۱۳ بهمن ۱۳۹۰ - ۲۰:۰۳
کد خبر: ۱۲۲۳۱۵
با ارائه نظریه آیت الله جوادی آملی؛

همایش مطالعات اسلامی در علوم انسانی در مشهد برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ چهارمین همایش مطالعات اسلامی در علوم انسانی سیزدهم بهمن‌ماه در مشهد برگزار شد.
نشست علمي، همايش علمي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام مرتضی جوادی آملی، رییس موسسه فرهنگی ـ تحقیقاتی اسرا در این همایش به تقریر نظریه آیت‌ا.. جوادی آملی درباره منزلت عقل در هندسه معرفت دینی پرداخت و با تأکید بر لزوم پذیرش جایگاه عقل در هندسه دینی، گفت: گروهی این موضوع را طرح کرده‌اند که عقل معصوم نیست و تنها نقل، معصوم است در حالی که نقل معصوم نیست و در واقع، وحی معصوم است.

وی جایگاه علم اصول در نظریه آیت‌الله جوادی آملی را مهم دانست و تصریح کرد: ایشان معتقد به این هست که رسمی‌ترین علوم حوزوی علم شریف اصول است علمی که معیار حجت و غیر حجت را از هم تمیز می‌دهد و منابعی که برای اسلام در این علم تعریف می‌شود عقل، کتاب، سنت و اجماع است.

وی تصریح کرد: اجماع به هر تقریری که ارائه شود هیچ‌گاه نمی‌تواند در کنار منابع اصلی قرار گیرد به این معنی که عقل یک منبع ذاتی است، سنت به ذاته حجت و تقریر معصوم است همانطور که کتاب حجت است.

این پژوهشگر حوزوی، تقسیم‌بندی دین در نزد آیت‌الله جوادی آملی را دارای سه بخش هستی‌شناسی دین، معرفت دینی و معرفت درجه دوم دانست و ابراز داشت: جز پروردگار احدی به مرحله هستی‌شناسی دین راه ندارد در مرحله بعد معرفت دینی که معرفت به حق و وحی است و اینجا جای خلاف نیست و هیچ امری جز پذیرش محض نیست و معرفت عینی و شهودی است.

در ادامه این نشست، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، رییس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به تبیین نظریه فقهی ـ اجتهادی علم دینی و حجت الاسلام سیدعلی طالقانی به بررسی امکان و ملاک علم دینی بر مبنای فلسفه تحلیلی پرداخت و در پایان میزگرد علمی برگزار و به سوالات حاضران پاسخ داده شد./930/پ202/ع

ارسال نظرات