۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۶
کد خبر: ۵۶۰۸۱۸
معرفي مدارس علميه كاشان(۱)

مدرسه علميه آيت الله اعتمادی با بيش از نيم قرن فعاليت

مدرسه علميه باب العلم آيت الله اعتمادي در سال ۱۳۴۲ از سوي مرحوم آيت الله سيد عباس اعتمادي در مركز شهرستان كاشان تأسيس شد و در طرح توسعه آن، مدرسه دارالعلم آيت الله اعتمادي ۱۶ سال قبل از سوي فرزندش در خيابان اميركبير تأسيس و افتتاح شد.
حجت الاسلام سيد عباس شريفيان مدرسه علميه آيت الله اعتمادي مدرسه آيت الله اعتمادي مدرسه آيت الله اعتمادي مدرسه آيت الله اعتمادي

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، مدرسه علميه سطح عالي باب العلم اسلامي آيت الله اعتمادي در سال 1342 تأسيس شده و بيش از نيم قرن سابقه فعاليت دارد و حدود 200 طلبه از پايه 1 تا 6 درحال تحصيل و 200 طلبه از پايه 7 تا درس خارج مشغول به تحصيل هستند.

مدرسه دارالعلم اسلامي آيت الله اعتمادي تنها مدرسه علميه درسطح شهرستان كاشان و آران و بيدگل و نطنز و نراق قرار دارد كه در سطح عالي فوق ديپلم، ليسانس و فوق ليسانس از حدود چهار سال قبل تا كنون طلبه مي پذيرد.

حجت الاسلام شريفيان مدير مدرسه علميه دارالعلم اسلامي آيت الله اعتمادي كاشاني در گفت گو با خبرنگار خبرگزاری رسا به معرفی و برنامه های این مدرسه اشاره کرد و گفت: تدريس سطح عالي پيش از اين فقط در قم بود اما اكنون در تعداد معدودي از شهرستانها از جمله شهرستان كاشان در سطح عالي تدريس داشته و موفقيت خوبي داشته است.

حجت الاسلام شريفيان همچنين با اشاره به اينكه مدرسه علميه خواهران الزهرا(س) آيت الله اعتمادي از سال 95 فعاليت خود را آغاز كرده است، گفت: حوزه خواهران الزهرا(س) آيت الله اعتمادي، با اخذ مجوز مركز مديريت حوزه هاي علميه خواهران در مقطع عمومي سطح دو ‹‹كارشناسي پيوسته›› و بدون آزمون كتبي‌ براساس سوابق تحصيلي از علاقه مندان ثبت مي كند.

مدير مدرسه علميه دارالعلم اسلامي آيت الله اعتمادي كاشاني يادآور شد: در دانشگاه علم آيت الله اعتمادي نيز صدها دانشجو مشغول تحصیل هستند.

وي ادامه داد: پذيرش تمامي مدارس علميه شهرستان كاشان در سطح سيكل، ديپلم و فوق ديپلم و ليسانس و فوق ليسانس يعني در سه سطح پذيرش دارند اما مدرسه علميه دارالعلم آيت الله اعتمادي در شهرستان كاشان تنها مدرسه اي است كه تنها در سطح عالي تدريس دارد.

حجت الاسلام شريفيان به چگونگي پذيرش طلاب در اين مدرسه نيز اشاره كرد و گفت: بعد از ورود به سايت سراسري حوزه و ثبت نام در سايت،  امتحان ورودي در مصلي هاي شهرها برگزار و بعد از آن براساس انتخاب مدرسه و شهرستان ياد شده با انجام مصاحبه پذيرش شده و گذراندن دوره يك ماهه اختبار و تثبيت و آشنايي با طلبگي، دروس، طلاب با جايگاه خود در اين دوره آشنا مي شوند و بعد از آن وارد سيستم حوزه مي شوند كه تمامي اين مراحل در تابستان و قبل از شروع سال تحصيلي است.

به گفته وي، دوره اختبار و تثبيت كه به معني خبر گرفتن و خبردادن است مدرسه علميه اطلاعات طلاب را دريافت و طلاب نيز  اطلاعات مدرسه علميه را دريافت مي كنند و اين كار يك نوع آشنايي طلاب با حوزه و حوزه از طلاب است.

مدير مدرسه علميه دارالعلم اسلامي آيت الله اعتمادي كاشاني يادآور شد: طلاب اين مدرسه از جنوب كشور، بندر عباس، خوزستان، كرمانشاه، مشهد، قائنات و اقوام مختلف كرد و ترك و لر هستند.

حجت الاسلام شريفيان در ادامه به برنامه هاي تغذيه و خدماتي حوزه علميه آيت الله اعتمادي نيز اشاره كرده و گفت: براي طلاب تغذيه رايگان در سه نوبت، فروشگاه مواد غذايي در حوزه، صندوق قرض الحسنه پس انداز، سامانه پيامكي اطلاع رساني و دريافت نظرات و پيشنهادات، خوابگاه هاي مجهز با ظرفيت 300 نفر، حياط و فضاي سبز مناسب، امكانات ورزشي ‹‹ميز تنيس، زمين واليبال، وسائل بدنسازي›› سيستم و خدمات اينترنتي سايت مركز مديريت و خدمات حوزه مجهز است.

وي، برگزاري نماز جماعت در سه نوبت، بيان احكام بعد از نماز، برگزاري اردوهاي زيارتي و سياحتي استاني و برون استاني، برگزاري درس اخلاق به صورت هفتگي با حضور اساتيد اخلاق شهرستان كاشان و قم، دادن مشاوره به طلاب با حضور اساتيد مشاوره، برگزاري جلسات ملي و مذهبي، برگزاري جلسات به همت هيأت انصارالمهدي(ع) طلاب مدرسه، برگزاري دعاي كميل و توسل، پخش كليپ و سخنراني يكي از طلاب براي تمرين فن سخنراني در برنامه صبحگاهي را از جمله برنامه هاي تهذيبي در مدارس علميه آيت الله اعتمادي اعلام كرد.

حجت الاسلام شريفيان همچنين، اختصاص ساعت مطالعه، اختصاص ساعت مباحثه، برگزاري كلاسهاي آموزش و پژوهش، ارائه پژوهش كوتاه درسي در هر نيم سال، ارائه پژوهش غيردرسي، برگزاري امتحانات هفتگي، اختصاص نمره آموزش و پرورش به هر درس، اختصاص نمره كلاس به هر درس از برنامه هاي آموزشي و پژوهشي مدرسه علميه ايت اعتمادي برشمرد.

وي، تلاوت روزانه قرآن كريم بعد از نماز جماعت، آموزش قرآن با حضور اساتيد متخصص كه در هفته دو شبانه روز در حوزه حضور دارند، آموزش و برگزاري آزمون صحت قرائت نماز را برنامه هاي قرآني اين حوزه دانست.

مدير مدرسه علميه دارالعلم اسلامي آيت الله اعتمادي كاشاني در ادامه به امكانات آموزشي و پژوهشي مدارس علميه آيت الله اعتمادي نيز اشاره كرد و مجهز بودن مدارس علميه آيت الله اعتمادي را به وسايل كمك آموزشي، كتابخانه با بيش از دوهزار جلد كتاب، اتاق پژوهش مجهز به سيستم هاي رايانه اي، هارد سبحان و هارد نور با برنامه هاي آموزشي وپژوهشي متنوع، سالن مطالعات و مباحثه مجهز به ميز و صندلي، نمايشگاه كتاب به صورت اقساط با 40 درصد تخفيف، نشريه داخلي ‹‹نگرش اسلام›› و نشريه و مجلات را از جمله امكانات آموزشي و پژوهشي اين مدارس اعلام كرد.

وي با اشاره به برگزاري ورزش صبحگاهي قبل از صبحانه، استخر، هفته اي يك جلسه تمرين فوتسال در سالن ورزشي و شركت در مسابقات ورزشي حوزه هاي علميه را از برنامه هاي ورزشي تدارك ديده براي طلاب اعلام كرد و افزود: نشست هاي سياسي، صدور كارت فعال و تبديل به كادر، ثبت و ارسال گزارش كار كرد، برگزاري حلقه هاي شجره طيبه صالحين، برگزاري دوره هاي آموزشي و برگزاري يادواره شهدا از برنامه هايي است كه پايگاه بسيج طلاب امام خميني(ره) براي طلاب در نظر گرفته گرفته است.

لازم به توضيح است، آيت الله سيد عباس اعتمادي در سال 1311 شمسي دركاشان متولد شد و مهمترين فعاليت علمي ايشان تدريس علوم حوزوي، تربيت و پرورش طلاب بود و از آثار اين عالم جليل القدرمي‌توان به ‹‹لب البيان في‌معرفت الانسان و دائع المنان›› و ‹‹رسالت الاعتماديه في اصول الاعتقاديه›› اشاره كرد، ضمن اينكه ساخت مسجد اعظم كرسي، دارالعلم اسلامي، شامل حوزه علميه و كتابخانه عمومي نيز از جمله اقدامهاي مذهبي، فرهنگي و اجتماعي آيت الله اعتمادي در شهرستان كاشان است، اين عالم رباني بعد از سالها خدمات ارزنده به اسلام در 21 مرداد ماه سال 75 هنگام بازگشت از زيارت امام‌رضا(ع) به علت تصادف رانندگي به لقاء الله پيوست./1307/ت۲۰۱/ب1

ارسال نظرات