۲۶ آبان ۱۳۹۰ - ۲۱:۴۴
کد خبر: ۱۱۷۰۳۸
در دیدار شماری از دانش آموزان مطرح شد؛

توصیه های آیت الله جوادی آملی به نوجوانان

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله جوادی آملی، بیان داشت: هرکجا حرفی عالمانه شنیدید حتما یادداشت کنید، زیرا آن مطلب یا بدون تجزیه و تحلیل و نظر به کار می آید یا در مورد آن فکر می کنید و به کار می اید.
آيت الله جوادي آملي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی در جمع شماری از دانش آموزان در محل پژوهشگاه علوم وحیانی اسراء، با اشاره به حدیثی از امام حسین (ع) بیان داشت: امام خطاب به فرزندان و برادر زدگان خود بیان داشتند که ای قوم من شما امروز نوجوان هستید ولی در آینده نزدیک هم از نظر سن و هم از جهت کمال بزرگ خواهید شد، تا می توانید دانش کسب کنید تا دانشمند شوید.

وی بیان داشت: این جمله امام (ع) تشویق به بزرگواری می کند، زیرا بزرگ شدن در دست ما نیست اما بزرگواری در اختیار شما است و باید بزرگواری را تحصیل کنید.

این استاد دروس خارج حوزه علمیه قم، بیان داشت: بازی در زندگی هدف نیست بلکه بازی برای رفع خستگی است.

وی با بیان اینکه خداوند هیچ تکلیفی را بر انسان نمی گذارد مگر اینکه قدرت آن را داده باشد، بیان داشت: مرحوم کلینی از امام صادق نقل می کند که خداوند سبحان بر هیچ قومی فراگیری دانش را واجب نکرد مگر بر علما واجب کرد که تدریس کنند.

حضرت آیت الله جوادی آملی اظهار داشت: امام حسن مجتبی در روایتی تاکید کرده اند که اگر شما مطالبی را فرا گرفتید، برای اینکه در حافظه بماند، آن را یادداشت کنید.

وی بیان داشت: مبادا کسی بگوید من در فلان محفل حاضر شده ام ولی نمی دانم چه گفته است و یا به خاطر ندارم که چه طرح و بحث شد؛ مگر می شود جوان دفتر علمی و دفتر خرد و دانش نداشته باشد و آنچه می شنود به هوا تبدیل کند.

این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم، بیان داشت: مرحوم مجلسی نقل کرده اند که در محفل رسول خدا(ص) مطلبی علمی طرح می شد که یکی از اصحاب عرض کرد حیف وقتی از مجلس شما بیرون می رویم، این حس خوب از مطالب را نداریم که حضرت به او گفت از دستت کمک بگیر، یعنی این مطالب را یادداشت کن.

وی با طرح این سوال که مگر می شود کسی عالم باشد و دست به قلم نباشد، گفت: اتلاف عمر یعنی همین که وقتی کسی مطلبی می شنود، یادداشت نکند که از یاد رفتن این مطالب یعنی آتش زدن عمر خویش.

این استاد حوزه علمیه قم تاکید کرد: هرجا عالمانه حرفی شنیدید حتما یادداشت کنید، زیرا آن مطلب یا بدون تجزیه و تحلیل و نظر به کار می آید یا در مورد آن فکر می کنید و به کار می اید.

این استاد حوزه علمیه در پایان بیان داشت: دانش آموزان عزیر آنچه از محفل علما در قم شنیده اند یادداشت کنند تا در زندگی یاری گر آنها باشد. /909/پ202/ج
ارسال نظرات