۱۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۹
کد خبر: ۱۳۰۲۶۳
استاد اخلاق حوزه علمیه قم؛

حضرت زینب در مدیریت نفس و خانواده بی‌نظیر بود

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: حضرت زینب در چند بعد مدیریت خود را به اثبات رسانده است، نخست مدیریت نفس که به خود‌سازی بر می‌گردد و مدیریت جامعه هم در گرو همین مدیریت است و مدیریت خانواده و اجتماع که در نهایت در واقعه کربلا به اوج خود می‌رسد
حضرت زينب



حجت الاسلام محمدرضا صفایی بوشهری، استاد اخلاق حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: اوج معرفت و شناخت نسبت به خداوند در قالب توحید و عرفان ناب باعث شده است که حضرت زینب(س) مصائب و مشکلات را با صبر بر آنها آن هم به صورت واقعی تحمل کند، در این راه فقط رضایت خداوند را در نظر بگیرد و حتی برای ثواب هم مشکلات و مصائب را تحمل نکند.

وی در ادامه افزود: شناختی که حضرت زینب(س) از خداوند و امام داشت باعث شد در مجلس ابن زیاد بر اساس عرفان ناب و نه به صورت ظاهری و از روی احساس جوابی بدهد که اوج عرفان الهی را برساند و ان « و ما رأیت الا جمیلاً » بود.

این استاد درس اخلاق در ادامه با اشاره به شخصیت حضرت زینب(س) بیان داشت: ما حوزویان امام معصوم که نمی شویم و به درجه حضرت زینب هم نمی رسیم اما می توانیم«تالی تلو» آن‌ها باشیم و بوسیله تقوا عصمت عملی بدست بیاوریم و از طریق عرفان عملی دنباله‌رو آن‌ها باشیم.

حجت الاسلام صفایی بوشهری اظهار داشت: اگر تمام درخت ها قلم و تمام دریا‌ها هفت مرتبه از مرکب خالی و پرشوند نمی توان فضایل کلمات الله را که همان اهل بیت و حضرت زینب(س) هستند، نوشت و اگر ما هم درباره این بزرگواران حرفی می زنیم در حد وسع و توانایی خودمان است و ما نمی توانیم درباره آن ها سخنی بگوییم چون علم ایشان از خداوند است.

وی در ادامه با اشاره به ولایت‌مداری حضرت زینب (س) تصریح کرد: ولایت‌مداری ایشان چه قبل و چه بعد از واقعه کربلا چیزی نیست که بر کسی پوشیده باشد، ایشان چنان این امر را به منصه ظهور می‌رساند، که همگان را مبهوت می‌کند.

این استاد اخلاق حوزه با اشاره به دین‌داری و ولایت‌مداری حضرت زینب(س) گفت: همان طور که خداوند در قرآن کریم فرموده است«و ان اعبدونی هذا صراط مستقیم» دفاع حضرت زینب هم در همین راستا و عیناً در همین صراط مستقیم بود.

این استاد درس اخلاق حوزه علمیه با تبیین صبر زینبی گفت: حضرت زینب (س) با عمل به صبر و تبیین صبر هم جزء صابران و هم جزء معلمان صبر است و در عین حال مبیّن صبر هم هست و صبر ایشان که به ام المصائب لقب گرفته برخاسته از معرفت توأم با عزت بود و او با تعلیم راه صحیح صبر، یعنی راه عزتمندی انسان تا آخر عمر را در قالب «هیهات منا الذلة» تفهیم کرد.

وی در ادامه ابراز داشت: حضرت زینب افزون‌بر همه فضایل عالمه علم هم بود چنان که حضرت امام سجاد(ع) در علم او می فرماید«عمتی زینب عالمة غیر معلمة» و این علم ایشان علم ناب الهی بود که از پدر به ارث برده بود.

ایثار و فداکاری از دیگر فضایل حضرت زینب بود که این استاد اخلاق به آن اشاره کرد و گفت: حضرت زینب(س) فرزندانش را در راه برادر که عصاره و نماد دین و همان راه خدا بود، فدا کرد؛ عون و محمد دو فرزند ایشان بود که در حین شهادتشان بر بالین آن ها هم حاضر نشد که مبادا رنجش خاطری در برادر حاصل شود.

حجت الاسلام و المسلمین صفایی بوشهری در ادامه با اشاره به مدیریت بی نظیر حضرت زینب(س) گفت: حضرت زینب در چند بعد مدیریت خود را به اثبات رسانده است، نخست مدیریت نفس که به خود‌سازی بر می‌گردد و مدیریت جامعه هم در گرو همین مدیریت است و مدیریت خانواده و اجتماع که در نهایت در واقعه کربلا به اوج خود می‌رسد.

وی در ادامه با اشاره به ویژگی های معنوی حضرت زینب گفت: حضرت امام سجاد(ع) درباره شخصیت معنوی عمه حود می فرماید عمه ام در شب عاشورا نماز شب خود را خواند ولی به صورت نشسته که آن هم دلایل خاص خودش را داشت، تهجد و تضرع و دعا در زندگی حضرت زینب موج می زد و بر همین اساس ما حوزویان هم باید به این شخصیت ممتاز متمسک شویم و این شاخصه‌ها را در زندگی خود پیاده کنیم و توجه داشته باشیم که بدون دعا و تهجد آن هم در شب به جایی نمی رسیم، چون به بندگان شب‌زنده دار خود توجه ویژه‌ای دارد.

این استاد درس اخلاق در ادامه تأکید کرد: حضرت زینب (س) از دین و دینداری در برابر دشمن دفاع کرد آن هم نه به گونه مماشات و نه به این صورت که در برابر دشمن کم بیاورد بلکه این قضیه کاملاً برعکس شد و دشمنان که قصد خوار کردن ایشان را داشتند خودشان به ذلت و خواری رسیدند و وعده خداوند که در قرآن می فرماید«ان العزة لله و لرسوله و للمؤمنین» محقق شد و حضرت زینب از مصادیق همان مؤمنین است که خداوند عزت را برای آن ها تضمین کرده است

وی با اشاره به حدیثی از حضرت امام صادق(ع) گفت: امام صادق(ع) می فرماید هرکس از خدا ترسید و اهل عبودیت شد خداوند همه چیز را از او می ترساند اما اگر کسی از خدا نترسید از همه چیز و همه کس می ترسد و چون حضرت زینب(س) خوب خداوند را شناخته بود از هیچ کس ترسی نداشت و در عوض دشمن از وی می ترسید، حضرت امام خمینی(ره) هم که فرزندی از فرزندان اهل بیت بود دارای این خصوصیت بود.

حجت الاسلام و المسلمین صفایی بوشهری در پایان گفت: حضرت زینب(س) رابطه خودش را با امامت تبیین کرده بود و از همان ابتدا در صراط مستقیم که با معرفة الله، محبت برای خدا و تبعیت از خدا همراه بود قرار داشت و باید این سه مرحله در کنار همدیگر قرار داشته باشند تا نتیجه اصلی بدست آید ما با قرار گرفتن در این راه می توانیم رابطه خود را با امامت تقویت کنیم./905/ ت302/ن

ارسال نظرات