرصه دین با بیان روایتی از امام موسی کاظم(ع) پیرامون پایین ترین درجه بهشت، گفت: آن حضرت می فرماید «إِنَّ أَبْدانَکُمْ لَیْسَ لَها ثَمَنٌ إِلاَّ الْجَنَّةَ، فَلا تَبیعوها بِغَیْرِها؛ بدن‌های شما قیمتی جز بهشت ندارد، این بدن خود را به کمتر از آن نفروشید»؛ مرحوم محقق داماد می گوید وقتی ارزش بدن مؤمن تا این اندازه است، ارزش روح مؤمن فقط لقاءالله است.

 

حجت الاسلام قنبری با تأکید براین که بهای روح مؤمن لقاء الله است، خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن بالاترین درجه بهشت را به خود نسبت می دهد و می فرماید « فَادْخُلِی فِی عِبَادِی وَادْخُلِی جَنَّتِی » و در جای دیگر می فرماید‌« فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِیکٍ مُّقْتَدِرٍ» یعنی در یک جایگاه صدق و راستین نزد خداوندی که پادشاهی مقتدر است.

 

وی درک جایگاهی که «نزد خداوند» است را بسیار بالاتر از فکر انسان‌ها دانست و گفت: انبیاء و اولیای الهی به این درجات نائل می شوند؛ مؤمنین هم می توانند خود را در این مسیر قرار دهند ولی این کار نیازمند شرایط و تحمل زحمت های فراوانی است از جمله این‌که مؤمن در این دنیا نباید بدن و روح خود را به کمتر از بهشت و لقای الهی بفروشد./928/پ203/ع

ارسال نظرات