۱۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۲
کد خبر: ۱۲۹۸۰۹
آیت الله مصباح یزدی:

عشق به خدا اکسیری است که مس وجود انسان را طلا می کند

خبرگزاری رسا ـ نماینده مجلس خبرگان رهبری، اندیشیدن در نعمت های خدا را موجب تقویت شکرگزاری و محبت نسبت به او دانست و با بیان اینکه عشق به خدا میل به سایر لذت ها را از بین می برد، گفت: تفکر در نعمت های بی شمار خداوند موجب می شود بی اختیار اشک انسان سرازیر شود و در چنین حالتی توجه به لذت های دیگر و انجام گناه در وجود انسان از بین می رود.
آيت الله مصباح يزدي آيت الله محمد تقي مصباح يزدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) شب گذشته در درس اخلاق هفتگی خود که در دفتر مقام معظم رهبری در قم برگزار شد، یکی از مهم ترین آثار تفکر در نعمت های الهی را ایجاد انگیزه برای شکرگزاری و تعمیق عشق و محبت به خداوند تبارک و تعالی عنوان کرد و اظهار داشت: این دو اکسیری هستند که مس وجودی انسان را به طلا تبدیل می کند.

عشق به خدا از تمام داشته های انسان با ارزش تر است

وی افزود: تفکر در نعمت های بی شمار خداوند موجب می شود بی اختیار اشک انسان سرازیر شود و در چنین حالتی توجه به لذت های دیگر و انجام گناه در وجود انسان از بین می رود، زیرا او غرق عشق به خدا می شود و این ارزشش از همه داشته های آدمی بالاتر است.

رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) یکی دیگر از آثار تفکر در دستگاه آفرینش را پی بردن به معقول و حکیمانه بودن نظام هستی دانست و گفت: در این مرحله انسان به هدف آفرینش و حسابرسی در قیامت پی خواهد برد؛ اندیشیدن در مبداء و معاد موجب می شود در زندگی خود برای رسیدن به سعادت ابدی برنامه ریزی کنیم.

آیت الله مصباح یزدی تأمل به نحوه خلقت و کارایی اندام های بدن در شبانه روز را توصیه کرد و بیان داشت: گاهی من به برخی سفارش می کنم فیزیولوژی بدن را مورد مطالعه قرار دهند تا بیش از پیش عظمت آفرینش خدا و لطف و مرحمتش نسبت به بندگان را درک کنند.

وی با اشاره به روایتی از حضرت علی علیه السلام، اطاعت کنندگان خداوند را با توجه به انگیزه آنها به سه دسته تقسیم کرد و گفت: برخی خدا را از ترس جهنم اطاعت می کنند، همان گونه که غلام از خوف مولای خود مطیع می شود، دسته ای مانند تجار با خدا وارد معامله و داد و ستد می شوند و عده کمی هم از او به خاطر عشق و محبتش تبعیت می کنند.

این استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم بیشتر بندگان مطیع را جزو دو دسته اول دانست و تصریح کرد: اهل بیت(ع) می خواهند ما با الگو برداری از سیره آنها تلاش کنیم که جزو دسته سوم شویم، همان گونه که امام صادق(ع) فرمود من خدا را عبادت می کنم به خاطر عشق و محبتی که به او دارم، نه از ترس جهنم و یا به طمع بهشت.

رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با تأکید بر اینکه با تقویت انگیزه شکر و محبت الهی می توان به این هدف ائمه اطهار(ع) دست پیدا کرد، گفت: همان گونه که گفته شد این دو با تفکر در الطاف خدا محقق می شود؛ این یک سیر فطری است که خداوند در وجود انسان گذاشته است.

این استاد اخلاق حوزه با بیان اینکه مشابه چنین حالتی در ایام محرم تجلی پیدا می کند، خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد در آن ایام به عشق امام حسین(ع) و بدون هیچ چشم داشتی به دوست داران حضرت خدمت می کنند و از هیچ کاری مضایقه نمی کنند، ما باید این روحیه را در خود تقویت کنیم و در طول سال نیز استمرار دهیم./928/پ202/ج
ارسال نظرات