۱۸ تير ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۴
کد خبر: ۱۳۲۳۹۳
استاد درس اخلاق حوزه‌های علمیه:

اصلاح نهادهای فرهنگی و نظام حاکم بر جامعه به حل مسأله حجاب کمک می‌کند

خبر گزاری رسا – استاد درس اخلاق حوزه‌های علمیه گفت: نهادهای فرهنگی و نظام حاکم بر جامعه در نهادینه کردن حجاب موثر هستند، تاکید کرد: با اصلاح نهادهای فرهنگی و نظام حاکم بر جامعه این مسأله به خوبی حل و فصل خواهد شد.
حجاب و عفاف

 

حجت السلام سید مرتضی غلام‌رضایی، استاد درس اخلاق حوزه‌های علیمه در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا ابراز داشت: حجاب در سطح کشور رضایت بخش نیست و این به خاطر بی توجهی خانواداه‌ها است که فرزندان را رها کرده و آنان را در این زمینه توجیه نکرده‌اند.

وی با بیان این که بی حجابی خیلی ها به خاطر جهل است نه دشمنی با دین، خاطر نشان کرد: پدر و مادرها با این که سی سال از عمر انقلاب می‌گذرد نتوانسته‌اند ضروریات حجاب را به فرزندانشان تفهیم کنند.

این استاد اخلاق حوزه‌های علمیه با بیان این که صدا و سیما نیز در این مسأله کم‌کاری می‌کند ابراز داشت: اگر مقایسه‌ای بین سریال‌های دهه اول و دوم انقلاب و سریال‌هایی که امروزه ساخته می‌شود بکنیم می‌بینم که سطح حجاب در سریال‌های امروزی بسیار پایین است.

وی در ادامه افزود: امام رحمت الله فرمود«تلویزیون رسانه ملی و دانشگاه است» و این دانشگاه باید با مسأله حجاب و عفاف برخورد خوبی داشته باشد و این مسأله را به خوبی تفهیم کند ولی متاسفانه سریال‌ها این فضا را ندارند.

حجت السلام غلام‌رضایی تاکید کرد: اگر بخواهیم حجاب را به عنوان یک فرهنگ دینی مثبت در جامعه جا بیندازیم باید ابتدا مراکز دولتی مانند بیمارستان ها و مراکزی که خانم‌ها در آن‌جا نقش ایفا می کنند را اصلاح کنیم.

وی در ادامه با بیان این که در این مکان ها باید از افرادی استفاده شود که واقعا ظاهر خودشان را مراعات می‌کنند ابراز داشت: امروزه اگر کسی بخواهد امر به معروف بکند به او ایراد می‌گیرد که شما اگر راست می گویی صدا و سیما و بیمارستان‌ها را اصلاح کن.

این استاد درس اخلاق حوزه‌های علمیه تصریح کرد: اولین جایی که در ایجاد فرهنگ حجاب بسیار موثر است خانواده است، از این‌رو پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید «وای بر بچه‌های آخر الزمان، سؤال کردند کدام بچه ها؟ فرمود: بچه مسلمان‌هایی که پدر و مادرشان دین دارند، ولی آن را به فرزندانشان آموزش نمی دهند».

وی در ادامه با بیان این که نهادهای فرهنگی و نظام حاکم بر جامعه در نهادینه کردن حجاب موثر هستند، تاکید کرد: با اصلاح نهادهای فرهنگی و نظام حاکم بر جامعه این مسأله به خوبی حل و فصل خواهد شد.

حجت السلام غلام‌رضایی تصریح کرد: مساله طراحی لباس از دغدغه‌های مقام معظم رهبری بود که متاسفانه خیلی زود فراموش شد و کار عملی در این زمینه صورت نگرفت.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری و شهید بزرگوار مطهری قائل به این هستند که برترین حجاب چادر است و اگر خانواده‌هایی بنا به دلایلی نمی‌خواهد چادر بپوشند باید پوشش حداقلی را رعایت کنند.

این استاد درس خارج حوزه‌های علمیه گفت: بین گرانی‌ها، مشکلات اقتصادی و مسأله حجاب تداخلی وجود ندارد و هر کدام در جای خودشان داری ارزش هستند، ما اگر بخواهیم فقیر را سیر کنیم از او انتظار داریم که به شئونات و کرامات انسانی پایبند باشد.

وی در ادامه گفت: بعضی ها می گویند«مشکلات اقتصادی و گرانی‌ها را حل کنید حجاب خود به خود اصلاح می شود» این نظر اصلا درست نیست و این گونه راه‌کارها گره‌گشا نیست.

این استاد درس اخلاق حوزه‌های علمیه تاکید کرد: وقتی امام عصر تشریف می آورند بدنه نظام را اصلاح می‌کنند.

وی در ادامه گفت: دخترانی زیادی با پوشش های اسلام در المپیاد ها مقام می‌آورند ولی تا کنون شاخه گلی به خاطر حجابشان به آن ها داده نشده است و یا تسهیلاتی برایشان در نظر گرفته نشده است.

 این استاد درس خارج حوزه‌های علمیه با بیان این که آن چه که امروز جامعه سالم ما را تهدید می‌کند پدیده بد‌حجابی است خاطر نشان کرد: همراه شدن بد حجابی با تکنولوژی‌هایی مانند تلفن همراه و کمبود آموزش های دینی و آرایش‌های غلیظ سقوط اخلاقی جامعه را به دنبال دارد.

وی در ادامه گفت: آرایش مخصوص زنانی است که ازدواج کرده‌اند و آن هم  فقط برای شوهرشان، و نباید دخترانی که هنوز ازدواج نکرده اند به آرایش و جلوه گری روی بیاورند.

وی در پایان ابراز داشت: نمی توانیم پنبه و آتش را کنار هم قرار بدهیم و به آتش بگوییم تو نجابت به خرج بده و نسوزان؛ غرایز جنسی در وجود انسان امانت الهی است ولی اگر پدر و مادر و محیط اجتماعی به فکر جهت دادن این امانت الهی نباشد و به موقع از ان استفاده نشود قطعا همین می شود که اکنون شاهدش هستیم./9191/ت302/ن

ارسال نظرات