۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۱
کد خبر: ۱۰۳۴۰۳
عضو هیات علمی جامعه المصطفی:

روحیه اشرافی و رفاه طلبی مانع ترویج عدالت است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه گفت: ترویج روحیه اشرافی و رفاه‌طلبی و عوامل بیرونی مانند استکبار و استعمار مانعی برای تحقق هدف والای انسانی و الهی است که باید با آن مبارزه شود.
حجت الاسلام والمسلمين محسن غرويان


به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محسن غرویان، عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه عدالت مفهوم عام بشری است، گفت:‌ فطرت تمام انسان‌ها با عدالت آشناست اما نمی‌توان گفت همه انقلاب‌ها در جهان عدالت‌محور بوده‌اند و اینکه یک جنبش یا انقلاب در جهان عدالت محور است یا خیر بستگی به نیت انقلابیون و تئوریسین‌های آن دارد. با این وجود انقلاب‌های خدامحور همه داد عدالت سر داده‌اند.

وی با اشاره به عملکرد روحانیت در دوره‌ ستم شاهی ایران در تبیین مفهوم عدالت گفت: در آن زمان آیات و روایات ضد استبدادی و نیز تاریخ مبارزه‌ ائمه اطهار به ویژه سیدالشهدا(ع) توسط روحانیت برای مردم بیان می‌شد که افزایش انگیزه‌ ظلم ستیزی و عدالتخواهی در مردم را به همراه داشت و اینگونه جامعه به سمت عدالت محوری سوق پیدا می کرد. همچنین مبارزات حق طلبانه روحانیون در طول تاریخ گواه خوبی بود که روحانیت از آن برای بسط موضوع عدالت در میان مردم بهره می‌بردند.

حجت الاسلام والمسلمین غرویان اجرای قوانین و مقررات حقوقی اسلام را از شاخص‌های مهم تحقق عدالت سیاسی در جامعه دانست و گفت: اگر قوانین و مقررات که براساس عدالت الهی وضع شده‌اند به درستی اجرا شوند، عدالت به معنای صحیح در جامعه تحقق می یابد. در این میان اگر عرف مردم با معیار عقل و فطرت با بی عدالتی در جامعه روبه رو شوند، نسبت به آن واکنش نشان می‌دهند که حتی می‌تواند به شورش‌های اجتماعی منجر شود.

وی تاکید کرد: مقررات و قوانین اسلامی و نظر مردم، شاخص های مناسبی برای سنجش عدالت سیاسی در جامعه به شمار می روند.

عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه ارتقای سطح بینش فرهنگی جامعه و نیز فرهنگ عمومی و اطلاعات فراگیر مردمی را شرط نخست تحقق عدالت سیاسی در جامعه اعلام و خاطر نشان کرد: شرط دوم تحقق عدالت سیاسی مرتبط با حکومت و حاکمیت است. مدیران جامعه باید مصداق عدالت طلبی باشند و فرهنگ عدالت در شخصیت آن‌ها تجلی کند.

حجت الاسلام والمسلمین غرویان با بیان شرط سوم تحقق عدالت در جامعه گفت:‌ پشتیبانی مردم امری بسیار مهم است در واقع عدالت و مقوله‌های مشابه آن باید هماهنگ با خواست ملی و اکثریت مردم باشد تا بتوان آن را به شکل مطلوب محقق کرد.

عضو هیات علمی مدرسه عالی امام خمینی (ره) وجود افرادی که روحیه اشرافی و رفاه‌طلبی را در جامعه ترویج می‌کنند، از موانع ترویج عدالت در جامعه دانست و خاطر نشان کرد: رفاه طلبی مانع تحقق عدالت است. از سوی دیگر عوامل بیرونی مانند استکبار و استعمار نیز مانعی برای تحقق این هدف والای انسانی و الهی است که باید با آن مبارزه شود. همچنین حضور کسانی که روحیه استبداد خواهی دارند می تواند درجامعه مانعی برای تحقق عدالت باشد.

وی با اشاره به نقش واحدهای سیاسی اعم از مجلس، قوه قضاییه و دولت در بسط عدالت در جامعه گفت: از آنجا که وظیفه مجلس شورای اسلامی، تقنین است باید قوانین را بر اساس عدالت و احکام شرعی مصوب کند، چنین قوانینی می‌تواند عدالت را متبلور کند و در واقع مهمترین رکن در تحقق عدالت داشتن قوانین عادلانه است.

حجت الاسلام والمسلمین غرویان ارکان اجرایی حکومت مانند دولت را از دیگر مولفه های تاثیر گذار دانست که عملکرد درست آنها موجب توزیع عدالت در جامعه می‌شود.
 
وی ادامه داد:‌ به عنوان مثال اگر دولتی با وجود قانون آن را به شکلی دور بزند که در ظاهر به آن عمل و در اصل از آن عبور کرده حتی با وجود حفظ ظاهر، عدالت محقق نخواهد شد.

عضو هیات علمی مدرسه عالی امام خمینی (ره) نقش تقوای درونی در اجرای عدالت را مهم دانست و افزود: مجری قانون باید بر اساس ایمان در اجرای عادلانه قوانین بکوشد. چراکه یکی از شروط تحقق عدالت حضور انسان کامل است و انسان کامل در جامعه ای عدالت‌محور پرورش می یابد.

حجت الاسلام والمسلمین غرویان در پایان گفت:‌ فلاسفه گفته‌اند که قوه‌های شهویه و غضبیه در انسان عادل در خدمت قوه عاقله قرار می‌گیرد و وقتی جامعه انسانی به سمت عدالت حرکت کند شرط عدالت همان شرط انسانیت است./916/د102/ع

ارسال نظرات