۰۳ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۳
کد خبر: ۱۱۹۵۵۳
کارشناس مسائل دینی:

رها‌شدن غریزه‌های ‌انسان ‌‌سقوط فرد و جامعه را رقم می‌زند

خبرگزاری رسا ـ یک کارشناس مسائل دینی گفت: همه تلاش دین اسلام بر این است که صحنه زندگی اجتماعی انسان‌ها یک صحنه کاملا سالم و پرنشاط و به دور از هرگونه کجی و انحراف باشد.
امام جمعه ايرانشهر
حجت الاسلام محمدجواد عبداللهی، کارشناس مسائل دینی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در زاهدان اظهار داشت: یکی از مباحثی که در بحث حجاب مطرح می‌شود؛ این است که آیا حجاب به ویژه برای زن، محدودیت در صحنه اجتماع و تمام وظایف اجتماعی است؟ بدیهی است که اگر بخواهیم به حجاب نگاه کنیم و پاسخ این سؤال به خوبی داده شود باید به ریشه فلسفه وجوب حجاب به عنوان یکی از ضروریات دین مبین اسلام بپردازیم.

امام جمعه شهرستان ایرانشهر با بیان این که حجاب مسأله شرعی و قانونی است که خداوند برای زن و مرد برای هر کدام به صورت خاص تشریح و واجب کرده است، ادامه داد: همه تلاش دین اسلام بر این است که صحنه زندگی اجتماعی انسان‌ها یک صحنه کاملا سالم و پرنشاط و به دور از هرگونه کجی و انحراف و صحنه رشد و تعالی انسان باشد.

حجت الاسلام عبداللهی بیان کرد: اگر بناست ما به این هدف برسیم که جامعه ما یک جامعه فعال و شاد باشد و انسان فارغ از هرگونه دغدغه و وابستگی و فارغ از غرایزی که در وجود آنها است زندگی کنند باید قوانینی وضع شود که انسان بر اساس آن قوانین زندگی کند و آن غرایز هیچ نمود و ظهوری در زندگی اجتماعی انسان نداشته باشد.

وی افزود: اگر غرایز و میل‌های درونی انسان در زندگی اجتماعی انسان نمود و ظهور یابد خود به خود تبدیل به غل و زنجیرهای زندگی انسان شده و مانع رشد و تکامل انسان می شود. شور و نشاط را از انسان می‌گیرد که این محدودیت است.

کارشناس مسائل دینی گفت: اگر ما قوانینی وضع کنیم که این غل و زنجیرها و محدودیت ها را بگیرد عین آزادی خواهد بود و انسان را از خطراتی که او را از رسیدن به رشد و تعالی باز می دارد مصون نگه می دارد.

وی ادامه داد: اگر ما با این نگاه به حجاب بنگریم، حجاب قوانینی است که تمامی تمایلات غیر انسانی و شهوانی را از صحنه زندگی انسان بگیرد و انسان وقتی در جامعه حضور می یابد به عنوان یک انسان حضور می یابد و با نگاه انسانی زندگی می کند و وظایف انسانی خود را به انجام می رساند. در بی‌حجابی هیچ گونه محدودیتی از غرایز و تمایلات غیرانسانی پیدا نمی شود.

حجت الاسلام عبداللهی عنوان داشت: در واقع حجاب نه تنها محدودیت نیست بلکه جلوگیری کننده از تمامی محدودیت های است که مانع رشد و تعالی انسان می شود.

وی افزود: با این نگاه فلسفه حجاب روشن می شود که حجاب زمینه ساز رشد و تعالی و ترقی انسان‌ها است و زمینه ساز پدیدآمدن یک جامعه کاملا انسانی و به دور از هر گونه میل و گرایش دیگری است که برای انسان رقم می خورد.

امام جمعه ایرانشهر اظهار داشت: این نگاه حجاب را برای ما به یک سنگر و مصونیت تبدیل می کند و کسی که در درون این سنگر قرار می گیرد از همه انحراف‌ها مصون و محفوظ خواهد بود؛ از این رو می توانیم بگوییم که حجاب قطعا و یقینا برای انسان و انسانیت انسان یک امر لازمی است و در واقع سنگر نگاهبانی و حراست از انسانیت انسان است.

حجت الاسلام عبداللهی افزود: حتی اگر ما نگاه شرعی به آن نداشته باشیم و فقط با نگاه انسانی به آن بنگریم باز هم حجاب برای ما قابل تقدیر است و قطعا آن را به عنوان سنگر پاسبانی از ارزش های اسلامی قابل توجیه می دانیم.

وی ادامه داد: علاوه بر این نکته فکری و عقلانی و انسانی، حجاب به لحاظ اخلاقی نیز اثرات فراوانی در زندگی اخلاقی خودمان که بخشی از زندگی انسانی ماست ترسیم و بیان می کند.

حجت الاسلام عبداللهی تاکید کرد: اگر بناست جامعه ما یک جامعه کاملا اخلاقی باشد و مبتنی بر اخلاق دینی و مذهبی و اخلاق مبتنی بر شریعت اسلامی شکل بگیرد، در این جامعه اخلاقی، حجاب مهم‌ترین رکن و سنگر برای رشد فضائل اخلاقی زن و مرد محسوب می شود. چه حجابی که به صورت پوششی مطرح می شود و چه حجابی که در نوع نگاه ما ظهور می یابد.

وی افزود: اگر بناست به آن آرامش انسانی در صحنه زندگی خود دست یابیم، هچ راهی نداریم جز تن دادن به همین حصن حصین حجاب که ما را به آرامش و زندگی آرامی که فارغ از هرگونه دغدغه هست برساند.

این کارشناس مسائل مذهبی گفت: از هر جهت که بنگریم حجاب برای ما امر واجب و ضروری و آزادی است از هر قید و بندی که غیراخلاقی و غیرشرعی باشد و غل و زنجیرهای غیراخلاقی و غیردینی را از وجود ما باز می کند و به ما آزادی می دهد نه اینکه آزادی ما را محدود کند.

حجت الاسلام عبداللهی خاطرنشان ساخت: با این نگاه به صراحت می توانیم بگویم حجاب مصونیت است نه محدودیت. بلکه خود فراهم کننده بسیاری از آزادی‌هایی است که ما به آن نیاز داریم و تامین کننده زمینه بسیاری از آرامش‌هایی است که در زندگی روحی و روانی خود به آن نیاز داریم./940/ت301/س
ارسال نظرات