۲۰ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۶
کد خبر: ۱۲۶۱۴۹
عضو خبرگان رهبری:

ائمه جماعت مساجد به اهمیت مسؤولیت خود واقف باشند

خبرگزاری رسا ـ عضو خبرگان رهبری گفت: امام جماعت باید کسی باشد که امامت جماعت بودن کار اصلی او باشد نه کار جنبی وی؛ روحانی مسجدبودن مسئولیت مستقل است و همه کارهای دیگر امام جماعت باید در جنب این کار قرار داشته باشد.
هاشم زاده هريسي، عضو خبرگان رهبري
به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز به نقل از کمسیون حقوق بشر اسلامی منطقه شمال غرب، حجت الاسلام و المسلمین هاشم هاشم‌زاده هریسی، عضو مجلس خبرگان رهبری، در گفت‌‌و‌گو با خبرنگاران با تأکید بر این که برای بررسی ویژگی‌های مسجد طراز اسلامی نیازمند تألیف کتاب‌های قطور در این زمینه هستیم، گفت: مبحث مسجد یکی از مسائل اولیه و مهم مربوط به اسلام است و ما اگر بخواهیم در رابطه با مسجد اقدامات شایسته‌ای را در تمام ابعاد انجام دهیم ابتدا باید اهمیت مسجد را درک کنیم و مسجدشناس باشیم.

وی با تأکید بر اینکه اول باید اهمیت مسجد برای مردم و مسئولان تبیین شود و بعد به سراغ بیان ویژگی‌های مسجد رفت، در مورد اهمیت مسجد اظهار کرد: مسجد مقدس‌ترین نقطه روی زمین است و در عظمت مسجد همین بس که خانه خدا بر روی زمین عنوان شده است، شاید این جمله که ورود به مسجد ورود به خانه خداست ساده به نظر برسد، اما باید دانست که مسجد کانون ایمان، تقوا و هدایت است و اگر ایمانی در جامعه باشد از مسجد نشأت گرفته است.

حجت الاسلام و المسلمین هریسی، مسجد را جایگاه عبادت و پرستش الهی دانست که زیباترین عمل یعنی عبادت در آن صورت گرفته و محل نزول رحمت و برکت الهی است و ادامه داد: اگر بخواهیم در جامعه انسان‌سازی کنیم تا این انسان‌های ساخته شده و با ایمان و ادب جامعه را بسازند، باید مسجد را مورد توجه قرار دهیم.

وی خشت‌ها و آجرهای جامعه برین و انسانی را ساخته شده در مسجد دانست و با اشاره به ساختن مسجد قبا و مسجد‌النبی(ص) توسط پیامبر اکرم(ص) و نقش خود پیامبر(ص) در ساخت این مساجد اظهار کرد: پیامبر مکرم اسلام(ص) حتی به صورت شخصی به حمل سنگ‌های مسجد قبا و مسجد النبی(ص) اقدام می‌کردند و می‌فرمودند که من هم می‌خواهم در ساختن خانه خدا نقش داشته باشم.

این محقق کشورمان با اشاره به شادی مسلمانان هنگام ساخت مسجد در صدر اسلام عنوان کرد: مسلمانان در هنگام ساختن مسجد سرود می‌خواندند و خود حضرت علی(ع) در هنگام ساختن مسجد شعری سروده‌اند.

وی در مورد جایگاه مسجد در اسلام تصریح کرد: مسجد از منظر اسلام، یک مسئله ساختمانی و بنایی بر این مبنا که صرفاً یک مکان به عنوان مسجد ساخته ‌شود، نیست بلکه مسجد یک مسئله محتوایی است و این ساختمان و بنا ظرف و قالب محتوا است؛ یعنی مسجد ساختن در حقیقت ظرف ساختن برای محتوایی است که همه چیز از جمله: علم، تربیت، انسانیت، آراستگی، معنویت، تقوا و .... را شامل می‌شود و ما باید این محتوا را هدف‌گیری کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین هریسی مسئله مسجدداری را به چهار مرحله تقسیم و تشریح کرد: مسئله اول تأسیس و تجهیز مساجد است؛ مساجد به عنوان ظرف و قالب هدایت، تربیت، انسان‌سازی و ... است و این ظرف و قالب باید هنرمندانه و ارزشمند ساخته شود.

وی ادامه داد: مرحله دوم نگهداری مساجد است، مساجد باید پاک و فعال نگهداری و برای انسان‌سازی و تربیت انسان‌ها آماده شود و مرحله سوم سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌ها است؛ باید در مساجد سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی صحیح و متناسب با اهداف مساجد صورت گیرد تا مساجد به صورت دانشگاه‌ها و مراکز تربیتی، هدایتی و ... دربیاید.

حجت الاسلام و المسلمین هریسی برنامه‌ریزی در امر مساجد را مسئله بسیار مهمی دانست که باید مورد توجه قرار داده شود و چهارمین مسئله مربوط به مساجد را مردم و نقش آنها در این حوزه برشمرد و گفت: سه مرحله اول تکلیف خواص است و مرحله چهارم تکلیف عموم مردم.

وی تصریح کرد: در مورد هر کدام از این چهار مرحله آیات و روایات ارزشمندی مطرح شده و به حدی در این زمینه اسلام مطالب بیان کرده است که می‌توان دایرةالمعارفی در این زمینه تهیه کرد.

حجت الاسلام و المسلمین هریسی با تأکید بر لزوم تهیه دایرةالمعارف مساجد گفت: تمام مسائل مربوط به مساجد از جمله آیات و روایات، اشعار، تاریخ مساجد، مساجد برجسته جهان، اهداف مساجد، هنرهای مساجد و ... باید جمع‌آوری و به صورت دایرةالمعارف ارائه شود. ما در رابطه با مساجد کاری نکرده‌ایم و کوتاه آمده‌ایم.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این‌که مساجد باید مانند دانشگاه اداره شود و امام جماعت باید قبل از همه در آن حضور داشته باشد و بعد از همه باید از مسجد خارج شود، افزود: باید مسجد‌شناس باشیم و اهداف و جایگاه مساجد را بدانیم و دست‌اندکاران مساجد را با این اهداف انطباق دهیم.

وی در ادامه به تشریح وظایف دست‌اندرکاران مساجد پرداخت و گفت: مسجد‌سازان و تعمیر‌کنندگان مساجد گروه اول دست‌اندرکاران این حوزه هستند که باید با ساخت مساجد متعدد و تجهیز آنها امکان بهره‌مندی عموم مردم را از مساجد فراهم کنند.

حجت الاسلام و المسلمین هریسی افزود: مساجد باید مراکز علمی، تربیتی، بهداشتی، مراکز خیریه و ... داشته باشد و مردم احساس نیاز به مسجد داشته باشند، چرا که مسجد خانه خداست و همه کارهای خوب باید از خانه خدا نشأت بگیرد. در هر محله مسجد باید نیاز مردم را تأمین کند و مشکلات مردم را حل کند.

وی با اشاره به اینکه مساجد در ابعاد مختلف باید ساخته شود تا هر گونه نیاز در هر منطقه را تأمین کنند، اظهار کرد: مدیران و متولیان مساجد گروه دوم دست‌اندرکاران مساجد هستند؛ آنها از نیکوکارترین و با تقواترین، افراد جامعه باید تشکیل شوند که جناحی و سیاسی نبوده و مسجد را به گروه و افراد خاص اختصاص ندهند، مدیر، وارسته و مخلص باشند به نحوی که جز خدا فکر دیگری نداشته باشند؛ افرادی که خود را وقف مسجد کنند نه اینکه مسجد را وقف خود کنند.

حجت الاسلام و المسلمین هریسی به نقش امام جماعت و مبلغان و مربیان مسجد اشاره کرد و گفت: مسجد باید مبلغ، مربی و امام جماعت داشته باشد تا آموزشی کامل و در همه زمینه‌ها به مردم ارائه کند، حتی آموزش‌های کمک درسی به دانش‌آموزان.

وی با ابراز تأسف از اینکه در مورد امام جماعت مسئله‌ای وجود دارد که رعایت نمی‌شود، اظهار کرد: امام جماعت باید کسی باشد که امامت جماعت کار اصلی او باشد نه کار جنبی وی؛ مسجد مسئولیت مستقل است و همه کارهای دیگر امام جماعت باید در جنب این کار قرار داشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین هریسی با تأکید بر نقش محوری مساجد گفت: مساجد باید مانند دانشگاه اداره شود و امام جماعت باید قبل از همه در آن حضور داشته باشد و بعد از همه باید از مسجد خارج شود.

وی سومین دست اندکاران مساجد را مردم دانست و اظهار کرد: قرآن می‌گوید وقتی که به مسجد می‌روید با پاکیزگی و متانت حرکت کنید و با پاکیزه‌ترین و معطرترین لباس‌هایتان وارد مسجد شوید و فضای مسجد نیز باید فضایی شادی‌آور باشد به نحوی که مردم علاقه‌مند به حضور بیشتر در مسجد باشند.

حجت الاسلام و المسلمین هریسی با تأکید بر اهمیت وجود سعه‌صدر در مسئولان مساجد، اظهار کرد: باید به حدی در مسئولان مساجد سعه‌صدر وجود داشته باشد که همه افراد را به مسجد راه بدهند و زمینه حضور افراد بد و خوب شدن آنها را فراهم کنند. در مساجد باید به عنوان خانه خدا برای همه بندگان خدا حرمت قائل شوند.

وی با تأکید بر اینکه باید از خداوند به دلیل عدم ادای حق مساجد عذرخواهی کنیم، گفت: خدا باید در هر محله‌ای خانه داشته باشد و در هر راه و مسیری نیز خانه داشته باشد تا بندگان خدا در هر جایی که هستند بتوانند وارد خانه خداوند شوند.

عضو خبرگان رهبری گفت: باید مسجد‌شناس باشیم و اهداف و جایگاه مساجد را بدانیم و سپس امام جماعت و دست اندکاران مساجد را با این اهداف و عظمت مساجد انطباق دهیم.

وی با اشاره به اینکه برخی از روحانیان در چندین مسجد حضور دارند و نمی‌توانند به صورت کامل به هر کدام از مساجد رسیدگی کنند در حالی که برخی از روحانیان امامت جماعت هیچ مسجدی را بر عهده ندارند، گفت: چرا باید مساجد به اندازه‌ای جنبی تلقی شود.

وی با اشاره به وجود تعداد زیادی سازمان و نهاد به عنوان متولی مسجد تصریح کرد: مساجد را به مردم بسپاریم، خود مردم بهتر از هر کسی می‌توانند مسجد را اداره کنند اما باید یک نهاد و یا مرکز به عنوان کمک‌رسانی بر مساجد نظارت کند و کارهای تحقیقاتی و علمی در مورد مساجد انجام دهد../935/د102/س
ارسال نظرات