۳۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۳
کد خبر: ۱۳۱۱۰۲
استاد حوزه علمیه قم:

موزه محرم تبریز تجلی روح قیام امام حسین است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین کریمی جهرمی گفت: موزه محرم به خوبی توانسته روح قیام امام حسین(ع) را زنده نگه داشته و معنویت را در روح و جان مردم بدمد.
بازديد از موزه محرم


به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، حجت الاسلام والمسلمین علی کریمی جهرمی، استاد حوزه علمیه قم، روز گذشته در بازدید از موزه محرم تبریز گفت: موزه محرم تبریز به لحاظ این‌که در سطح کشور بدیع و منحصر به فرد است، امتیاز ویژه ای داشته و به خوبی توانسته آیین و سنت های این خطه را معرفی کند.

وی فضای روحانی و معنوی این موزه را از ویژگی های آن عنوان کرد و اظهار داشت: بازدید از موزه ای با عنوان محرم برایم جالب بود چرا که تا کنون شاهد چنین موزه ای در سطح کشور نبوده ایم، تأثیرگذاری این موزه به جهت نمایش ابزار های مختلف و صحنه های عزاداری و تداعی قیام عاشورا بر روح و جان بازدیدکنندگان، چشمگیر است.

حجت الاسلام والمسلمین کریمی جهرمی در عین حال تصریح کرد: ساخت موزه محرم در مرکزی که به عنوان نخستین پایتخت تشیع در جهان اسلام شناخته شده و شهرت یافته و همواره ارادت مردمانش به امام حسین و یارانش زبانزد خاص و عام بوده اقدامی مناسب و ریز بینانه و به جا بوده است.

وی با تشریح فضای روحانی موزه محرم گفت: در و دیوار این ساختمان که پیش از این نیز حسینیه و محل عزاداری مریدان امام حسین (ع) بوده آهنگ و نوای جان سوزی را هزار باره بر دل بازدیدکنندگان می نشاند و هر قطعه از این خانه قدیمی یادآور قیام امام حسین(ع) است.

حجت الاسلام والمسلمین کریمی جهرمی با بیان این‌که تمامی قسمت های این موزه دلدادگان و مریدان امام حسین و بیش از آن بازدیدکنندگان غیر شیعی را نیز تحت تأثیر قرار می دهد، تأکید کرد: تمامی کسانی که در این مجموعه از پایین ترین تا بالاترین رده مسؤولیتی دارند شایسته است که در مدیریت و زیبا سازی فضا و حفظ آثار این موزه تلاش و همت کنند تا لطافت و حقایق عاشورا و محرم برای بازدیدکنندگان و جوانان به بهترین صورت نمود داشته باشد.

وی افزود: در صورتی که در نمایش اسرار واقعه عاشورا این موزه بتواند به خوبی عمل کند تأثیرگذاری و ارزش آن بیش از پیش خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین کریمی جهرمی یادآور شد: موزه محرم مرکز خلوص نیت ها و قلوب بوده و فعالان این موزه در واقع یاران و خادمان امام حسین(ع) هستند.

استاد حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت های صورت گرفته در استان آذربایجان شرقی و تبریز برای معرفی عالمای نامی این خطه تصریح کرد: گرچه در بسیاری از شهرهای کشور در مناسبات مختلف اقدام به معرفی علما و فرهیختگان خود می کنند اما تبریز در این مسیر همواره پیشرو و موفق بوده و فعالیت های خوبی در این راستا انجام داده است.

وی با بیان این‌که معرفی علما و فرهیختگان در تبریز پس از انقلاب در هنر نیز نفوذ زیادی داشته و با ابزار های هنری معرفی شده اند، گفت: تبریز از دیرباز علمای بزرگی داشته و وزنه های بزرگ علمی و مذهبی را پرورش داده که مسؤولان با معرفی آنها از رهگذر علمی و مذهبی توانسته اند مسیر تبیلغات کذب و خرافی دینی را مسدود کنند.

حجت الاسلام والمسلمین کریمی جهرمی تصریح کرد: همانطور که علما در گذشته با کمترین امکانات معارف و علوم عالی را ارائه کرده و به نسل های بعد منتقل کردند مسؤولان استان آذربایجان شرقی با همان جدیت و تلاش در عصر حاضر که بهترین امکانات را در اختیار دارند ضروریست در معرفی آن علمای عالی قدر با سرعت و همت بیشتر فعالیت کنند و همچون گذشته در این مسیر پیشرو باشند.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: این خدمات و فعالیت هایی که مدیران و مسؤولان آذربایجان شرقی به خصوص رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در معرفی و حفظ علما و فرهیختگان خود دارد، نشان از روح حق شناسی و قدر دانی از خادمان خود دارد که این مقتضای وجدان سلیم و روح انسان های پاک است./935/د101/ب

ارسال نظرات