۲۰ مهر ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۹
کد خبر: ۱۱۴۵۷۲
آیت‌الله وحید خراسانی:

عظمت صراط مستقیم از تلاش شیطان برای گمراه کردن بندگان از آن فهمیده می شود

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله حسین وحید خراسانی با بیان این‌که شیطان گفت همه بندگان را از صراط خدا غافل خواهم کرد، گفت: عظمت صراط مستقیم آن است که شیطان تمام قدرت خود را برای گمراهی بندگان از این صراط متمرکز می‌کند و از این جمله معنی صراط مستقیم کم کم روشن می‌شود.
درس خارج فقه آيت الله وحيد خراساني در مسجد اعظم قم


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، این مرجع تقلید، صبح امروز در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، ریشه جبر و مذهب جبریه را از کلمه اغویتنی دانست و گفت: شیطان گمراهی خود را از خودش سلب کرد و به ذاتی که قدوس و سبوح است نسبت داد و این ریشه جبر بود.
 
وی که در تفسیر صراط مستقیم سخن می‌گفت، حقیقت این واژه را از منظر خصوصیات آن در کلام خدا، جهت افراد نسبت به صراط و آنچه در جواب «ما هو» گفته می‌شود و در نهایت ظهور صراط در عالم بقا مورد بررسی قرار داد و افزود: هر آیه‌ای ظاهر و باطنی دارد و در تفسیر صراط هم بحث از ظاهر و باطن آن است.
 
حضرت آیت‌الله وحید خراسانی با بیان این‌که مباحث قرآن بسیار عمیق است، اظهار داشت: ما قرآن را نفهمیدیم و کسی هم نفهمیده است؛ تنها آنچه از قرآن در همه تفاسیر وارد شده حدی از عبارات قرآن و بخشی از اشارات است، اما لطایف و حقایق آن هنوز باقی و رازی بین کتاب و معلم است.
 
وی منشأ جهل انسان را این راز حایل شده بین قرآن و مفسر قرآن دانست و با بیان این‌که تفسیر هر کتاب متناسب با آن کتاب است، تصریح کرد: تفسیر کلام خدا با آن کسی است که خدا او را انتخاب کرده، از بین همه برگزیده و حامل علم خود قرار داده است؛ بنابراین آنچه از قرآن فهم می‌شود در حد قرآن کریم نیست.
 
این مرجع تقلید با بیان این‌که اهمیت صراط مستقیم در قرآن از مشاجره ابلیس با خداوند متعال روشن می‌شود، ملائکه را نوامیس مدبره امور کائنات معرفی کرد و اظهار داشت: عظمت برخی ملائکه به حدی است که پایشان از ارضین سفلی و سرشان از عرش اعلی گذشته است.
 
وی اسرار قرآن را مخفی دانست و با بیان این‌که قدرت، علم، حکمت و جلال خداوند متعال لایتناهی است، اما تحکم در دستگاه او راه ندارد، با شیطان هم مکالمه کرده و حجت را بر او تمام می‌کند، گفت: همواره اداره به زور و سیطره به قدرت‌نمایی باطل است.
 
حضرت آیت‌الله وحید خراسانی با اشاره به این‌که شیطان از خداوند متعال خواست که دست خالی او را از درگاهش نراند، ابراز داشت: وقتی موجودی منحرف شد به جایی می‌رسد که این‌گونه با ذات حق مکالمه می‌کند، در حالی که همه در برابر خداوند متعال مسؤول هستند، اما در عین حال حساب فضل او این‌گونه است.
 
وی خواستار تعمق بیشتر در روش تکلم خدا با شیطان و روش تکلم شیطان با خدای متعال شد و با بیان این‌که ریشه جبر و مذهب جبریه از کلمه اغویتنی آغاز شد، تصریح کرد: شیطان گمراهی را از خودش سلب کرد و به ذاتی که قدوس و سبوح است نسبت داد و این آخر گمراهی است.
 
این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم اضافه کرد: خداوند متعال شیطان را بر همه جهات سلطنت داد و علومی هم به او تعلیم کرد که به بشر تعلیم نشده بود، اما همه این قدرت در برابر پروردگار متمرکز شد و در نهایت کلمه لام تأکید و نون تأکید ثقیله آورد و کلمه قعود را به کار برد و این‌ها همه حساب دارد.
 
وی با بیان این‌که شیطان گفت همه بندگان را از صراط خدا غافل خواهم کرد، گفت: عظمت صراط مستقیم آن است که شیطان تمام قدرت خود را برای گمراهی بندگان از این صراط متمرکز می‌کند و از این جمله معنی صراط مستقیم کم کم روشن می‌شود.
 
حضرت آیت‌الله وحید خراسانی به پاسخ خداوند متعال به شیطان اشاره کرد و با بیان این‌که خدا این جمله را تصدیق کرد و فرمود اکثر بندگان شاکر نیستند و تعقل نمی‌کنند، اظهار داشت: کسانی که عبد خداوند متعال شدند از سلطنت شیطان خارج هستند و بقیه بدون استثنا رعیت شیطان هستند.
 
وی این اکثریت را اکثریت قریب به اتفاق عنوان و اظهار کرد: آنچه خداوند متعال به عنوان ذات قدوس حق اثباتاً بگوید و اثبات قلیل کند با آنچه شیطان نفیاً بگوید و نفی اکثر کند منحصر است و کسانی که این را فهمیدند قرار نخواهند داشت. /920/پ201/ج

ارسال نظرات