۱۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۵
کد خبر: ۱۳۴۵۰۴
عضو هیأت رییسه مجلس:

روشنفکری بیمار دلیل اصلی شهادت شیخ فضل‌الله نوری بود

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم تبریز در مجلس با اشاره به علل شکست جریان مشروطه گفت: روشنفکری بیمار دلیل اصلی شهادت شیخ فضل الله نوری بود.
محمدحسين فرهنگي، عضو هيئت رئيسه مجلس

 

محمدحسین فرهنگی، نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز با اشاره به 14 مرداد، سالروز صدور فرمان مشروطیت، اظهار داشت: تاریخ سیاسی معاصر ایران اسلامی فراز و نشیب‌های فراوانی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تجربه کرد که همه درس‌های عبرتی برای ملت ایران در جهت عدالت‌خواهی و برقراری احکام الهی در کشور بود.

 

وی خاطرنشان کرد: در جریان انقلاب مشروطه سه جریان تأثیر اصلی بر روند حرکت گذاشتند که روحانیان یک بخش از افراد و نیروهای سلحشور مردمی که اجرای عملیات بر عهده آنان بود، طیف دیگر افراد حاضر در انقلاب را تشکیل می‌دادند و گروه سوم نیروهای ملی و افرادی بودند که به قول مردم، منورالفکر نامیده می‌شدند.

 

نماینده مردم تبریز با بیان این‌که مهم‌ترین پشتوانه مشروطه را روحانیان و نیروهای انقلابی تشکیل می داد، ادامه داد: یکی از بزرگ ترین درس‌های انقلاب مشروطه که امروز نیز برای ملت ایران همواره کارایی داشته و دارد، آن است که هرگاه نیروهای ملی یا همان منورالفکرها ارتباط خود را با روحانیت و مذهبیون حفظ کردند اقدامات موفقیت آمیزی رخ داد و برعکس، با کمرنگ شدن این ارتباط قدرت جریان از بین رفت.

 

فرهنگی تصریح کرد: در انقلاب اسلامی نیز امام راحل با درایت این مسأله را رهبری و با جمع‌کردن هر سه طیف، فعالان در انقلاب، کشور را به سوی پیروزی هدایت کرد، مساله‌ای که پیش از آن هیچ گاه به صورت کامل تحقق نیافته بود، امروز نیازمند بازشناسی ابعاد مختلف تاریخ مشروطه برای حرکت صحیح و اتخاذ تدابیر حکیمانه هستیم.

 

نماینده مردم تبریز در بخش دیگری از سخنان خود روشنفکری بیمار را دلیل اصلی شهادت شیخ فضل الله نوری دانست و اظهار داشت: اصطلاح روشنفکری بیمار که محصول غرب و غرب گرایان است، را می توان به برخی مشروطه ای ها اختصاص داد، به این معنا که شخص بدون توجه و تدبر برخی مفاهیم وارداتی را پذیرفته و حتی اصول و مبانی فکری و عقیدتی خود را نیز به واسطه پذیرش از یاد می‌برد.

 

وی یکی از ویژگی‌های نهضت مشروطه را رویگردانی آن از هویت ایرانی اسلامی دانست و ادامه داد: این مسأله در عصر مشروطه که به نوعی زمینه شروع روشنفکری بیمار در ایران است، به چشم می‌خورد و بر اساس آن برخی افراد هویت ملی و دینی خود را نادیده گرفته و با رؤیای تمدن غربی سعی داشتند همه مسائل و مفاهیم ایرانی حتی خط و زبان خود را نیز فراموش کنند.

 

نماینده مردم تبریز ادامه داد: جریان روشنفکری بیمار، عالمان دینی را مانع و مزاحم خود می‌دید و با ادبیات خاص خود که همان استفاده از فحش و ناسزا بود آنان را مورد آزار قرار می‌داد، البته امروز نیز برخی از افراد که اندیشه ترویج روشنفکری بیمار را در سر می‌پرورانند سعی دارند با همین ادبیات تاریخ مصرف گذشته به انقلاب نزدیک شوند.

 

وی در پایان تاکید کرد: مشروطه دارای درس‌های گرانقدری است که توجه به آنها می‌تواند ما را در درک و تحلیل شرایط و یافتن راه برون رفت از مشکلات یاری کند، در حقیقت ولایت‌مداری شرط نجات از افکار و اندیشه‌های التقاطی جریان‌های منحرف و وابسته به اتاق‌های فکر غربی در داخل کشور است./935/ت302/ج

ارسال نظرات