۲۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۵
کد خبر: ۱۳۵۴۹۴
یک کارشناس فرهنگی:

بزرگ ترین خدمت به نسل جوان، تبیین نحوه ارتباط آنان با گزاره های دینی است

خبرگزاری رسا ـ مدیر مؤسسه فرهنگی کتاب پردازان مشهد با اشاره به ضعف نسل امروز در باور کارساز بودن آموزه های دینی، تأکید کرد: بزرگ ترین خدمت به نسل جوان این است که نحوه ارتباط برقرار کردن آنان با منابع و گزاره های دینی را تبیین کنیم.
معمارياني

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، جلیل معماریانی، مدیر موسسه فرهنگی کتاب پردازان مشهد، در همایش «خانواده قرآنی» که شب گذشته در مسجد الزهرای دانشگاه فردوسی برگزار شد، به تشریح کلیدهای تربیت دینی فرزند پرداخت و گفت: تفکر، شخصیت و حریت سه کلید طلایی تربیت دینی فرزند هستند که با تقویت آن ها فرزندان ما زندگی سالم تری خواهند داشت.

وی افزود: جامعه ای که تفکر در آن نابود شده باشد به راحتی مورد نفوذ قرار می گیرد لذا خانواده هایی موفق هستند که پیش از بلوغ و در طی آن در فرزندان آن ها عنصر تفکر شکل گرفته باشد.

 

کارشناس فرهنگی برنامه‌های صداوسیمای خراسان رضوی، با انتقاد از اینکه سازوکارهای جامعه امروز مبنای برنامه ریزی فرهنگی برای جوان را به جای تبدیل و بهینه سازی، تخلیه انرژی درونی وی قرار داده است، اظهار داشت: در این صورت مشخص است که وقتی هیجان حرف اول را بزند، تفکر خاموش است و هیجان منشأ تصمیم می شود در حالی که در جامعه دینی تفکر باید تقویت شود تا جوان با فکر و شناخت به انتخاب برای شغل، تحصیل و ازدواج برسد.

 

 وی خاطرنشان کرد: زمانی که تفکر در جامعه منزوی شود، نه تنها «فست فود» ها بلکه انواع فست ها در همه عرصه های زندگی جوان جای خالی تفکر را می گیرد؛ دیگر جوان حوصله فکر کردن و حل مسأله ندارد. بنابراین روح تفکر باید در جامعه و خانواده تقویت و زمینه های تفکر تسهیل شود.

 

معماریانی خطاب به مسؤولان و فرهیختگان جامعه ابراز داشت: این ظلم بزرگی است که با وجود اینکه دین ما هیچ عبادتی را بالاتر از تفکر نمی داند، هنوز نتوانسته ایم با این سلاح در دنیا حرف های جدی تری بزنیم.

 

شبهه زمانی مطرح می شود که فرهنگ سؤال و تفکر کمرنگ شده باشد

وی ادامه داد: در الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی که رهبر معظم انقلاب مطرح کردند، چهار حوزه تفکر، علم، زندگی و معنویت باید تقویت شده و بر اساس منابع دینی در این حوزه ها به نسل جوان الگودهی شود.

 

این مدرس مهارت های زندگی، با بیان اینکه اگر فکر تقویت شود جوان خود راهش را پیدا می کند و هویتش تقویت می شود، افزود: دشمن با شبهات، شهوات، بدعت ها و فتنه ها به جنگ ما می آید که متاسفانه امروز به نظر می رسد همه این ها در جامعه ما وجود دارد؛ شبهه زمانی مطرح می شود که فرهنگ سؤال و تفکر کمرنگ شده باشد.

 

وی با بیان اینکه بی حوصلگی والدین در پاسخ به سوالات کودک ونوجوان، آنان را از سؤال و تفکر دلزده کرده و سبب پذیرش هر نوع رویدادی در ذهن وی می شود، تصریح کرد: حوزویان و دانشجویان باید به صورت تخصصی روی سؤالات قرآنی پژوهش و با استخراج لحن، فضا، زیرساخت و مخاطب و....سؤالات قرآنی، سبک این سؤالات را الگودهی کنند.

 

قرآن، کتاب زندگی است نه فقط پژوهش و پایان نامه

معماریانی ضمن تأکید بر انس بیشتر با قرآن در زندگی، یادآور شد: قرآن امروز، کتاب پژوهش و پایان نامه های ما شده در حالی که کتاب تلاوت و برنامه و کاربرد برای ایجاد وسعت، جهش و رحمت در زندگی است؛ باید یاد بگیریم از تفکر وحیانی الگوبرداری کنیم و باور کنیم با تکیه بر آن می توان جوان را مدیریت کرد.

 

وی با اشاره به تفاوت های تفکر خلاق و غیرخلاق، اظهار داشت: تفکر خلاق گزینه های احتمالی را یک بار بررسی و بهترین را انتخاب می کند اما غیرخلاق، همان گزینه اول را برمی گزیند لذا فرد دارای تفکر خلاق، کنشگر و فرد با تفکر غیرخلاق، واکنش گر است.

 

این مشاور خانواده تأکید کرد: پیش از صحبت کردن فکر کنید که آیا سخنتان بهترین جمله ممکن برای رساندن هدف است یا خیر؟ به وظیفه ها فکر کنید و ناظر به هدف و وسیله تصمیم بگیرید.

 

بزرگ ترین خدمت به نسل امروز، تبیین نحوه ارتباط آنان با گزاره های دینی است

این کارشناس فرهنگی با اشاره به ضعف نسل در ارتباط برقرار کردن با توکل و کارسازی آموزه های دینی، گفت: بزرگ ترین خدمت به نسل امروز این است که نحوه ارتباط برقرار کردن آنان با منابع و گزاره های دینی را برایشان تبیین کنیم.

 

معماریانی با بیان اینکه به جای نسخه آماده باید فرصت انتخاب از میان چند گزینه مناسب را به جوان داد، افزود: تفکر در سخنان بزرگان دین و اهل بیت(ع) در این زمینه بسیار راهگشا است؛ کمی تأمل کنیم ببینیم امیرمؤمنانی که شب بیست و یکم برایشان به سر و سینه می زنیم و اشک می ریزیم، در مناجات ها و ناله هایش با چاه چه می گفت؟ از چه می نالید و شاکی بود؟ همان ها را دغدغه زندگی مان قرار دهیم.

 

گفتنی است، طرح «خانواده قرآنی» در قالب سخنرانی اساتید برجسته حوزه و دانشگاه، ویژه اعضاء و خانواده های هیئت علمی و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در طول ماه مبارک رمضان ساعت 30 و 21 دقیقه هر شب همراه با برنامه ها و دوره های متنوع فرهنگی و نمایشگاه کتاب در محل مسجد حضرت زهرا(س) کوی پردیس دانشگاه علوم پزشکی برگزار می شود./930/پ202/ب

ارسال نظرات