۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۶
کد خبر: ۵۲۸۰۹۶
معاون پژوهشی جامعه المصطفی مشهد:

 نیازمند تعامل حداکثری اندیشمندان در حوزه علوم انسانی هستیم

حجت الاسلام رقوی گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند تعامل و هم‌اندیشی اندیشمندان و پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی برای بررسی مباحث تخصصی در حوزه علوم انسانی و اسلامی هستیم.
رقوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام جواد رقوی، معاون پژوهشی جامعه المصطفی العالمیه مشهد مقدس عصر امروز در نشست تخصصی «مبانی، اصول، مفاهیم و راهکارهای تحقق جهان شهر معنوی» که در دانشگاه هنر اسلامی تبریز برگزار شد، اظهار داشت: تلاش برای جهانی سازی شهرهای معنوی جهان اسلام در قالب نوپدیدی به نام «جهان شهرهای معنوی» پیگیری می شود.

وی با بیان این‌که هنوز در ابتدای راه هستیم و تعریف و تبیین اهداف و ارایه راهکارهای تحقق جهان‌شهرهای معنوی مستلزم گذشت زمان است، گفت: جهان شهر معنوی، رویکرد جدیدی برای شناساندن جاذبه های مذهبی، فرهنگی و گردشگری شهرهای اسلامی است که تحقق آن نیازمند تعامل نزدیک حوزه و دانشگاه است.

استاد حوزه علمیه خراسان با اشاره به این‌که هر یک از جهان شهرهای مذهبی شاخص از جمله مشهد و قم جاذبه‌های منحصر بفرد خود را دارد، تصریح کرد: ایران اسلامی می تواند با تعمیق و گسترش تمدن اسلامی در حوزه های مختلف، نسبت به زمینه سازی، طراحی، شکل گیری و تحقق رویکرد جهان شهرهای معنوی گام های اساسی بردارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین تعاریف ارایه شده در اصول و مبانی جهان شهر معنوی پرداخت و اظهار داشت: این اصطلاح جدید در حوزه علوم دینی و شهرسازی اسلامی نیازمند توجه اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی است، طبق اندیشه اسلامی، جهان شهر معنوی به شهری اطلاق می شود که با استانداردهای جهانی قابلیت پذیرش افراد با فرهنگ ها و ادیان مختلف و متفاوت را داشته باشد.

حجت الاسلام رقوی با اشاره به این‌که اقتضائات ویژه ای همچون تاریخ، معماری، فقه، گردشگری و ابنیه های تاریخی در شناخت جهان‌شهر معنوی دخیل هستند، گفت: درست است که معنویت جزئی لاینفک از زندگی فردی و اجتماعی مسلمانان است، اما باید شروع به مباحث بین ادیانی، ایجاد پایگاه برای نشر معنویت، زمینه سازی برای تحقق تمدن اسلامی نیز پرداخت.

وی با اشاره به این‌که نمی توان ایده پردازی، طراحی و ایجاد و تحقق جهان شهرهای معنوی را نادیده گرفت، تصریح کرد: ویژگی های خراسان و شهر مشهد برای تبدیل شدن به جهان شهر معنوی بسیار قابل توجه است؛ از سوی دیگر بررسی تاریخی این موضوع ابعاد جدیدی از مبحث را باز می کند.

معاون پژوهشی جامعه المصطفی العالمیه مشهد مقدس مهاجرت امام رضا(ع) به خراسان رضوی را از تاثیرگذارترین مباحث مربوط بر معنوی شدن جهان‌شهر معنوی مشهد دانست و گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند تعامل و هم‌اندیشی اندیشمندان و پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی برای بررسی مباحث تخصصی در حوزه علوم انسانی و اسلامی هستیم./935/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات