۲۰ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۱:۵۶
کد خبر: ۱۱۰۵۵۹
آیت الله مصباح یزدی تبیین کرد؛

چگونگی رهایی از رسوخ فرهنگ غرب

خبرگزاری رسا ـ آیت الله مصباح یزدی فرهنگ ما را در برخورد با فرهنگ بیگانه آسیب پذیر خواند و اظهار داشت: اینکه بعضی از مردم لزوم اخلاص عمل را زیر سئوال می برند و انجام کار خیر را به هر نیتی که باشد پسندیده می دانند، متاثر از فرهنگ غرب است.
آيت الله مصباح يزدي آيت الله مصباح يزديبه گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی شب گذشته در حسینیه امام خمینی (ره) در ادامه شرح روایت امام باقر علیه السلام، اظهار داشت: امام توصیه می کنند برای مبارزه با نفس و غلبه بر او باید از عقل بهره ببریم.

وی در تعریف نفس و عقل گفت: در علوم مختلف این دو مشترک لفظی است و معنای متعدد دارد و در علم اخلاق به آن دسته از تمایلات نورانی که انسان را به طرف کمال هدایت می کند عقل و در مقابل آن به مجموعه گرایش هایی که انسان را به ورطه سقوط می کشاند نفس می گویند. این دو همیشه در جنگ و تضاد هستند.

این استاد اخلاق با توجه به این روایت، کار نفس را بی قاعده و غیر قابل پیش بینی توصیف کرد و اظهار داشت: امام عمل نفس را کار اضافی معرفی می کند این یعنی بسته به عوامل درونی و محیطی عمل کرد نفس متغیر است.

آیت الله مصباح یزدی یکی از مهم ترین چیزهایی که ما را در برابر امیال نفسانی مقاوم می کند، عقل معرفی کرد و تصریح کرد: نیروی عقل تا حدودی می تواند از غافلگیر شدن ما در برابر هوای نفس جلوگیری کند و باعث می شود در برابر تمایلاتی که ناگهانی بروز پیدا می کند شکست نخوریم.

وی مطالعه برای فهمیدن خوب و بد و چگونگی مبارزه با هوای نفس را در پرورش عقل ضروری دانست و گفت: گاهی هوس های نفسانی شدیدی سراغ ما می آید که مقابله با آن ها سخت است و باید از قبل عقل خود را آماده و ورزیده کنیم.

این استاد حوزه علمیه قم یکی از راه های عقلانی مصون ماندن از گناه را دوری از مرزهای آن عنوان کرد و گفت: وقتی لب مرز حرکت کنیم با اندک لغزشی به دره سقوط می کنیم پس سعی کنیم از کارهایی که مباح است ولی ممکن است ما را به گناه نزدیک کند پرهیز کنیم، مانند نگاه اول به نامحرم که به فتوای همه مراجع اشکالی ندارد ولی ممکن است نفس را تحریک به گناه کند.

آیت الله مصباح یزدی افزود: این قاعده عقلی همیشه کارساز نیست. گاهی انسان نمی تواند با عقل خود حرام و حلال را تشخیص دهد مثلا اینکه در کجا تقیه حلال و در کجا حرام است، کار هرکسی نیست و باید حکم شرعی آن را دانست. پس علاوه بر عقل باید کسب علم کرد.

استاد اخلاق حوزه علمیه، لازمه به کارگیری علم را عمل خالص دانست و افزود: تا عمل خالص نباشد علم به تنهایی نمی تواند ما را از گزند هوای نفس نجات دهد.

وی دین و اخلاق را ملازم و قرین هم توصیف کرد و بیان داشت: هرچند که فلاسفه در اینجا اختلاف نظر دارند و برخی می گویند ممکن است شخصی سکولار باشد و اخلاق خوبی داشته باشد ولی داشتن اخلاق بدون اعتقادات دینی نمی شود.

آیت الله مصباح با انتقاد از کسانی که دین را صرفا در ظواهر و مسائل تعبدی مانند نماز و روزه می بینند گفت: برخی مسائل اخلاقی را جزو دین نمی دانند و این غلط است.

وی با بیان اینکه برخی قبل از انقلاب، وظایف سیاسی را جزو دین و تکلیف شرعی خود نمی دانستند گفت: امام احکام سیاسی اجتماعی اسلام که بخش عظیمی از دین است را احیا کرد و ایشان بزرگترین نقش را در ایجاد و اشاعه این فرهنگ داشتند.

رییس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) قم، فرهنگ ما را در برخورد با فرهنگ بیگانه آسیب پذیر خواند و اظهار داشت: اینکه بعضی از مردم لزوم اخلاص عمل را زیر سئوال می برند و انجام کار خیر را به هر نیتی که باشد پسندیده می دانند، متاثر از فرهنگ غرب است.

آیت الله مصباح یزدی شروط قبولی عمل خیر را چهار چیز عنوان کرد: باید علم به خوبی آن عمل داشت، کیفیت انجام عمل باید درست باشد، نیت انجام آن خالص باشد و اینکه کاری نکنیم که عمل خیر ما را از بین ببرد.

وی یکی دیگر از فرهنگ های غربی بسیار خطرناک که اخیرا در ما نفوذ کرده است را این طور بیان کرد: بعضی ها در برابر نصایحی که در قبال کارهای اشتباهشان می شنوند، می گویند «دلم می خواهد» و یا اینکه «دوست دارم».این کلمات پیروی از هوای نفس را نشان می دهد.

آیت الله مصباح یزدی با استناد به آیه « أَ رَأَیْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَوَاهُ » پیروی از هوای نفس را در حکم شرک دانست و گفت: هوای نفس چیز بسیار خطرناکی است و باید از آن پرهیز کرد تا آنجا که قرآن هوای نفس را دلیل کشته شدن پیامبران متعدد توسط قوم یهود عنوان کرده است.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم، راه حل رهایی از مشکلات ناشی از رسوخ فرهنگ های بیگانه را تفکر در راز آفرینش دانست و افزود: پاسخ به سئوالات مشابه اینکه «من کیستم؟ و لذت بردن چیست؟ آیا لذات محدود به همین لذات دنیایی است؟ آیا زندگی ما محدود به این دنیاست؟» به ما کمک می کند که هدایت شویم./928/پ202/ج

ارسال نظرات