۱۳ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۷
کد خبر: ۱۱۴۰۵۸
آیت‌الله وحید خراسانی:

علی بن ابی‌طالب‌ غایت‌الغایات صراط مستقیم است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله وحید خراسانی با بیان این‌که بر اساس نص کلام خدا، حضرت علی‌(ع) نفس پیامبر اکرم(ص) و نهایت‌النهایات و غایت‌الغایات صراط مستقیم است، هرگونه ادعایی غیر از این را بیهوده و باطل دانست.
درس خارج فقه آيت الله وحيد خراساني در مسجد اعظم قم درس خارج فقه آيت الله وحيد خراساني در مسجد اعظم قم


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله حسین وحید خراسانی، صبح امروز در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد با اشاره به آیه «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی‏»، گفت: نهایت‌النهایات و غایت‌الغایات صراط مستقیم علی بن ابی‌طالب‌(ع) است.

وی که در تفسیر سوره یس و مبحث صراط مستقیم سخن می‌گفت با بیان این‌که مرجع فهم صراط مستقیم قرآن کریم است، اظهار داشت: خداوند در سوره یس پیامبر اکرم را مرسل و بر صراط مستقیم معرفی می‌کند و این مطلب کافی است برای این‌که اهل آن عظمت امر را درک کنند.

این مرجع تقلید با اشاره به این‌که تفسیر قرآن تنها تابع حجت و حجت هم منحصر به خود قرآن و کلمات آن است، افزود: صراط مستقیم مطرح شده در قرآن نصیب هرکسی نمی‌شود و تنها به کسانی می‌رسد که مجتبی باشند و شاهد این مدعا هم خود قرآن کریم است.

وی با بیان این‌که هر کلمه قرآن بحری است و هر بحری حجتی دارد، یادآور شد: حضرت ابراهیم‌(ع) با حجتی که خداوند متعال به او عطا کرده بود قومش را بیدار کرد و این نشان می‌دهد که مشیت خدا بر هر کسی تعلق بگیرد به او رفعت درجه می‌دهد.

حضرت آیت‌الله وحید خراسانی با ابراز تأسف از گذشت عمر و عدم فهم قرآن کریم، کتاب خدا را سراسر حکمت معرفی کرد و با بیان این‌که توحید، برهان این مدعا را ذکر کرده است، افزود: قرآن سراسر حکمت است و امکان ندارد حکمت با آن علم ازلی از آنچه که حقیقت است، تخلف کند.

وی در ادامه به مقام پیامبران اولوالعزم اشاره کرد و با بیان این‌که خداوند متعال هر یک را مجتبای خود کرده است، اظهار داشت: پس از همه این مقامات بالاترین شرف آن است که نتیجه انتخاب اجتبی به صراط مستقیم ختم شده است.

این مفسر بزرگ قرآن کریم با اشاره به دشوار بودن فهم قرآن گفت: صراط مستقیمی که در سوره یس به آن اشاره شده است تنها پس از اجتبای خدا نصیب ابراهیم، نوح، موسی و عیسی علیهم السلام و بقیه انبیای الهی می‌شود و در این بین پیامبر اکرم‌(ص) را باید از این جمع جدا دانست.

وی با بیان این‌که پیامبر اکرم‌(ص) عقل کل، کل عقل، نبوت مطلقه، مطلق‌النبوه، رسالت مطلق و مطلق الرساله است و قطعا باید دفتر جداگانه‌ای داشته باشد، ابراز داشت: همه این بزرگان که خدا آنان را بزرگ شمرده است، در برابر پیامبر اکرم‌(ص) کوچک هستند؛ پیامبر اکرم‌(ص) به اجتبی رسیده است، اما اجتبای او جدا است.

حضرت آیت‌الله وحید خراسانی با بیان این‌‌که صراط مستقیم در عین وحدت متکثر و در عین تکثر واحد است، گفت: آن زمانی که علم توحید بر بیت الله افراشته شد، خداوند بر پیامبر اکرم‌(ص) منت گذاشت و با اعلام «اِنَّا فَتَحْنَا لَکَ فَتْحًا مُبِینًا لِیَغْفِرَ لَکَ اللَّهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِکَ وَ مَا تَأَخَّرَ وَیُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَیْکَ وَ یَهْدِیَکَ صِرَاطًا مُسْتَقِیمًا» کار به آخر رسید و نعمت بر او تمام شد.

وی با اشاره به این‌که خداوند متعال نعمت را بر همه تمام می‌کند و می‌فرماید «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی‏»، نعمت و اتمام نعمت را نسبت به اشخاص مختلف متفاوت دانست و افزود: اگر شخص اول عالم یعنی غایت‌الغایات از خلقت عالم و آدم، پیامبر اکرم‌(ص) است، تنها خدا می‌داند و خود او که اتمام نعمتش چیست.

این مرجع تقلید با بیان این‌که پیامبر اکرم‌(ص) خطاب به حضرت علی‌(ع) فرمود «یا علی خدا را کسی نشناخت به غیر از من و تو، من را کسی نشناخت به غیر از خدا و تو و تو را کسی نشناخت به غیر از خدا و من»، اظهار داشت: حضرت علی‌(ع) عین پیامبر اکرم‌(ص) بود، منتهی در بدنی دیگر و به نص قرآن کریم نفس او جدای از پیامبر نیست و این را کسی نمی‌فهمد.

وی با اشاره به این‌که بین انعام و اتمام نعمت فرق است و هر سخنی که از سوی فلان مذهب یا فلان ملت ابراز شود، بیهوده است، تصریح کرد: بر اساس نص کلام خدا، علی‌(ع) نفس خاتم انبیا‌(ص) و نهایت‌النهایات و غایت‌الغایات صراط مستقیم است. /920/پ201/ج

ارسال نظرات