۲۳ آبان ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۵
کد خبر: ۱۱۶۷۹۶
رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم:

درک حقایق معارف قرآنی با ولایت اهل بیت طاهرین فراهم می‌‌شود

خبرگزاری رسا ـ رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم اظهار داشت: در قرآن اسراری است که حقیقت آن را تنها با ولایت ائمه می توان درک کرد، بدین معنا که غدیر را با قرآن می توان درک کرد.
حجت الاسلام سيدمهدي ميرباقري
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید محمد مهدی میرباقری، مدیر فرهنگستان علوم اسلامی قم، در چهارمین اجلاسیه سالانه غدیر که شب گذشته در هتل الغدیر مشهد برگزار شد، بیان کرده: تاکنون فقرات خطبه غدیر مورد بررسی های فراوانی قرار گرفته و کتب متعددی پیرامون آن نوشته شده است، اما رشته ای که این مهره ها را با یکدیگر متصل می کند بیش از این ها نیاز به بحث دارد.

وی سپس عنوان کرد: خطبه غدیر از توحید شروع می شود و اگر توحید را در این خطبه و سایر متون نپذیریم، مسأله توحید بی معنا است و اگر ما گمان کردیم که جهان یک توده ماده است که به تدریج پیچیده شده است و با جبر مادی در حال پیش رفتن است، صحبت از غدیر بی معنا است.

حجت الاسلام میرباقری با بیان این که نمی توان غدیر را در فضای مادی تحلیل و بررسی کرد، گفت: نخستین گامی که در فهم غدیر باید برداشته شود درک حقیقت توحید است و جریان حقیقت توحید در همه عالم خلقت است؛ این الوهیت است که غدیر را تفسیر می کند و اگر کلمه لا اله الالله درک نشود غدیر هم درک نمی شود به عبارتی درک ولایت بدون درک توحید محقق نشدنی است.

وی خاطرنشان کرد: بحث غدیر بحث جریان ولایت حقه است که برای جریان توحید در عالم و تحقق کلمه توحید است، ما اگر کلمات بزرگان علم کلام، اهل حدیث، مورخان، سیاست مداران، تحلیل مداران و حتی آن هایی که تحلیل های عرفانی عمیق کرده اند را بررسی کنیم و نتیجه تحلیل آن ها از عاشورا را با روایات اهل بیت مقایسه کنیم، متوجه می شویم کلام ائمه‌، سخن دیگری است و نگاهی مشرف به همه عوالم دارد و عاشورا را در محضر همه عوالم می بیند.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم نیز اذعان کرد: اگر فردی مؤمن به غیب باشد و غیب و ملکوت عوالم را نشناسد، درکی از عاشورا و غدیر نخواهد کرد، مسأله غدیر مسأله سال یازدهم هجرت نیست، بلکه مسأله ای است که خدای متعال عهد ولایت علی(ع) را از ازل از همه کائنات گرفته است؛ از این رو  هر موجودی اگر به درجه ای از قرب رسیده به جهت پذیرفتن مسأله ولایت است؛ مسأله ولایت امیر المؤمنین، مسأله هدایت همه کائنات می باشد که بر آدم نازل شده است.

وی با ذکر این که هر فردی معصیت می کند (هرچند مکروه کوچک باشد) به جهت تخلف از ولایت آن معصیت از او سر زده است، بیان کرد: اگر انسان می خواهد به لقائی که برای مخلوق ممکن است، برسد، باید اخلاص داشه باشد و اخلاص جز ولایت علی(ع) نیست. شرک به عبادت دارد(حتی شرک خفی) مانع لقاء الله است و سبب آن شرک در ولایت علی(ع) است، زیرا از ولایت علی(ع) جز توحید ناب بیرون نمی‌آید.

حجت الاسلام میرباقری یادآور شد: اگر فردی در صراط علی(ع) از ازل تا ابد بماند مغضوب و ضال نیست؛ هدایتی که خدا همراه با آدم ونسلش نازل کرده است، ولایت علی(ع) است و این مسأله، مسأله در دنیا پایان نمی یابد، بلکه مسأله ای است که تا قیامت و بعد از قیامت هم وجود دارد و همگان در قیامت باید از این صراط عبور کنند و به جنت الهی برسند؛ هرکسی هر مقامی در بهشت دارد تابع ولایت علی بن ابی طالب است؛ این است که علی(ع) قسیم الجنة و النار است.

وی در ادامه تشریح کرد: در روایات ما بهشت و درجاتش به ولایت تفسیر شده است و نار و جهنم به ائمه جور؛ خدای متعال وقتی بهشت متقین را در سوره محمد(ص) شئون ولایت را توضیح می دهد، نهر های بهشتی را از شئون ولایت علی(ع) جاری شده است. نهرهای از خمر در بهشت وجود دارد که برای نوشنده های آن لذت بسیاری دارد و آن نهر خمر، باطنش علم امام است و هنگامی که کسی به آن می رسد غرق در بهجت و معرفت می شود.

این استاد حوزه علمیه قم با عنوان این که رسول خدا در حضور همه مردم علی(ع) را به عنوان جانشین خود معرفی کرد، گفت: زبان قرآن در خصوص ولایت ائمه، قابل مقایسه با هیچ بیانی نیست، ابن حجر سنی از ابن عباس نقل می کند «حداقل 300 آیه قرآن در شأن علی بن ابی طالب است»، به عبارتی در قرآن اسراری است که حقیقت آن را تنها با ولایت ائمه می توان درک کرد، بدین معنا که غدیر را با قرآن می توان درک کرد.

وی ظهور را رفع حجاب از ولایت علی(ع) و تجلی ولایت امیرالمومنین(ع) دانست، و بیان کرد: دینی که به واسطه امام زمان ظاهر می شود، ولایت علی(ع) است؛ آن ولایتی که دین حق است در دوره ظهور امام زمان تجلی پیدا می کند حتی مراتبی از حقیقت ولایت علی(ع) حتی برای سلمان در دنیا قابل درک نیست، زیرا بزرگترین اسم اعظم الهی در دنیا به اندازه کافی نمی تواند در دنیا تجلی می کند، لذا حقیقت نورانیت حضرت جز در عوالم بعدی غیر ممکن است زیرا حقیقت ولایت نمی تواند ظهور پیدا کند./968/پ203/س

ارسال نظرات