۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۹
کد خبر: ۵۷۵۸۵۶
دستمزد حیرت انگیز؛

یادداشتک | خنداندن گران‌قیمت

انسان وقتی برخی دستمزدها را می‌بیند مغزش سوت می‌کشد که چه هزینه‌هایی بابت چه کارهایی در این مملکت می‌شود؛ در حالی که خیلی از مردم با هزار جان کندن، به سختی ماهی دو میلیون درآمد دارند.
خندوانه خندوانه

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، رامبد جوان، هنرمند پرتلاش کشورمان در نشست خبری برنامه خندوانه دستمزد خودش را در برنامه خندوانه اعلام کرد و گفت: «دستمزد من در فصل یک به عنوان طراح، کارگردان، سرپرست گروه اتاق فکر، مجری، برای هر برنامه سه میلیون و در فصل دوم پنج میلیون بود و سال‌های بعد به مرور به آن افزوده شد.»

البته به گفته آقای رامبد جوان این هزینه از بیت المال نیست و قاعدتا از طرف اسپانسرهایی بوده که در این چند سال داشته؛ مثل ایرانسل و هف هشتاد. این نوشتار با نگاه به تمامی زحمات و هنرمندی های جناب جوان از اعلام برخی اخبار در این وضعیت آشفته اقتصادی مردم و حتی تحصیل کردگان دانشگاه ها که بخش اعظمی از آن بیکار و مجرد هستند، انتقاد دارد.

شبی سه میلیون برای فصل اول خندوانه است که سال 93 تولید شد. یعنی در آن سال و با توجه به اینکه به طور میانگین حداقل در ماه، 20 شب خندوانه پخش می‌شد، در آمد ماهیانه می‌شد 60000000 تومان!  

دخل و خرج‌ها از آن سال تا سال جاری تفاوت اساسی کرده است، به خصوص با اوضاع اقتصادی آشفته این چند وقت اخیر و قیمت ارز و دلار که شیب گرانی و تورم افسارگسیخته افزایش یافته است.

انسان وقتی چنین رقم هایی را می‌بیند مغزش سوت می‌کشد که چه هزینه‌هایی بابت چه کارهایی در این مملکت می‌شود؛ در حالی که خیلی از مردم با هزار جان کندن به زور ماهی دو میلیون درآمد دارند یا اگر قانون همسان سازی حقوق اجرا شود، حقوق برخی از بازنشستگان تازه به بالای دو میلیون می‌رسد، واقعا جای حیرت دارد که برخی چه درآمدهای عجیب و غریبی دارند.

درست است که حوزه نمایش هزینه‌های سنگینی دارد و اجمالا می‌دانیم که دستمزدها در این وادی بالا است؛ از طرفی ساخت برنامه‌ای مثل خندوانه، آن هم هفته‌ای چند شب کار سخت و پر دردسری است؛ ولی آیا این عدالت است که فقط یک نفر از اعضای آن - هرچند اصلی ترین فرد  هم باشد-  چنین دستمزدی بگیرد؟  این در حالی است که فرض کنیم  صفر تا صد این برنامه مفید و بدون اشکال است که البته فرض محالی است؛ چرا که موارد متعددی خلاف شرع در این برنامه است که بر اهلش پوشیده نیست؛ مثل عادی سازی روابط نامحرم و ... . البته این مسائل در جامعه عادی شده و فقط مختص این برنامه نیست. ما در اینجا درصدد نقد محتوای خندوانه نیستیم؛ از طرفی نمی‌شود منکر مباحث مثبت این برنامه و ایجاد روحیه شاد در جامعه نیز شد؛  ولی به هرحال عدالت هم  چیز خوبی است!

به نظر می‌رسد که اگر این افراد دستمزدشان را اعلام نکنند خیلی بهتر باشد؛ چرا که اعلام چنین دستمزدهایی در این اوضاع نابسامان اقتصادی و کم شدن قدرت خرید و دست و پنجه نرم کردن بخش زیادی از جامعه با مشکلات اقتصادی، داغ بیشتری را بر دل این بخش وسیع وارد می‌کند./999/پ۲۰۰/س

بابک شکورزاده

  

ارسال نظرات