۳۱ فروردين ۱۳۹۱ - ۰۷:۳۵
کد خبر: ۱۲۶۶۸۹
آیت الله مصباح یزدی:

کنترل چشم و گوش مهم ترین عامل در خودسازی است

خبرگزاری رسا ـ رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) کنترل چشم و گوش را مهم ترین راه تقویت اراده دانست و افزود: متاسفانه برخی نظریات دیگران را بیش از کتاب خدا مورد توجه قرار می دهند.
آيت الله مصباح يزدي آيت الله مصباح يزدي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) شب گذشته در حسینیه امام خمینی (ره) قم، تلاش جهت کسب معرفت و شناخت صحیح و تقویت اراده را دو برنامه مهم در مسیر خود سازی دانست و گفت: رفتارهای ما در این راستا به دو صورت ایجابی و سلبی است.

وی با بیان اینکه دیدنی ها و شنیدنی ها بیشترین تاثیر را بر روی اراده انسان می گذارند تصریح کرد: برخی کتاب خدا که زیبا ترین کلام است را سال به سال مطالعه نمی کنند ولی سخنان دیگران را به روز پیگیری می کنند؛ امروزه با وجود سایتهای متعدد و ابزارهای گوناگون باید مراقب وسوسه های شیاطین باشید زیرا آنها شبهات و اعمال زشت را زیبا جلوه می دهند تا ما را بفریبند.

گوش کردن به منحرفان انسان را به نفاق می کشاند
این استاد علوم عقلی افزود: قرآن می فرماید « إِذَا سَمِعْتُمْ آیَاتِ اللَّهِ یُکْفَرُ بِهَا وَ یُسْتَهْزَأُ بِهَا فَلاَ تَقْعُدُوا مَعَهُمْ حَتَّى یَخُوضُوا فِی حَدِیثٍ غَیْرِهِ إِنَّکُمْ إِذاً مِثْلُهُمْ إِنَّ اللَّهَ جَامِعُ الْمُنَافِقِینَ وَ الْکَافِرِینَ فِی جَهَنَّمَ جَمِیعاً » اگر دیدید عده ای حرف هایی چرندی می زنند به آنها گوش ندهید چرا که خداوند می فرماید در این صورت شما هم قطعا مثل آنها خواهید شد و این راه شما را به نفاق می کشاند.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) پرهیز از شبهات را امری ضروی عنوان کرد و گفت: نباید گذاشت ذهن ما با این افکار فاسد درگیر شود، شبهه را باید با عالم در میان گذاشت تا حل شود و گرنه کم کم با آن انس گرفته و نهایتا آن را می پذیرید؛ همانطور که در مسابقات ورزشی هم وزن ها رقابت می کنند، در مباحث اعتقادی نیز باید کسی که علم کافی دارد وارد شود.

آیت الله مصباح یزدی در شرح آیه 112 سوره انعام گفت: خداوند می فرماید سنت ما اینگونه است که برای امتحان بشر در مقابل عوامل خیر، عوامل شر را قرار دادیم که اینها با سخنان آراسته دیگران را منحرف می کنند تا جایی که عده ای به آنان دل می دهند.

آسان ترین راه تقویت اراده کنترل چشم است
وی یکی از راه های تقویت اراده را انجام کارها از آسان به سخت عنوان کرد و گفت: انسان با انجام کارهای ساده تر توانایی برای اعمال مشکل تر پیدا می کند، یکی از این کارهای آسانی که زمینه ساز رشد معنوی است کنترل چشم است؛ این امر جلوی صدها باب گناه را می گیرد.

استاد اخلاق حوزه علمیه درخصوص مراقبت دیدنی ها اظهار داشت: چشم را باید کنترل کرد حتی در موارد حلال نیز نباید خیره شد، گاهی نگاه انسان به جایی می افتد که دیگر نمی تواند چشم از او بردارد و اگر هم بتواند تا مدت ها آن تصویر ذهن را به خود مشغول می کند؛ خداوند می فرماید « قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ » به مومنین بگو چشم خود را پایین بیندازد.

قرآن و اهل بیت تنها راه شناخت حقیقت است
عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه کسب شناخت و معرفت پس از عقل تنها از طریق قرآن و اهل بیت علیهم السلام برای ما ممکن است افزود: ما خیلی مسائل را می دانیم ولی در هنگام عمل یادمان نمی آید؛ علم داریم ولی زنده و فعال نیست.

آیت الله مصباح یزدی تنها راه زنده نگه داشتن شناخت را یادآوری دانست و گفت: آدمی طوری آفریده شده که اگر مطلبی را تکرار نکند از یادش می رود و توجهش نسبت به آن موضوع کم می شود و چیزهای دیگر توجهش را جلب می نماید؛ تکرار پنج باره نماز درشبانه روز و توصیه به قرائت مداوم قرآن به همین دلیل است.

وی بیان اینکه باید حداقل سالی یک بار قرآن را دوره کرد اذعان داشت: حتی کسانی که حافظ قرآن هستند نیز باید آن مرتب بخوانند تا فراموششان نشود.

راه ورود شیاطین به دل را با کنترل چشم و گوش خود ببندید
استاد حوزه علمیه با یادآوری اینکه راه های نفوذ به دل چشم و گوش است ادامه داد: اجازه ندهید شیاطین بدون اجازه و اختیار شما در دلتان راه پیدا کنند؛ بگردید و حرف های خوب را پیدا کنید و کتابهای خوب را بخوانید؛ انسان با عمر محدود خود فرصت نخواهد داشت تمام نظریات موجود در عالم را بشنود و از بین آنها بهترین را انتخاب کند.

رییس موسسه امام خمینی(ره) نصرت الهی را مشمول تمام انسان ها دانست و گفت: خداوند کسانی را که راه غلط را انتخاب می کنند کمک می کند تا در مسیر خود بیش از پیش در گمراهی غرق شوند، البته آنهایی که راه را درست را می روند خداوند ده برابر یاری شان می کند./928/پ201/ع

ارسال نظرات