۰۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۸
کد خبر: ۱۳۴۰۷۴

مرمت حوزه علمیه و مسجد حسن پادشاه تبریز امسال به پایان می‌رسد

خبرگزاری رسا ـ ئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی استان آذربایجان‌شرقی در فهرست آثار ملی گفت: مرمت مجموعه تاریخی حسن پادشاه امسال به اتمام می‌رسد.
مسجد جامع تاريخي

 

به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، تراب محمدی بعد از ظهر امروز در بازدید از این بنا، از اتمام عملیات مرمتی بخش اعظمی از مجموعه تاریخی و عظیم حسن پادشاه تبریز در سال‌جاری خبر داد.

 

وی افزود: مجموعه حسن پادشاه مشتمل بر بخش‌های مختلفی است که در داخل میدان صاحب‌آباد به عنوان بزرگ‌ترین میدان حکومتی تاریخ ایران واقع شده است.

 

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی استان آذربایجان‌شرقی در فهرست آثار ملی تشریح کرد: این مجموعه از مسجد جامع، مدرسه، بیمارستان، مقبره، غسالخانه و باغ تشکیل شده که بیمارستان آن در طول زمان تخریب شده است.

 

محمدی با اشاره به قدمت این مجموعه یادآور شد: احداث مسجد جامع و مدرسه حسن پادشاه از دوره این حاکم آغاز شده و طی هفت سال در زمان حکومت آق قویونلوها و توسط سلطان یعقوب آق‌قویونلو، فرزندش ساخته شده است.

 

وی، مجموعه حسن پادشاه را یک عمارت نصیریه خواند و گفت: نصیریه عمارت ابواب‌البری با درهای نیکو است که با توجه به بازسازی‌هایی که در دوران قاجار روی آن صورت گرفته، در مرمت‌ها سعی شده دوران طلایی ساخت و معماری دوره آق قویونلو بنا حفظ و احیا شود.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان‌شرقی، مرمت مسجد جامع حسن پادشاه را از محل اعتبارات 30 میلیارد ریالی مساجد آذربایجان‌شرقی در سال 90 عنوان و اظهار کرد: امسال مرمت‌های مدرسه حسن پادشاه به اتمام رسیده و ادامه مرمت تزئینات وابسته به معماری مسجد جامع انجام خواهد شد.

 

محمدی،مرمت مقبره، غسالخانه پادشاهان آق قویونلو و سردر ورودی مجموعه که ارتباط آن را با میدان صاحب‌آباد برقرار می‌کند، از دیگر عملیات مرمتی و بازسازی مجموعه حسن پادشاه در سال‌جاری عنوان کرد.

 

وی با بیان اینکه هیچ مدرسه‌ای به جز مدرسه حسن پادشاه، از زمان قبل از دوره قاجار و پس از زلزله و جنگ در استان باقی نمانده است، گفت: شاخص‌ترین بخش این مجموعه مسجد جامع و گنبد آن است که فضایی در حدود هزار متر مربع از صحن را می‌پوشاند.

 

محمدی، مسجد حسن پادشاه را مجموعه‌ای مجلل و کم نظیر توصیف کرد و افزود: سلطان یعقوب برای ساخت این مجموعه از تمام هنرمندان و استادکاران سرزمین‌های اسلامی استفاده کرده که شاخص‌ترین بخش تزئینات این مسجد کاشی‌کاری معرق آن است که در کنارش تزئینات سنگ نیز به کار رفته است./935/د103/س

 

ارسال نظرات