۰۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۹
کد خبر: ۵۱۴۳۳۳
مديرکل حراست سازمان حج و زيارت مطرح كرد؛

امنيت حج برقرار و نخستین كاروان حجاج نهم مرداد اعزام مي شوند

مديرکل حراست سازمان حج و زيارت گفت: امنيت در عربستان برقرار است و به حول و قوه الهي نخستين اعزام کاروان هاي حج نهم مردادماه صورت می گیرد.
قاسم نصيري

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، قاسم نصيري، در حاشيه همايش مسافران قبله در مصلاي بقية الله الاعظم دارالمؤمنين کاشان در گفت وگو با خبرنگاران، با اظهار خشنودي از حضور در جمع زائران حج تمتع در سال 96 در کاشان، گفت: کم‌کردن دغدغه‌هاي مديران و کارگزاران و همراهي با کاروانيان حج تمتع و عمره مرده يکي از وظايف حراست سازمان حج و زيارت است.

وي هدف از حضور حراست را برقراري امنيت و کار توجيهي کاروان به کاروان براي زائران در اعزام و برگشت سلامت آنها تحت عنوان امنيت در سفر دانست و گفت: طي حضوري که ما با رياست سازمان هفته گذشته در کشور عربستان داشتيم همه چيز اعم از مسکن، حمل و نقل، اسکان و حتي پروازهاي ايراني و سعودي براي حجاج ايراني مهيا است تا زائران از اين سفر معنوي و الهي حظ و بهره وافر و کافي را داشته‌ باشند.

به‌ گفته‌ وي، امنيت در عربستان برقرار است و به حول و قوه الهي نخستين اعزام کاروان هاي حج نهم مردادماه صورت می گیرد.

مديرکل حراست سازمان حج و زيارت با تاکيد بر اينکه اگر حجاج قوانين و مقررات کشور مقصد و ميزبان را رعايت کنند هيچ مشکلي پيش نخواهد آمد، گفت: محدوديت‌هايي به لحاظ بعضي نگاه‌هاي مغرض، تفکرات موجود و تندرور در آن وجود دارد که در اين زمينه توصيه‌هاي لازم را به زائران کرديم تا بر آن مراقبت و تا حد توان از بحث و جدل با مأموران امنيتي، سعودي يا مأموران امر به معروف و نهي از منکر در قبرستان بقيع و اطراف پرهيز کنند.

نصيري با تاکيد بر اينکه امسال حجاج بايد بيشتر قوانين و دستورالعمل‌هاي سازمان حج و زيارت و بعثه مقام معظم رهبري را که تعيين و ابلاغ‌ شده، رعايت کنند، گفت: با اطمينان مي‌توان گفت در صورت رعايت اين موارد و اهميت به آن هيچ مشکلي پيش نخواهد آمد.

وي از حضور 10 نفر امور کنسولي به همراه نيروهاي حراست، واحد امداد و هيأت پزشکي در حج امسال خبر داد و گفت: اين افراد در صورت بروز کوچکترين مشکل براي هر يک از زائران مي‌توانند در کوتاه ترين زمان ممکن رفع مشکل کنند و از اين جهت جاي هيچ‌گونه نگراني نيست.

به‌ گفته‌ وي، امسال وضعيت گرما نسبت به سال هاي گذشته سخت‌تر و اوج گرما با دماي 50 درجه است اما تمهيداتي به ويژه در سرزمين عرفات با نصب چادرهايي با ارتفاع بلند به نام «سيوان» مجهز به کولر گازي انديشيده شده است تا از گرمازدگي زائران جلوگيري‌ شود.

مديرکل حراست سازمان حج و زيارت با اشاره به وجود پراکندگي مسکن در مکه، گفت: خوشبختانه همه هتل‌ها داراي سرويس هستند و حتي بعضي هتل‌ها که حجاج وارد آن مي‌شوند نوسازهستند چرا كه شأن، شخصيت و منزلت حجاج ايراني اقتضا مي‌کند که ما براي آنها به دنبال تهيه بهترين‌ امکانات باشيم تا حجاج آسوده خاطر و در کمال آرامش، اعتماد و اطمينان  بتوانند به فريضه حج و عبادت خود بپردازند.

نصيري انجام فريضه حج را جدا از مسائل سياسي دانست و گفت: طي مذاكرات رييس سازمان حج ايران و وزير حج عربستان، دلنگراني مردم و نمايندگان مجلس براي حجاج به وي انتقال داده شد که بايد تمهيدات خوبي در اين راستا بويژه امنيت و آرامش حجاج انديشيده شود.

وي پاسخ وزير عربستان را مبني بر عدم نگراني و ايجاد امنيت عنوان کرد و گفت: وزير عربستان اعلام کرد امنيت حجاج بر عهده ما است و با وجود اينكه وليعهد عربستان تغيير كرده است اما ما بر اساس تعهدي که داديم هيچ تغيير رويه‌اي را در ارائه خدمات و امکانات به همه زائران مسلمان جهان از جمله ايراني‌ها نخواهيم داشت.

به‌ گفته‌ وي، وزير عربستان با تکرار مؤکد اين جمله «که ايراني‌ها روي سر ما جا دارند»، گفت: اين تأکيد نشان ‌دهنده اهميت آنها براي همه زائران به ويژه زائران ايراني است که جاي هيچ جاي نگراني نيست و انشاالله حج امسال عزتمندانه و آبرومندانه انجام خواهد شد و زائران از اين فرصت معنوي بهره‌اي براي آخرت فراهم خواهند کرد.

مديرکل حراست سازمان حج و زيارت در ادامه تعداد اعزام زائران ايران را 86 هزار نفر با پرواز از استان‌هاي مختلف کشور به فرودگاه جده و مدينه اعلام کرد و گفت: اين حج امسال انشالله زمينه خوبي براي برقراري سفر عمره خواهد بود./1307/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات