۱۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۷
کد خبر: ۱۲۹۸۲۰
استاد حوزه و دانشگاه:

به فعلیت رساندن ابواب فقهی دغدغه جدی امام خمینی بود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه گفت: معمار کبیر انقلاب بخش اعظم فقه را که برای اداره جامعه بیان شده و در لابه‌لای کتب فقهی مانده بود به صحنه آورده و ایران اسلامی را از برکات دستورات نورانی اسلام بهره مند ساخت.
حجت الاسلام محمدباقر آقازاده
حجت الاسلام محمدباقر آقازاده، رییس سابق دفتر فرهنگ اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی خوی، در گفت‎و‏گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خوی، با اشاره به تلاش معمار کبیر انقلاب اسلامی در عرصه تولید علم اظهار داشت: اگر چه امروزه، شرایط و بسترهای تحقق تولید علم و ضرورت توجه به آن بیش از هر زمان مناسب است، اما باید توجه کنیم که ما این همواری راه را مدیون مجاهدت عزیز سفر کرده‏ای هستیم که ضمن تفسیر ضرورت توجه به علم و تولید آن، با هدف احیای تفکر و تمدن اسلامی، امری متروک را مجددا در مقابل دیدگان اهل‏نظر قرار داد و امروز، پیمودن این راه دشوار را برای ما تسهیل کرد.

وی در ادامه با اشاره به جمله امام خمینی(ره) «می‏گوییم باید دانشگاه‌ها از بنیان تغییر بکند و تغییرات بنیادی داشته باشد و اسلامی باشد؛ نه این است که فقط علوم اسلامی را در آنجا تدریس کنند نه این‌که علوم دو قسمند. یکی اسلامی، یکی غیراسلامی» خاطرنشان کرد: تأمل در کلام فوق آشکار می‏سازد که امام راحل در قالب یک تقسیم‏بندی، علوم اسلامی متداول و مضمون به این عنوان همچون فقه، کلام، تفسیر و فلسفه را از غیر آن جدا می‏سازد؛ اما در خصوص سایر علوم تقسیم آنها به علوم اسلامی و غیراسلامی را برنمی‏تابد.

استاد حوزه و دانشگاه ملاک علم مطلوب در اندیشه امام‏خمینی‎(ره) را غایتمندی و جهت‏داربودن آن معرفی کرد و افزود: امام راحل علم مطلوب را با دو ویژگی کارآمدی در تربیت انسان و خدمت‏رسانی به انسان ها معرفی می‏کند.

وی در ادامه با تأکید بر این که بنیانگذار انقلاب اسلامی بسیاری از ابواب فقهی را از حالت قوه به فعلیت رساند، بیان داشت: حضرت امام خمینی(ره) بخش اعظم فقه را که برای اداره جامعه بیان شده و در لابه‎لای کتب فقهی مانده بود به صحنه آورده و ایران اسلامی را از برکات دستورات نورانی اسلام بهره مند ساخت.

امام جماعت مسجد بقیت الله(عج) دانشگاه آزاد خوی در ادامه با بیان این که حضرت امام خمینی‌(ره) به حوزه های علمیه، دانشگاه ها و آحاد جامعه جرأت قدم نهادن در عرصه تولید علم و فن آوری در زمینه های مختلف علمی را بخشید، خاطرنشان کرد: رژیم دست نشانده پهلوی به همه مردم و به خصوص جوانان ایران باورانده بود که ملت ایران حتی نمی تواند، به قول هویدا «لوله هنگ بسازد» اما به برکت پیروزی انقلاب اسلامی امروز شاهد موفقیت های چشمگیر جوانان ایران اسلامی در عرصه های مختلف علمی در میادین مختلف بین المللی هستیم.

حجت الاسلام آقازاده در پایان با اشاره به نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب به نام «تولید ملی،کار و سرمایه ایرانی» و فرمایشات و توصیه های حضرت امام خمینی (ره) برای اقشار مختلف دانشگاهی تصریح کرد: برماست که با تاسی از رهنمودهای بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی مبنی بر حفظ استقلال و عدم وابستگی به شرق و غرب، توجه به علم و دانش طلبی،حفظ ارزش های اسلامی و تربیت دانشمندان و متخصصان در جهت خودباوری و تولید ملی از هیچ تلاشی فروگذار نکنیم./938/ت302/س
ارسال نظرات