۲۱ مهر ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۰
کد خبر: ۱۱۴۶۸۸
با حضور پژوهشگران حوزوی برگزار شد؛

همایش روابط فقه و اصول با علوم انسانی در قم

خبرگزاری رسا ـ نخستین همایش روابط فقه و اصول با علوم انسانی به همت گروه فقه و اصول موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با حضور پژوهشگران، روحانیان و دانش پژوهان حوزوی در این مرکز حوزوی برگزار شد.
همایش روابط  فقه و اصول با علوم انسانی در قم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نخستین همایش روابط فقه و اصول با علوم انسانی، به همت گروه فقه و اصول موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، پنج شنبه، 21مهرماه با حضور پژوهشگران، روحانیان و دانش پژوهان حوزوی در این مرکز حوزوی برگزار شد.

در این مراسم آیت الله رضا استادی، امام جمعه فم؛ فقه و اصول را پایه و اساس همه علوم انسانی معرفی کرد و گفت: فقه روش استنباط و آزاد اندیشی و چگونگی استفاده از قرآن را به محقق نشان می دهد.

وی خطاب به حوزویان اظهار داشت: تا زمانی که این کتاب ها تغییر نکرده همین دروس را به خوبی بخوانید و پیش مطالعه، مباحثه و تحقیق در دروس را فراموش نکنید و هیچ زمانی مطلبی را بدون درک صحیح آن رها نکنید در غیر این‌صورت در آینده متاثر خواهید شد.

این استاد حوزه علمیه با تاکید بر این که فقه و اصول پایه علوم انسانی همچون اقتصاد است، تصریح کرد: مکاسب و رسائل را به طور جدی بخوانید تا بتوانید در جوابگویی به شبهات در علوم انسانی و تفسیر موفق شوید و بدانید که فقه همچون ادبیات زیربنایی است که امکان غفلت در آن نیست.

حجت الاسلام و المسلمین محسن اراکی، عضو هیت امنای مجمع جهانی اهل بیت با اشاره به این که تعریف صحیح فقه، اصول و علوم انسانی برای درک رابطه فقه و اصول با علوم انسانی ضروری است، ابراز داشت: قواعد و قوانین شهروندی در ملک خدا از تعریف فقه و علم به قواعد استنباط قوانین شهروندی از منابع صحیح تعریف اصول و سخن از رفتار و اعمال اختیاری انسان از تعریف علوم انسانی است.

وی با بیان این که علوم انسانی به دو نوع توصیفی و تکلیفی تقسیم می شود، اظهار داشت: قواعد و قوانینی که در مورد باید و نباید های رفتار انسان صحبت می کند اعم از این که باید و نباید ها در خارج به وجود آمده باشد یا نه از تعریف علوم انسانی تکلیفی است.

این مدرس خارج فقه و اصول در ادامه خاطرنشان کرد: همه علوم انسانی نیازمند قواعد اصول هستند؛ زیرا هر علمی در استنباط قواعد خودش به اصول نیاز دارد و علم فقه نیز محور تمام علوم انسانی اسلامی به شمار می‌آید.

در بخش دیگر از این همایش میزگردی با عنوان ارتباط فقه و اصول با علوم انسانی در مسیر بازشناسی تحول علوم انسانی با حضور حجج الاسلام و المسلمین فیاضی، سید مدرسی، سعید واعظی برگزار و مباحثی همچون نوع رابطه فقه و اصول با علوم انسانی و مقدار نیاز و تاثیر فقه در این علوم مطرح شد./921/پ202/ص
ارسال نظرات