۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۰
کد خبر: ۵۱۳۵۱۴
مسؤول بعثه مقام معظم رهبری در حج و زیارت خوزستان:

مسؤولان از اظهارنظرهای غیرکارشناسی درزمینه سفر حج خودداری کنند

مسؤول بعثه مقام معظم رهبری در حج و زیارت خوزستان با بیان اینکه تأمین امنیت حجاج از سوی مقامات سعودی تضمین و امضا شده است، گفت: بیان مطالبی که سبب سلب اطمینان خاطر حجاج شوند، پذیرفته نبوده و مسؤولان باید از بیان این گونه اظهارات پرهیز کنند.
حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن حسن زاده، امام جمعه موقت اهواز

حجت الاسلام والمسلین سید ابوالحسن حسن زاده، مسؤول بعثه مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت خوزستان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با اشاره به اینکه حج یک فریضه الهی و از ارکان دین است، اظهار داشت: آنچه که باید انجام شود با یک مسأله مستحبی تفاوت دارد البته انجام چنین فریضه ای منوط به توانایی مالی، جسمی و باز بودن راه «تأمین امنیت در سفر» است.

مسؤول بعثه مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت خوزستان گفت: ما برای اینکه بدانیم امنیت حجاجمان چگونه تأمین می شود راهی نداریم جز اینکه با مقامات سعودی و کسانی که در عربستان سعودی قدرت را دست دارند، وارد مذاکره شویم و درباره مسأله امنیت حج صحبت و توافقاتی انجام دهیم.

این مقام مسؤول با بیان اینکه درباره تضمین امنیت حجاج راهی جز صحبت با مقامات سعودی نداریم، افزود: تأمین امنیت حجاج از سوی مقامات سعودی تضمین و امضا شده است.

حجت الاسلام والمسلمین حسن زاده ادامه داد: توافقنامه صورت گرفته میان ایران و عربستان سعودی یک توافقنامه خوب و همه جانبه است؛ بنابراین نمی توانیم بیشتر از این ها از مقامات سعودی تضمین بگیریم؛ مقامات مذاکره کننده ما با نگاهی همه جانبه هر آنچه که عزت و سربلندی حجاج ما نیازمندش هستند، را در این توافقنامه گنجانده اند.

وی ابراز داشت: این اطمینان وجود دارد که حجی کامل و با امنیت برگزار شود؛ البته احتمال اتفاقات ناگهانی در هر سفری وجود دارد و ما نمی توانیم که چنین احتمالی را در سفر حج به صفر برسانیم اما صرف چنین احتمالی مانع از تشرف و ادای مناسک حج نمی شود.

مسؤول بعثه مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت خوزستان با ابراز گلایه از برخی مسؤولان، کمیسیون امنیت ملی مجلس، برخی نمایندگان، صاحبان تریبون ها، کانال های تلگرامی، رسانه ها و برخی دلسوزان در زمینه زیر سؤال بردن توافق صورت گرفته خاطرنشان کرد: این چنین زیر سؤال بردن ها علی رغم نداشتن سوء نیت به هیچ وجه درست نیست و مسؤولان و نمایندگان اگر صحبت هایی دارند با مسؤولان حج گفت وگو کنند؛ اما اینکه چنین مطالبی را در سطح رسانه ها بکشند و سبب سلب اطمینان خاطر حجاج شوند، پذیرفته نیست.

این مقام مسؤول با بیان اینکه حج فریضه ای واجب است و باید در امنیت کامل برگزار شود، تصریح کرد: مسؤولان ما از سعودی ها در این زمینه تعهداتی گرفتند اما ما در پاره ای موارد کوتاه آمدیم از جمله اینکه دعای کمیل در کنار بقیع برگزار نمی شود و مراسم برائت از مشرکین به صورت محدود برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین حسن زاده با بیان اینکه مسؤولان ایرانی و سعودی تنازلاتی داشتند، عنوان کرد: نباید به چنین زمزمه هایی که شاید از سر دلسوزی گفته می شود، اعتنایی کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره اعزام حجاج خوزستانی بیان کرد: خوزستانی ها مدینه بعد هستند که نخست به مکه مشرف می شوند و پس از رسیدن به جده، عازم جُحفه خواهند شد و پس از محرم شدن و ادای مناسک در مکه به مدینه تشریف خواهند برد./۹۴۵۶/ت۳۰۲/ب۱

ارسال نظرات