۱۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۶
کد خبر: ۱۳۰۲۵۷
نماینده خبرگان رهبری:

سیاست باید در چارچوب اخلاق ارائه شود

خبرگزاری رسا ـ نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: امروز از لابه‌لای بیانات امام(ره)، تنها آنهایی برگزیده می‌شود که برای موارد خاص بوده و شان نزول داشته است و امروز به صورت مطلق به کار گرفته می‌شود.
حجت الاسلام و المسلمين هاشم زاده هريسي عضو خبرگان رهبري
به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز، حجت الاسلام و المسلمین هاشم هاشم‌زاده هریسی در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه اصطلاح اخلاق سیاسی، صحیح نیست، اظهار کرد: اخلاق و دین نباید سیاسی باشند، بلکه سیاست باید دینی و اخلاقی باشد و در اسلام، سیاست نمی‌تواند برتر از اخلاق باشد و سیاستی که حاکم بر دین و اخلاق باشد، دینی، اسلامی و شرعی نیست.

وی تصریح کرد: اگر اخلاق، سیاسی باشد یعنی اخلاق را با سیاست ترسیم کنیم، هر طور که سیاست ایجاب کند حرف خواهیم زد. این یعنی دین را براساس آنچه منافع‌مان ایجاب می‌کند تفسیر می‌کنیم و دین و اخلاق را تابع سیاست می‌کنیم و در این تعبیر، سیاست اصل قرار می‌گیرد و اخلاق و دین تابع آن می‌شوند.

این نماینده مجلس خبرگان با ابراز تاسف از اینکه عملا در جامعه شاهد هستیم اخلاق و دین سیاسی شده است، در حالی که باید سیاست، اخلاقی و دینی شود"، تاکید کرد: بهتر است به جای به کار بردن عبارت "اخلاق سیاسی" از عبارت "سیاست اخلاقی" استفاده کنیم چون سیاست باید تابع دین و اخلاق باشد و رنگ اخلاقی به خود بگیرد سیاست باید در چارچوب اخلاق ارائه شود، گرچه گاهی به ضررمان باشد.

وی با بیان اینکه اگر سیاست خارج از دین باشد، تبدیل به فریب می‌شود، خاطرنشان کرد: سیاست اگر خارج از اخلاق باشد، به معنی منفعت‌طلبی و سودجویی خواهد بود، پس بهترین تعبیر، سیاست دینی و اخلاقی است که البته عملی کردن آن سخت است و به این معناست که سیاست در مهار و کنترل اخلاق و دین باشد و در این حالت در سیاست، فریب و تهمت، افترا و از میدان به در کردن حریف وجود نخواهد داشت، بلکه حقیقت، مدیریت، انسان‌سازی و هدایت انسان‌ها به سوی کمال دنیوی و اخروی مطرح خواهد بود.

حجت الاسلام و المسلمین هاشم‌زاده هریسی در توضیح مفهوم سیاست در اسلام نیز گفت: وقتی در اسلام می‌گوییم سیاستمان از دیانت جدا نیست، یعنی سیاست، مدیریت انسان‌ها و برنامه‌ریزی و هدایت آنها به سوی مقاصد عالی در دنیا و آخرت و پیشرفت مادی و معنوی است که در این صورت سیاست، دینی و اخلاقی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه علمای بزرگ ما سیاست را در مکتب اخلاق در سه مرحله تقسیم‌بندی کرده‌اند، توضیح داد: مرحله اول، سیاست نفس است یعنی مدیریت نفس، خودسازی و اداره تن و روح خویشتن به نحوی که جان و روح به کمال برسد. مرحله دوم، سیاست بیوت و خانه است یعنی خانه و خانواده خود را طوری مدیریت کنیم تا انسان‌های خوب و صالح و کامل به جامعه تحویل دهیم و مرحله سوم نیز سیاست مدرن است یعنی سیاست شهرها و کشورها و جامعه را طوری اداره کنیم که مردم به سوی انسانیت کامل حرکت کنند و دنیا و آخرت آنها تامین شود. پس سیاست اسلامی، انسان را در دنیا و آخرت سعادتمند می‌کند.

این نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در اسلام، سیاست نباید برتر از اخلاق و دین باشد، افزود: در اسلام نباید سیاست، اخلاق و دین را در خود هضم کند و از بین ببرد یا بر دین و اخلاق حاکم شود، چون در این صورت نیز سیاست، دینی، اسلامی و شرعی نخواهد بود.

وی در ادامه، به روایتی از حضرت علی (ع) اشاره کرد و گفت: علی (ع) می‌فرماید، معاویه از من سیاستمدارتر نیست و آنچه که معاویه دارد، سیاست نیست بلکه شیطنت، زرنگی و فریب افکار است و سیاستی است که اخلاق و دین را در خود بلعیده است.

حجت الاسلام و المسلمین هاشم ‌زاده هریسی اضافه کرد: متاسفانه هیاهوها، جنجال‌ها، بگومگوها و معرکه‌گیری‌های سیاسی و تهمت و افترا در جامعه ما رواج دارد و اینکه سیاستمدار به کسی اطلاق می‌شود که بیشتر تهمت بزند و جنجال کند و ادب را رعایت نکند، جای سوال دارد؛ در حالی که حتی با دشمن هم باید با ادب و اخلاق رفتار کرد تا یا او را قانع و جذب کنیم، یا تعدیل کرده یا حداقل با او اتمام حجت کنیم.

وی به آیه «قولو للناس حسنا» و تاکید صریح قرآن کریم در رابطه با رعایت اخلاق اشاره کرد و گفت: این آیه یعنی حتی با دشمنان هم باید به نیکی، اخلاق و ادب سخن گفت. پس سیاستی دینی و اخلاقی است که در چارچوب اخلاق باشد و اگر خارج از آن باشد، سیاست اسلامی نیست؛ گرچه صاحبان آن، ادعای ارزش‌گرایی، اصولگرایی یا اسلام‌گرایی داشته باشند.

این نماینده مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه در جامعه، سیاست اخلاقی و دینی به خصوص در میان جوانان باید پرورش یابد، تصریح کرد: بایدجلوی احساسات نادرست گرفته و اخلاق و شعور جوانان رشد داده شود. یعنی احساسات به اندازه خود خوب است اما باید در چارچوب عقل و شعور باشد.

حجت الاسلام و المسلمین هاشم‌زاده هریسی با بیان اینکه امام (ره) الگوی سیاست اخلاقی هستند، تصریح کرد: امام (ره) رای و نظر مردم را اصل قرار می‌دادند و از منتقدان استقبال می‌کردند اما متاسفانه امروز از لابه‌لای بیانات امام(ره)، تنها آنهایی برگزیده می‌شود که برای موارد خاص بوده و شان نزول داشته است و امروز به صورت مطلق به کار گرفته می‌شود این در حالی است که از بیانات امام در رابطه با محبت و مهر به مردم کمتر استفاده می‌شود، پس باید سیاست اخلاقی و دینی را از لابه‌لای متون صحیفه نور و صحیفه امام بیرون بکشیم و مورد توجه قرار دهیم./935/د102/ج
ارسال نظرات