۱۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۲
کد خبر: ۱۲۰۶۲۱
عضو خبرگان رهبری:

‌خطر دوری از اخلاق همواره فعالان عرصه سیاست را تهدید می‌کند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام و المسلمین هاشم هاشم زاده هریسی گفت: مردان سیاسی همیشه در خطر هستند و همیشه باید مراقب تریبون و قلم ها و گفتارهای خویش باشند.
حجت الاسلام و المسلمين هاشم زاده هريسي
به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز به نقل از کمیسیون حقوق بشر اسلامی منطقه شمال غرب، حجت الاسلام و المسلمین هاشم هاشم زاده هریسی، یکی از نمایندگان مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: اخلاق نه تنها در اسلام بلکه در همه دنیا و ادیان و در میان تمام جوامع بشری امری ضروری و مهم است که در نظم جامعه، پیشرفت و آرامش مردم اثر اساسی و محوری دارد، اگر اخلاق در هر جامعه رخت بربندد امنیت و آرامش و نظم از بین می رود.

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه اخلاق مسئله فطری و بشری است، گفت: اسلام در میان همه ادیان بیش از هر دین دیگری به اخلاق اهمیت داده و آن را به یک معنای عالی و برتر تبدیل کرده است، اسلام هم از نظر اهمیت دادن به اخلاق و هم از نظر معنا و وسعت آن پیشگام است، به همین جهت است که هدف دین و بعثت پیامبران همان اخلاق است.

وی ادامه داد: در روایت معتبر آمده است که رسول خدا هدف بعثت خویش را دعوت مردم به اخلاق برتر و مکارم اخلاق عنوان کرده اند، دین بدون اخلاق پا نگرفته و معنا پیدا نمی کند. اخلاق در اسلام بسیار مهم است و بنا براین در انقلاب ما که انقلابی اسلامی است مانند همان بعثت پیامبر اسلام است.

حجت الاسلام و المسلمین هاشم زاده هریسی در ادامه با بیان این که انقلاب اسلامی، ادامه انقلاب اسلامی پیامبر(ص) بر پایه اخلاق و معنویت است، گفت: بنیانگذار انقلاب اسلامی می فرمایند که شما با رفتار و اخلاق اسلامی پیروز شده اید و باید این هدف را همیشه در جامعه خود حفظ کنید، اگر از انقلاب و نظام مسئله اخلاق را حذف یا کمرنگ کنیم، دیگر انقلاب و و نظام ما اسلامی نیست حتی می توان گفت اسلام ما دیگر اسلام نیست‌.

وی همچنین با اشاره به این که اسلام منهای اخلاق وجود ندارد و انقلاب اسلامی هم منهای اخلاق وجود ندارد، تصریح کرد: اخلاق در تمام شئون ما ضرورت دارد، در معاشرت با دنیا و حتی در برخورد با دشمنان باید اخلاق رعایت شود، زیرا رعایت اخلاق فقط با دوستان نیست حتی یک انسان ظالم و بدون اخلاق نیز با دوستان خود بد اخلاقی نمی کند، این اخلاق نیست این منافع فرد است زیرا منافع فردی ایجاب می کند که دوستان خود را حفظ کند.

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: اخلاق این است که انسان با دوست و دشمن و با همه جوامع بشری با اخلاق انسانی رفتار کند، در تمام شئون ما اخلاق باید حاکم باشد و اگر از حوزه اخلاق خارج شدیم آن وقت باید در انقلاب اسلامی و مشروعیت نظام شک کنیم، امام راحل نیز فرمان داده اند که اخلاق در سیاست را رعایت کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین هریسی با بیان اینکه تارو پود انقلاب اسلامی را اخلاق تشکیل می دهد. خاطر نشان کرد: هر چیزی چهار علت دارد. علت فاعلی، علت مادی، صوری و غایی انقلاب ما هر سه علتش اخلاق است، علت فاعلی امام است که معلم اخلاق بود، علت مادی، ماده و عنصر انقلاب ما را اخلاق تشکیل می دهد، علت صوری یعنی شکل و ظاهر انقلاب اخلاق است و ما با اخلاق می توانیم این انقلاب را به جهان صادر کنیم چیزی که می تواند انقلاب ما را محبوب کند وبه جهان صادرکند اخلاق است‌.

وی در ادامه با اشاره به علت چهارم گفت: در علت غایی این سؤال مطرح می شود که به کجا می خواهیم برسیم؟ می خواهیم به انسایت برسیم و انسان تربیت کنیم. در درون نظام همه انسان ها باید با اخلاق و وارسته و با تقوا باشند که هدف این انقلاب است پس همه علل این انقلاب اخلاق است.

عضو خبرگان رهبری خاطر نشان کرد: در میان همه مسائل و شئون، اخلاق در سیاست اهمیت و ضرورت بیشتری دارد، زیرا سیاست لغزشگاه است و در سیاست انسان زود اخلاق را کنار می زند، در سیاست، مقام پرستی، دنیا پرستی و منافع وجود دارد. انسان برای سیاست دروغ می گوید، فریب می دهد، این است که در برخی روایات ما را از سیاست ممنوع کرده اند به این معنا که سیاست خطرناک است و باید مراقب بود.

حجت الاسلام و المسلمین هریسی با تاید بر اینکه مردان سیاسی همیشه در خطر هستند و همیشه باید مراقب تریبون و قلم ها و گفتارهای خویش باشند، گفت: سیاست الهی و سیاست شیطانی دو نوع از سیاست است، رمز سیاست در همین اخلاق است و وقتی سیاست توام با اخلاق شد توام با دیانت و معنویت می شود. وقتی سیاست از اخلاق تهی شد از معنویت نیز تهی شده و به فریب تبدیل می شود./935/پ202/س
ارسال نظرات