۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۱
کد خبر: ۵۲۹۴۵۸
امام جمعه موقت کاشان:

تجلي ايمان در عمل است

امام جمعه موقت كاشان تجلي ايمان را در عمل دانست و گفت: يكي از جاهايي كه ايمان در آن تجلي دارد، ارتباط با مردم و رفتار با مردم است.
حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار صبح امروز در آخرين روز از مراسم زيارت عاشورا كه در مسجد آيت الله رضوي كاشاني برگزار شد، با اشاره به اينكه بشريت به دنبال خوشبختي و سعادت است، گفت: انسان غالبا براي رسيدن به خوشبختي و سعادت در تشخيص عوامل خوشبختي دچار اشتباه  مي شود.

وي افزود: اشتباه بشريت اين است كه خوشبختي را تنها در ثروت و قدرت مي داند، اما از نگاه قرآن و اهل بيت(ع) تنها چيزي كه سبب خوشبختي واقعي انسان در دنيا و آخرت است، ايمان به خداوند است، از اين رو خداوند در قرآن خيلي كوتاه مي فرمايد ‹‹قد افلح المومنون›› فقط مومنين، كساني كه ايمان دارند، در دنيا و آخرت خوشبخت و رستگار هستند.  

حجت الاسلام اسلامي تبار در ادامه تجلي ايمان را در عمل دانست و اظهار داشت: تشخيص مومن بودن و نبودن انسان در ظاهر غير ممكن است و تنها تجلي ايمان در رفتار و عمل انسان است و اعتقاد باطني غير قابل تشخيص است و عمل انسان كه مومن بودن و نبودن افراد را مشخص مي‌كند.  

وي به روايتي از اميرمومنان(ع) كه تنها بخش كوچكي از علائم ايمان است اشاره كرد و افزود: مومن كسي است كه كسب و كار طيب و پاك داشته باشد و در معاملات اقتصادي با مردم عمل صالح داشته باشد و اين جا است و تفاوت بين مومن و غير مومن مشخص خواهد شد.

امام جمعه موقت كاشان، عرصه ارتباط با مردم را عرصه تجلي ايمان دانست و يادآور شد: يكي از مكان هايي كه ايمان در آن تجلي دارد ارتباط با مردم كه همان رفتار خوب و نيكو با مردم است، زيرا مومن كسي است نمي‌تواند رفتار خوبي با مردم نداشته باشد و اين امر نيز دليل عقلي دارد.

به گفته وي، انساني كه ايمان به خدا دارد، يك دست او در دست خدا بايد باشد و دست ديگر او در دست مردم باشد و مردم را تكريم و احترام كند.

حجت الاسلام اسلامي تبار، داشتن حسن خلق كه ارتباط مستقيم با مردم را دارد را عرصه تجلي ايمان دانست و عنوان كرد: اميرمومنان(ع) مي فرمايد، انسان مومن خوش نيت و خيرخواه مردم است.

وي يكي از نشانه ديگر ايمان را انفاق دانست و گفت: انسان مومن با انفاق بخشي از درآمد خود براي آخرت با خدا تجارت دارد و تجارت با خدا از راه انفاق كوتاه ترين راه رسيدن به رستگاري انسان است، ضمن اينكه انفاق سبب چندين برابر شدن مال و كسب فيض است كه برخي به دليل ضعف ايمان به راحتي آن را از دست مي دهند.

امام جمعه موقت كاشان همچنين كنترل زبان را يكي ديگر از نشانه ها ايمان اعلام كرد و اظهار داشت: انسان با ايمان كسي است كه ديگران از زبان او در امان باشند و احساس امنيت كنند و از صحبت هاي اضافي خود داري كند، بنابراين انسان مومن بايد هم خوب صحبت كند و هم با احترام و تكريم صحبت كند.

وي از انصاف به عنوان سيد اعمال و يكي ديگر از نشانه هاي ايمان نام برد و گفت: انسان بي انصاف هرچند كافر نيست اما مومن هم نيست، چرا كه انسان با ايمان با انصاف است، بنابراين مومن هرآنچه را كه براي خود مي پسندد  براي ديگران هم مي پسندد.

حجت الاسلام اسلامي تبار ادامه داد: اميرمومنان(ع) در رابطه با انسان مي فرمايد، مومن كسي است كه كسب كار او طيب و طاهر و حسن خلق، نيت خير و خيرخواه مردم باشد و اموال خود را در خدا انفاق كند و از مردم دستگيري كند و زبان خود را كنترل كند./1307/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات