۲۶ آذر ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۱
کد خبر: ۱۱۹۰۵۴
پروفسور محمد حزیم شاه:

روشنفکران مسلمان اسلامی‌سازی علوم را با مدرنیته در تضاد می‌دانند

خبرگزاری رسا ـ رییس انجمن علمی علوم اجتماعی در مالزی، اسلامی سازی علم را یکی از کارهای دانشمندان مسلمانان در دوره اخیر توضیح داد و گفت: روشنفکران مسلمان به اتفاق معتقداند که اسلامی سازی دانش با مدرنیته در تضاد است.
روشنفکران مسلمان اسلامی‌سازی علوم را با مدرنیته در تضاد می‌دانند


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پروفسور محمد حزیم شاه رییس انجمن علمی علوم اجتماعی در مالزی در نشستی علمی که در سالن کنفرانس دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد به بحث «رویکرد جایگزین در تاریخ علم» پرداخت و گفت: در دانشگاه‌های غربی توجهی به سنت‌های اسلامی نمی‌شود.

پروفسور محمد حزیم شاه اسلامی سازی علم را یکی از کارهای دانشمندان مسلمانان در دوره اخیر دانست و گفت: هرچند که تلاش نظام‌مندی در این زمینه وجود ندارد ولی روشنفکران مسلمان به اتفاق معتقدند اسلامی سازی دانش با مدرنیته در تضاد است و اختلاف نظرهای جزئی فرقه های مختلف را در این عرصه وارد نمی‌کند.

وی با بیان مقدمه‌ای مفصل پیرامون تاریخ علم اظهار داشت: تاریخ علم با رویکرد غربی تمدن از یونان باستان آغاز می‌شود که خود این تمدن از خاور نزدیک و کشور هایی همچون بین النهرین، ایران و مصر نشات گرفته است و ریشه غربی ندارد.

رییس انجمن علمی علوم اجتماعی در مالزی سهم مسلمانان را در پیشرفت علم بیشتر در قرون 12 تا 14 میلادی دانست و تصریح کرد: فهم علوم و انتقال آن به دیگران به خصوص در علوم نجوم و شناخت نور توسط افرادی همچون ابن حیثم در این دوره بسیار مهم است.

پروفسور محمد حزیم شاه پس از بیان پرسش جوزف نیدهام در مورد ارتباط تمدن غرب با چین که شهرت جهانی پیدا کرده بود گفت: این پرسش را امروزه به اسلام هم بسط می‌دهند ولی باید پرسید که چرا اینقدر دیر به این موضوع پرداخته شده است.

وی علم جدید را متشکل از پیوند بین فلسفه طبیعی، ریاضیات و روش تجربی دانست و تصریح کرد: هیچ ترکیب و هم گرایی در جهان اسلام بین این سه مشاهده نشده است.

وی رئالیسم علمی و خرمندی علمی را دو مشکل قابل مشاهده در علوم جدید عنوان کرد و افزود: رئالیسم دینی مورد قبول مسلمانان در گذشته نبوده است و این امر باعث شد ارتقای علمی نظیر غرب در بین مسلمانان بوجود نیاید و حُسنش این بود که دانش اسلامی از مشکلات فرهنگی دانش غربی مصون ماند.

این استاد دانشگاه مالزی با اشاره به فرآیند استعمار گرایی در غرب گفت: امروز دانش غربی به دانش اسلامی بازترجمه می شود عکس اتفاقی که در دوره رنسانس افتاد.

گفتنی است در این نشست اساتیدی همچون حجت الاسلام حمید پارسانیا و حجت الاسلام محسن الویری حضور داشتند که اشکالات فنی به نظریات پرفسور حزیم شاه وارد کردند و وی در جواب خواست که در این مورد بیشتر مطالعه کند تا بتواند پاسخ دهد./928/پ202/ع

ارسال نظرات