۰۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۶
کد خبر: ۵۰۷۲۱۲
حجت‌الاسلام پناهیان:

هوای نفس نشاط معنوی انسان را از بین می برد

حجت‌الاسلام پناهیان گفت: مومنان حقیقی بین شادی و غم دنیا در نوسان نیستند چراکه چنان غرق لذت شادی و نشاط معنوی هستند که غم و شادی دنیا آنها را تکان نمی‌دهد.
حجت الاسلام پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه در مسجد امام صادق(ع) به سخنرانی پرداخته و گفت: ما باید فرهنگ گفتگوی دینی بین افراد متدین و با افراد غیرمتدین راه‌اندازی کنیم در غیر این صورت جامعه دینی ما آسیب‌های فراوانی خواهد خورد.

وی با بیان اینکه همه انسان‌ها اعم از دیندار و بی‌دین دنبال کسب لذت شادی و نشاط هستند اما دعوا و تفاوت آنها بر سر انتخاب و شیوه رسیدن به شادی و نشاط است، عنوان کرد: دینداران باید اعلام کنند که بیش از بی‌دین‌ها دنبال لذت بردن از شادی و نشاط هستند چراکه دینداران دنبال کسب لذت شادی و نشاط عمیق اما بی‌دین‌ها دنبال کسب لذت شادی سطحی، کوتاه و فانی هستند.

حجت‌الاسلام پناهیان افزود: یک دیندار واقعی از موسیقی قرائت قرآن یا مناجات لذت شادی و نشاط را کسب می‌کند اما یک بی‌دین دنبال کسب شادی با موسیقی‌های ساخته شده به دست بشر است شاید برای زمان کوتاهی به شکل سوری شاد شود اما به طور قطع لذت عمیق شادی و نشاط را کسب نمی‌کند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به یکی از راه‌های رسیدن به لذت شادی و نشاط عمیق بیان داشت: به این منظور ما باید نوسان بین شادی و غم را در وجود خود از بین ببریم چراکه لذت و شادی باید چنان در وجود ما عمیق باشد که بین شادی و غم دنیا در نوسان قرار نگیرد.

وی با بیان اینکه از مشکلات انسان‌ها نوسان آنها بین شادی و غم است که خداوند این حالت را دوست ندارد، گفت: اینکه وقتی به انسان نعمتی عطا شود خوشحال شده و با گرفتن همان نعمت ناراحت شود نشان از نوسان داشتن او بین غم و شادی دارد در حالیکه مومن واقعی چنان باید غرق لذت بردن از شادی و نشاط معنوی باشد که شادی و غم دنیوی او را دچار نوسان نکند، همچون میلیاردری که گرفتن و دادن یک سکه طلا او را خوشحال یا غمگین نمی‌کند.

حجت‌الاسلام پناهیان افزود: امیرمومنان امام علی(ع) در مناجات با خداوند می‌فرمایند: خدایا هر شیرینی قطع شدنی است اما حلاوت ایمان منقطع نبوده و همواره بر آن افزوده می‌شود؛ لذت‌های بهشتی هر روز نسبت به روز گذشته افزایش دارد.

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: خداوند با بزرگی بی‌نهایت خود از بهشتی که برای مومنان خلق کرده با ذوق و شعف صحبت می‌کند؛ چرا شما که با یک عکس زیبا از دنیا سحر می‌شوید درباره بهشت الهی به تفکر نمی‌پردازید.

وی با بیان اینکه مهمترین عامل از بین برنده نشاط دائمی، عمیق و روبه تزاید هوای نفس است، ابراز کرد: مبارزه با هوای نفس بسیار لذت دارد و این مساله را کوهنوردان بهتر از هرکس درک می‌کنند.

حجت‌الاسلام پناهیان گفت: بر اساس روایات وارد شده هرکس از حرامی صرف نظر کند خداوند عبادتی را به او عطا می‌کند تا از آن لذت ببرد؛ همچنین بهترین انسان‌ها عاشق عبادت هستند چنان نشاط معنوی در او رو به افزایش است که برای او فرق ندارد که در دنیا چگونه زندگی می‌کند./807/۲۰۲/ب۱

 

ارسال نظرات