۲۶ آبان ۱۳۹۰ - ۲۱:۱۱
کد خبر: ۱۱۷۰۳۶
به همت مرکز جامع علوم اسلامی؛

مسائل بیداری اسلامی تونس بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ به همت مرکز جامع علوم اسلامی مسائل بیداری اسلامی تونس بررسی شد.
تونس
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دکتر ایرانی، تحلیلگر مسائل سیاسی، پنج شنبه، 26آبان در جمع روحانیان و طلاب سطح مرکز جامع علوم اسلامی با اشاره به بیداری مردم تونس گفت: این کشور با دوازده میلیون جمعیت با دو کشور الجزایر و لیبی مرز خشکی و با کشور ایتالیا مرز آبی دارد.

وی دو دوره حبیب بورقیبه و دوره زین العابدین بن علی را از دوره های قبل از انقلاب معرفی و خاطرنشان کرد: بن علی علاوه بر استمرار سیاست های غرب زده دوره بورقیبه محدودیت آزادی، ناخرسندی افراد متدین، آشکار شدن فساد در خانواده، حکومت و بیکاری طبقه تحصیل کرده را با خود به همراه داشت.

سفیر سابق لبنان در ادامه بیان داشت: بن علی طوری فعالیت می کرد که این کشور با یک کشور اسلامی بسیار متفاوت باشد و شبیه غرب شود.

وی با اشاره به این که عامل اقتصادی و خودسوزی محمدبوعزیزی و انقلاب بیکاران موجب جرقه اعتراضات مردمی بود، ابراز داشت: در مدت کمتر از یک ماه سرکوب شدید اولیه، حکومت نظامی و انحلال دولت و فرار بن علی اتفاق افتاد.

ایرانی اقدام ارتش در عدم کشتار مردم، رسانه های جدید و اسناد ویکی لیکس را از عوامل تاثیرگذار بر سرعت پیروزی مردم تونس برشمرد و افزود: البته ارتش تونس یک نهاد غرب زده ای است که برای این که انقلاب بنیادی صورت نگیرد و زیرساخت ها از بین نرود و همه منافع غرب از بین نرود به کشتار مردم روی نیاورد.

وی با بیان این که بعد از رفتن بن علی، محمد الغنوشی کار را بر دست گرفت، اظهار داشت: این فرد برای کاستن اعتراضات، کابینه جدید تشکیل داد ولی چون از افراد خودشان استفاده کرده بود اعتراضات مردم خاموش نشد.

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به برگزاری انتخابات پارلمانی اول آبان در تونس گفت: از یازده هزار کاندید 217 نفر وارد مجلس شدند که 42درصد از کرسی مجلس برای گروه راشد الغنوشی شد که علاوه بر قانون گذاری فعالیت های دیگری همچون انتخاب نخست وزیر را نیز انجام خواهند داد.

وی با بیان این که حزب شیخ راشد الغنوشی در ابتدا به نام جمعیت مسلمان تونس بود که مخفیانه در زمان بورقیبه فعالیت داشتند، ابراز داشت: در یک برهه ای فعالیت احزاب با اسم اسلام ممنوع شده بود این جریان، اسم النهضه را برای حزب خود انتخاب کردند.

ایرانی در بیان شخصیت شیخ راشد الغنوشی گفت: ایشان تحصیلات رشته شریعت دارد و در دمشق نیز کارشناسی ارشد فلسفه را گرفته است که دو کتاب از ایشان به زبان فارسی ترجمه و چاپ شده است البته ایشان معتقد است که در تونس همه احزاب حتی غیر اسلامی نیز در حکومت باید نقش داشته باشند و حتی برخی از وزرا با یکسری شرایط در کابینه حضور پیدا خواهند کرد و حکومت اسلامی به معنای حضور انحصاری اسلامگران قبول ندارد.

وی با اشاره به فعالیت دکتر محمد تیجانی در کشور تونس بیان داشت: حدود صدهزار نفر از شیعیان در تونس حضور دارند که این نقش آفرینی آنان مرهون فعالیت تیجانی است.

در پایان این برنامه روحانیان و طلاب سوالات خود را مطرح کردند./921/پ202/ج
ارسال نظرات