۱۹ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۸
کد خبر: ۱۰۰۲۲۳
استاد دانشگاه ماساچوست:

معاد مربوط به کل هویت شخص است

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه مساچوست آمریکا در مقاله خود با عنوان «اشخاص غیرانسانی بدون نفوس غیر مادی» آورده است: معاد مربوط به کل هویت شخص است و شخصی که در قیامت برانگیخته می شود همان شخصی است که در دنیا بوده است.
همايش بين المللي آموزه هاي ديني و مسئله نفس و بدن در قم


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، اشخاص انسانی بدون نفوس مادی عنوان مقاله‌ای از لین بیکر، استاد دانشگاه ماساچوست آمریکا بود که در نشست دیدگاه‌های فلسفی و مساله نفس و بدن از سلسله نشست های تخصصی همایش بین‌المللی آموزه‌های دین و مساله نفس و بدن ارائه شد.

وی با طرح این سوال که چگونه اشخاص می‌توانند موجوداتی روحانی باشند بدون آنکه نفوس غیر مادی داشته باشند، گفت: آنچه ما را «شخص» می‌سازد، توانایی ما برای داشتن منظر اول شخص است و تا زمانی که منظر اول شخص ما وجود نداشته باشد، ما نیز وجود نخواهیم داشت و مغز ما به گونه ای که هنوز کامل شناخته نشده است این امکان را فراهم می کند که به شیوه ای خودآگاهانه درباره خود بیندیشیم.

وی با اشاره به اینکه رابطه تقوم رابطه اتحاد است و نه رابطه این همانی، بیان داشت: تقوم یک رابطه ممکن و غیر دائمی است که در سراسر طبیعت مشاهده می شود و اشخاص انسانی با بدن های انسانی تقوم می بابند.

این محقق علوم عقلی ادامه داد؛ اشخاص به ضرورت متجسد هستند ولی می توانند در زمان های متفاوت به واسطه بدن های مختلف تقوم بیابند و تمایز مهم میان شخص و بدن برقرار است نه میان ذهن و بدن.

این پژوهشگر فلسفه غرب در بیان سه ویژگی آموزه مسیحی معاد بیان داشت: معاد امری معجزه آمیز است و مطابق روال عادی طبیعت رخ نمی دهد و خداوند است که معاد را ایجاد می کند.

وی ادامه داد: معاد مربوط به کل هویت شخص است و شخصی که در قیامت برانگیخته می شود همان شخصی است که در دنیا بوده است و اشخاصی که در معاد برانگیخته می شوند دارای بدن هستند.

این استاد دانشگاه در بیان دیدگاه توماس آکویناس اظهار داشت: وجه اشتراک دیدگاه وی با ارسطو این است که انسان یک جوهر است که مانند هر جوهر دیگری از ماده و وصرت ترکیب یافته است و نفس ناطقه صورت بدن است و جواهر به واسطه ماده از یکیدگر متمایز می شوند.

وی ادامه داد: میان دیدگاه آکویناس باارسطو این افتراق است که نفس ناطقه هویتی غیر مادی است که به خودی خود تقرر دارد و در تقرر داشتن نیازمند بدن است و همچین در فاصله میان مرگ و معاد شخص انسانی وجود ندارد ولی نفس نامتجسد به عنوان باقی مانده شخص انسانی موجود است.

این محقق فلسفه غرب اظهار داشت: مزایای دیدگاه تقوم بر دوگانه انگاری در رابطه آموزه تجسد این است که مطابق دیدگاه تقوم، مسیح در طبیعت مادی خود به صورت کامل مادی و در طبیعت الهی خود غیر مادی است اما در دیدگاه دوگانه انگاری مسیح دو نفس غیرمادی دارد که یک انسانی و دیگری الهی است. /909/پ202/ع

ارسال نظرات