۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۶
کد خبر: ۵۵۱۹۸۵
رییس دفتر فرهنگی مرکز پژوهش های مجلس:

فاصله «سن بلوغ» و «سن ازدواج» به صلاح جامعه نیست

کلهر تعیین«سن» برای ازدواج را خطا دانست و عنوان کرد: در جامعه میان سن بلوغ و ازدواج کردن فاصله زیادی وجود دارد، در حالی که باید کم ترین فاصله را داشته باشیم.
سینا کلهر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سینا کلهر در نشست علمی بررسی «طرح افزایش سن ازدواج» که در سالن همایش پژوهشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد، با اشاره به اینکه طرفداران این طرح قائل هستند که «ازدواج هایی که در سنین پایین صورت می پذیرد، منجر به طلاق و افزایش آمار آن می شود» گفت: همه محققان و پژوهشگرانی که طرفدار این طرح هستند، در تحقیق ها و مقالات خود سعی در تأیید این طرح دارند و چاره کار را افزایش سن ازدواج می دانند.

رییس دفتر فرهنگی مرکز پژوهش های مجلس با تأکید بر اینکه نتایج تحقیق های که در مورد خطرات و مشکلات ازداوج در سنین پایین کاملاً عکس ادعاهای طرفداران طرح افزایش سن ازدواج را نشان می دهد، اظهار داشت: امروزه کمترین آمار طلاق را در ازدواج های با سن پایین شاهد هستیم.

وی افزود: در جلسه ای که مقامات دولتی نیز حاضر بودند،  مباحث خود را مطرح کردیم، اما آنها گفتند «کسانی که در سنین پایین ازدواج می کنند، درک درستی از ازدواج ندارند یا به عبار دیگر عاملیت برای ازدواج ندارند و هنگامی که به ازدواج برسند، نارضایتی از زندگی زناشویی در آنها موج می زند».

کلهر با بیان اینکه ازدواج در کشور باید شرایط محور باشد، نه عدد محور و با تعیین کردن سن برای ازدواج ابراز داشت: از دوران رژیم شاهنشاهی تلاش های بسیاری شد تا برای ازدواج کردن در کشور، سن تعیین شود که این موضوع بعد از انقلاب حذف شد و تا سال 1384 ادامه داشت، اما در این سال مجمع تشخیص مصلحت نظام، تعیین سن برای ازدواج را مصلحت دانست.

رییس دفتر فرهنگی مرکز پژوهش های مجلس با تعیین سن برای ازدواج را خطا دانست و عنوان کرد: در جامعه میان سن بلوغ و ازدواج کردن فاصله زیادی وجود دارد، درحالی که باید کم ترین فاصله را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه برای ازدواج کردن دو الگوی «خانواده محور» و «فرد محور» وجود دارد، خاطرنشان کرد: برای ازدواج باید فاصله سنی زوج و زوجه، میزان تحصیلات، شیوه انتخاب همسر، در نظر گرفتن ظاهر، فرهنگ و غیره معیارهای اصلی است؛ در ازدواج هایی که در سنین پایین رخ می دهد، این معیارها کاملاً خانواده محور بوده و همین مسأله سب می شود که زوجین در آینده کم ترین مشکلات را داشته باشند، اما در ازدواج هایی که در سنین بالا رخ می دهدف این معیارها فرد محور انتخاب می شوند و همین موضوع سبب خواهد شد تا در آینده کار به طلاق بکشد.

کلهر تأکید کرد: بالای 80 درصد ازدواج هایی که در جامعه وجود دارد بر اساس فرد محوری بوده و این در حالی است که ازدواج های در سنین پایین در کشور چیزی حدود 40 هزار ازدواج است که در این بین حدود 38 ازدواج برای ازدواج زیر 10 سال گزارش شده است و باقی برای ازدواج در سنین 10 تا 14 سال است؛  در اکثر قریب به اتفاق ازدواج هایی که اینگونه رخ می دهد فاصله زوجین چیزی حدود 10 سال است و تنها یک مورد سراغ داریم که دختری 10 ساله با مردی 60 ساله ازدواج کرده است که طرفداران طرح افزایش سن ازدواج برای پیشبرد اهداف شان به همین یک مورد بسیار استناد می کنند و سعی دارند افراد را احساساتی کنند.

رییس دفتر فرهنگی مرکز پژوهش های مجلس در پایان الگوی ازدواج خانواده محور را بهترین الگوی ازدواج برای جوانان معرفی کرد و یادآور شد: مطالعات اولیه ما این بوده است که بیشترین میزان همبستگی و رضایت، مربوط به الگوی ازدواج خانواده محور بوده است و در الگوی فرد محور زندگی های پرتنشی را مشاهده می کنیم./841/پ۲۰۲/س

ارسال نظرات