۲۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۶
کد خبر: ۱۱۹۱۰۷

نشست «‌‌رابطه متقابل ادیان و حقوق بشر» در تبریز برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست «‌رابطه متقابل ادیان و حقوق بشر» با حضور عضو خبرگان رهبری و پژوهشگران علوم قرآنی در تبریز برگزار شد.
حجت الاسلام و المسلمين هاشم زاده هريسي، عضو مجلس خبرگان رهبري
به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز به نقل از روابط غمومی کمسیون حقوق بشر اسلامی شمال غرب، حجت الاسلام و المسلمین هاشم زاده هریسی امروز در نشست « رابطه متقابل ادیان و حقوق بشر» گفت: درهر آیه از قرآن کریم اثری از حقوق بشر وجود دارد و غفلت از این موضوع در اثر سستی ما بوده است.

وی افزود: بنده یک روحانی هستم و به خاطر اسلام به دنبال حقوق بشر می روم و معتقدم تمام انسان ها حقوقی دارند، چون خالق آنها حقوقی برایشان قائل شده است و همه این حقوق به خاطر فضل و رحمت خالق است.

حجت الاسلام و المسلمین هاشم زاده هریسی ادامه داد: اگر قصد داشته باشیم که تمام دنیا سرشار از دین شود باید خود ما مروج حقوق بشر، حقوق بشر دوستانه، آرامش، صلح و مانند اینها باشیم تا به واسطه این موارد اسلام را به جهان صادر کنیم. تمام بزرگان دین، مسلمانان را از به چالش کشیدن دین نهی کرده اند و با تولید چالش و تنش چیزی جز توهین و تمسخر نسبت به دین عاید ما نمی شود بنابر این ما نباید دین را با دست خودمان مظلوم کنیم.

وی در مورد حقوق بشر گفت: حقوق بشر یعنی عدم وجود فساد، فقر، فلاکت و آسیب های محیط زیستی تا انسان در طراوت فکر، روح و با نشاط بتواند عبادت کند. روایت «کاد الفقر ان یکون کفراً» جمله ای است که می تواند به ما درس حقوق بشر بدهد .

حجت الاسلام و المسلمین هاشم زاده هریسی بر استفاده از روش های کارآمد و درست در ترویج اسلام تأکید کرد و افزود: در هر عمل صالح نخست عمل باید نیک باشد دوم برای خدا باشد و مهمتر از همه در مرحله سوم این عمل باید با ظاهری خوب و زیبا به خلق ارائه شود زیرا اگر با ظاهری زشت و ناپسند ارائه شود اثر منفی نیز خواهد داشت همانگونه که خداوند در قرآن به موسی و هارون می فرماید به سوی فرعون بروید، آرام و زیبا سخن بگویید، شاید موثر باشد.

وی ادامه داد: حقوق انسان دو قسم می شود حقوق ذاتی و حقوق اکتسابی. بندگان خداوند بدون توجه به چگونگی اندیشه، تفکر و اعتقادات خود دارای حقوق ذاتی هستند و خداوند منشأ آنهاست و زمانی که فرد ایمان، تقوا، علم و مانند اینها را کسب کرد از حقوق مضاعفی برخوردار خواهد شد که ما آن را حقوق اکتسابی می نامیم. بر اساس مفاهیم قرآنی، تمام انسان ها در ابتدا نزد خداوند کرامت دارند و از حقوق مساوی برخوردار می باشند.

وی افزود: منابع حقوق بشر در قرآن خیلی گسترده است. در قرآن 10 گروه آیه مشاهده می شود که از حقوق انسان ها سخن گفته است و با توجه به این آیات و افزودن روایات بر آنها می‌توانیم در سطح بین الملل در مورد سنت پیامبر و حقوق بشر، بصیرت و حقوق بشر، نهج البلاغه و حقوق بشر و مانند اینها تبلیغ کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین هاشم‌زاده هریسی گفت: دین و بشر هر دو برای خدا است پس نمی‌توان دین و بشر را از هم مجزا دانست با این تفاوت که دین تشریعی و بشر تکوینی است و اگر بر این موضوع تکیه کنیم خواهیم توانست به دنیا ثابت کنیم که دین و حقوق بشر با هم هیچ تعارضی ندارند.

عضو خبرگان رهبری اظهار داشت: وقتی ما تکالیف و وظایف بشر را از دیدگاه دینی بیان می کنیم همه فراری می شوند ولی وقتی اسم حقوق دینی در مورد بشر را به میان می آوریم همه جذب می شوند در حالی که حقوق و وظایف متقابل هستند. در حالی که حقوق دولت تکالیفی را بر مردم واجب می کند و حقوق مردم تکالیفی را بر دولت واجب خواهد کرد در این صورت به منظور انجام تکالیف از هر طرف حقوقی از بین می رود و این نقطه جایی است که باید به آن دست پیدا کنیم.

وی افزود: امام علی (علیه السلام) در میان یکی از جنگ های خود همه سربازان را جمع می کند و می فرماید « هیچ حقی یک جانبه وجود ندارد» این سخنان در نهج البلاغه نیز آمده است و اگر تفکر کنیم این سخن جواب خیلی از مسائل را می دهد. همین که خدا خواسته بشر عبد باشد در همین تکلیف حقوقی نهفته است.

آیت الله هاشم زاده هریسی در پایان بر حقوق انسان ها بدون توجه به طرز تفکر و عقایدشان تأکید کرد و اظهار داشت: اگر کسی عبد خدا نباشد ولی به مسلمانان آزار و اذیت نرساند نمی توان او را کشت همانگونه که رسول خدا کافر حربی را می کشت و در آن زمان نیز کسی حق نداشت اسرای کفار را بکشد و کفار هم دارای حقوقی هستند./935/د102/س
ارسال نظرات