۲۶ آذر ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۳
کد خبر: ۱۱۹۰۶۸
عضو خبرگان رهبری:

جهادی عمل‌کردن در عرصه مبارزه با فساد ضروری است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام و المسلمین هاشم‌زاده‌ هریسی گفت: رخنه کردن فساد در بخش‌هایی از یک جامعه هزینه‌های زیاد به جامعه وارد می‌کند، جهاد نیز برای مقابله با مشکلات بزرگ کارساز است، جهادی عمل کردن در مبارزه با فساد فرصت‌های زیاد نصیب یک کشور می‌کند.
حجت الاسلام و المسلمين هاشم زاده هريسي عضو خبرگان رهبري
به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز به نقل از دفتر کمسیون حقوق بشر اسلامی منطقه شمال‌غرب کشور، حجت الاسلام و المسلمین هاشم هاشم‌زاده‌هریسی، با اشاره به زمینه‌های بروز مفاسد اقتصادی در یک جامعه گفت: فساد اقتصادی فقط یک تخلف نیست، فساد تأثیرات منفی زیادی بر جامعه و اعتماد عمومی وارد می‌آورد، ریشه دواندن فساد در ساختارهای یک کشور مرگ تدریجی نظام را موجب می‌شود، لذا باید با روحیه جهادی با این معضل برخورد کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: مسئله نظارت در منشور حکومتی امام علی(ع) به مالک اشتر توصیه شده است و باید به‌عنوان معیاری برای مسئولان در جمهوری اسلامی بیشتر مورد توجه باشد؛ این منشور حکومتی باید تبدیل به قانون شود.

حجت الاسلام و المسلمین هاشم‌زاده‌ هریسی با اشاره به زمینه‌های بروز مفاسد اقتصادی در یک جامعه گفت: فساد اقتصادی فقط یک تخلف نیست، فساد تأثیرات منفی زیادی بر جامعه و اعتماد عمومی وارد می‌آورد، ریشه دواندن فساد در ساختارهای یک کشور مرگ تدریجی نظام را موجب می‌شود، اما باید با روحیه جهادی با این معضل برخورد کرد.

وی گفت: رخنه کردن فساد در بخش‌هایی از یک جامعه هزینه‌های زیاد به جامعه وارد می‌کند، جهاد نیز برای مقابله با مشکلات بزرگ کارساز است، جهادی عمل کردن در مبارزه با فساد فرصت‌های زیاد نصیب یک کشور می‌کند، در عین اینکه فساد برچیده خواهد شد، مردم آن کشور فرهنگ جهادی را تجربه می‌کنند.

حجت الاسلام و المسلمین هاشم‌زاده هریسی، با بیان اینکه یکی از راهکارهای مهم در مبارزه با فساد جلوگیری از ریشه‌ دواندن آن است، عنوان کرد: مفسدان اقتصادی تلاش می‌کنند با رسوخ در سیستم‌های اقتصادی به خواسته‌های نامشروع خود برسند و در این میان به دلیل اینکه برخی انسان‌ها از نظر مبارزه با نفس ضعیف هستند، با آنها همراه می‌شوند و این معضل فراگیر می‌شود.

وی با ذکر اینکه فساد بدتر از دشمن بیرونی است، افزود: در مقابل دشمنان بیرونی هر کشور می‌تواند از خود دفاع کند، اما فساد دشمنی درونی است که خزنده عمل می‌کند و در صورتی که شناسایی نشود ممکن است یک نظام را با چالش‌های جدی روبرو سازد و مردم را ناامید سازد.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: توجه کردن به جنبه‌ها و آثار منفی فساد باید مورد توجه قرار بگیرد، ورود فساد در یک نظام اعتبار نظام را در نزد افکار عمومی کاهش می‌دهد، افراد را تشویق می‌کند که مؤلفه‌هایی چون اخلاق، امانتداری، وفای به عهد و ویژگی‌های ارزشی را کنار بگذارند و تنها به منافع نامشروع خود فکر کنند.


وی با بیان اینکه یکی از راه‌های کاهش ریشه کردن فساد، نظارت است، عنوان کرد: مسئله نظارت در منشور حکومتی امام علی(ع) با مالک اشتر توصیه شده است و باید به‌عنوان معیاری برای مسئولان در جمهوری اسلامی بیشتر مورد توجه باشد، این منشور حکومتی باید تبدیل به قانون شود و در بخش‌های مختلف به اجرا درآید.

حجت الاسلام و المسلمین هاشم‌زاده هریسی، اظهار کرد: گزینش اولیه افرادی که مسئولیت‌های کلیدی و حساس را بر عهده می‌گیرند، یک ضرورت است، انسان‌های متخصص باید خودساخته باشند و مسئولیت را یک فرصت برای خدمت بدانند، لذا در این مرحله باید بر طبق معیارهای قرآنی چنین افرادی انتخاب شوند.

عضو مجلس خبرگان رهبری، عنوان کرد: بسیاری از مسئولیت‌ها انسان‌ها را دچار وسوسه می‌کند و حتی اگر خیانت نکنند با توجیهات به ظاهر درست کارهایی انجام می‌دهند که به ضرر مردم و نظام اسلامی تمام می‌شود، اگر ایمان قوی در میان چنین افرادی وجود نداشته باشد مشکلات فراوانی را برای خود و جامعه ایجاد می‌کنند.

وی با ذکر اینکه ریشه بسیاری از مفاسد در نبود نظارت قبلی است، افزود: نظارت پیشگیرانه یک اهرم بازدارنده در مبارزه با مفاسد است، از آنجایی که مفاسد اقتصادی هزینه‌های زیادی به یک نظام تحمیل می‌کند که جبران کردن آن سخت است، باید از ابزار نظارتی همراه با توجه به معیارهای اسلامی استفاده کرد.

هاشم‌زاده هریسی، با اشاره به اینکه ورود انسان‌های ناتوان در بخش‌های مختلف نیز زمینه‌ساز بروز مفاسد است، بیان کرد: مفسدان اقتصادی تلاش می‌کنند از مسئولان ناتوان و ضعیف در جهت رسیدن به امیال خود استفاده کنند، کسانی باید در مصادر امور قرار گیرند که توانایی‌های خود را به کسانی که قصد فساد دارند به اثبات برسانند.

عضو مجلس خبرگان رهبری، اظهار کرد: گزینش تنها برای افراد عادی نیست، بلکه هرچه مسئولیت‌ها بزرگتر باشد، امکان خطا بیشتر و گزینش اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، اینکه افراد در مسئولیت‌های مهم باید گزینش بیشتری شوند یک اصل است.

وی با بیان اینکه در زمینه گزینش تنها نباید به امور سیاسی توجه کرد، افزود: نباید مسائل اصلی جامعه تحت‌الشعاع مسائل سیاسی قرار بگیرد؛ شایسته‌سالاری یک اصل در نظام اداری و اقتصادی ما باید باشد.

حجت الاسلام و المسلمین هاشم‌زاده‌ هریسی آموزش‌های تربیتی و اخلاقی را پیش‌زمنیه ورود افراد به پست‌های کلیدی دانست و اظهار کرد: مسائل تربیتی و اخلاقی در جامعه ما از اهمیت زیادی برخوردار است، در آموزش‌های ما توجه به این نکات و نهادینه کردن آن در نوجوانان و جوانان یک الزام است.

وی با بیان این مطلب که باید در همه امور تعادل داشته باشیم، افزود: در نظام اسلامی توجه به همه بخش‌ها و حوزه‌ها باید با نگاه عقلانیت صورت بگیرد، برجسته شدن یک بخش نباید حوزه‌های دیگر را به حاشیه ببرد.

حجت الاسلام و المسلمین هاشم‌زاده‌ هریسی با ذکر اینکه در زمینه مفاسد اقتصادی غفلت موجب خسارت‌های فراوانی به اعتبار کشور می‌شود، گفت: عده‌ای تنها به فکر ثروت نامشروع خود هستند و اعتبار کشور در نزد جهانیان برای آنها اهمیتی ندارد، اما قاطعیت در برابر فساد دشمنان را ناامید می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه اعمال نظارت بعد از گزینش از مراحل حساس در جلوگیری از مفاسد اقتصادی است، عنوان کرد: این گزینش موجب می‌شود که در زمینه اقتصادی ما شفافیت بالایی داشته باشیم، بسیاری از مفاسد ناشی از اهمال در مراقبت ناظران است که موجب می‌شود فسادهای اقتصادی به مرور در یک بخش رسوخ کند و تثبیت شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: اگر در زمینه مفاسد اقتصادی از ابتدا به دستورالعمل‌ها عمل شود و راه‌های نفوذ مفاسد بسته شود، هزینه‌های کمتری به نظام وارد می‌شود، همیشه این یک اصل است که پیشگیری مقدم بر درمان است. باید به این نکته توجه کرد که نظارت همان امر به معروف و نهی از منکر است و این وظیفه همه افراد جامعه است.

حجت الاسلام و المسلمین هاشم‌زاده‌ هریسی عنوان کرد: قرآن کریم کتاب حقوق خدا و مردم است، در قرآن به مسائلی چون فساد، خیانت، امانت، درستکاری و غیره پرداخته شده و به خوبی این مسائل را تبیین کرده است، در جامعه باید احکام قرآن حکومت کند، وجود فساد اقتصادی نشان‌دهنده آن است که فرهنگ قرآنی در جامعه به صورت ایده‌آل حاکم نشده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: اگر در یک جامعه فرهنگ قرآنی به صورت کامل وجود داشته باشد، زشتی‌ها و مشکلات اخلاقی و فساد وجود نخواهد داشت، لذا توجه به فرهنگ قرآن در میان افراد جامعه باید یک اصل باشد، البته در نظام اسلامی تلاش مسئولان نظام این است که رفتارها بر اساس اصول قرآن باشد اما حتی کوچک‌ترین فساد نیز چهره نظام را مخدوش می‌کند، زیرا جمهوری اسلامی الگوی کشورهای اسلامی و محرومان جهان است./935/د102/س
ارسال نظرات