۲۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۴
کد خبر: ۱۰۷۰۳۹
امام جمعه بابلسر:

ترویج فرهنگ اعتکاف سبب بازگشت جامعه به معنویت می‌شود

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه بابلسر با اشاره به این که اعتکاف وسیله ای برای تقرب جستن به محضر خداوند است، اظهار داشت: اعتکاف مسیر و زمینه‌ای برای توبه و بازگشت به معنویت است که باید بیش از پیش در جامعه اسلامی گسترش یابد.
مراسم معنوي اعتکاف
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابلسر، حجت الاسلام علی اکبر طلابیان، امام جمعه بابلسر امروز در جمع دانشجویان معتکف دانشگاه مازندران با بیان این که اعتکاف، کدورت قلب را از بین می‌برد و انسان‌ها را به همدیگر نزدیک می‌کند، اظهار داشت: سنت اعتکاف سنت رسول خدا (ص)، معصومین(ع) و همه پیغمبران بود که زمانی رو به فراموشی رفته بود.

وی با بیان این که وظیفه همه ما زنده کردن این سنت حسنه بود که به شکر خدا احیا شد و باید همه ما برای بهره‌مندی، آن را حفظ کنیم، افزود: کسی که معتکف می‌شود باید از هر چیزی که صورت دنیوی دارد بپرهیزد مگر در آن حد و نیاز و ضرورتی که لازم باشد.

امام جمعه بابلسر با اشاره به این که اعتکاف وسیله ای برای تقرب جستن به محضر خداوند است، اظهار داشت: اعتکاف مسیر و زمینه‌ای برای توبه و بازگشت به معنویت است که باید بیش از پیش در جامعه اسلامی گسترش یابد.

وی با بیان این که در اعتکاف، انسان به جهاد با نفس و مادیات و جهان بیرونی می پردازد خاطر نشان کرد: انسان در این سه روز با فاصله گرفتن از مادیات و پرداختن و صیقل روح خود، با دنیای جدیدی آشنا می شود که به پرواز و تعالی روح مانند است.

امام جمعه بابلسر، اعتکاف را یک فرصت‌ ویژه برای تدارک جبران عقب ماندگی ها و کاستی ها در رسیدن به تکامل و رشد معنوی دانست و ادامه داد: این مراسم معنوی، تلاش و کوششی است تا انسان گرفتار مسائل روزمرگی از فضای دل مشغولی هایش بیرون آید و به سوی خدای خویش رجعت کند.

حجت الاسلام طلابیان، برگزاری هسته‌هایی برای مجادله را یکی از محرمات مراسم اعتکاف خواند و با بیان این که باید از فخر فروشی در مجادله در مراسم اعتکاف جلوگیری کرد، بیان داشت:  اگر معتکف بخشی از وقت خود را صرف فراگیری و یا آموزش معارف اسلامی کند ، بسیار مثمر ثمر خواهد بود.

امام جمعه بابلسر با اشاره به این که زمان امام سجاد‌(ع) یکی از سخت‌ترین دوران‌های امامت بود، افزود: این امام همام در مدت 35 سال تعداد 50 هزار برده خرید و بعد از یک سال تعلیم معارف اسلامی، آن‌ها را به وطن‌هایشان بر می‌گرداند تا به تبلیغ دین بپردازد.

وی ادامه داد: مطالعه کتاب صحیفه سجادیه در مراسم اعتکاف و در بین دانشجویان در تقویت معارف اسلامی موثر است و مسؤولان دانشگاه به آن توجهی ویژه داشته باشند. 

مسؤول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه مازندران نیز در این مراسم با اشاره به این که اعتکاف در مسجد النبی(ع)، مسجدالحرام، مسجد کوفه و بصره جایز است، گفت: مساجد جامع و آباد و نیز مساجد دانشگاه‌ها از دیگر مکان‌ها برای اعتکاف بوده که تاکنون در آنجا این مراسم برگزار شد.

حجت الاسلام سید حسین حسینی،  مسؤول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه مازندران، یکی از راه‌های خود سازی را عبادت و دعا دانست و خاطرنشان کرد: یکی از مهم ترین راه های خود‌سازی شرکت در اعتکاف است، زیرا اعتکاف یکی از کامل‌ترین عبادات فردی است.

وی با بیان این که اعتکاف موجب تقرب بنده به خدا می‌شود و از نظر اخلاقی تأثیر مثبتی بر روی معتکف می‌گذارد و روح امید به سلول‌های بدن دمیده می‌شود، گفت: اگر روح امید به سلول‌های بدن دمیده نشود آن سلول‌ها می‌میرند و اعتکاف دمیدن روح امید به سلول‌ها است.

مسؤول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه مازندران، اعتکاف را مسیر و زمینه‌ای برای توبه و بازگشت به معنویت معرفی کرد و بیان داشت: اعتکاف حیاتی مجدد در کویر غفلت‌ها برای انسان است و این دوره کوتاه مدت بهترین فرصت برای خودسازی و رفع بدی‌ها است.

حجت الاسلام حسینی با اشاره به این که اعتکاف در لغت به معنای اقامت کردن بوده و در شرع اسلام نیز به معنای اقامت در مکانی مقدس برای نزدیک شدن به خداوند متعال و خودسازی برای جلوگیری از غفلت و حرکت به سوی معنویت است، ادامه داد: این مراسم معنوی نبردی با غرور، غفلت، رفع عیوب و خودمداری بوده و فرصتی برای عبادت و بریدن از دنیا است.

وی با بیان این که اعتکاف نقطه اوج عشق به ذات حق است، گفت: این مراسم سرشار از معنویت نقطه اوج عشق به ذات حق است و همه دلسپاری به خداوند در آن نمایش داده می‌شود./950/پ202/س
ارسال نظرات