۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۲
کد خبر: ۵۰۰۵۱۱

برگزاری نشست «فقه پویا» در نجف

نشست «فقه پویا» با حضور آیت الله سیفی مازندرانی در نجف اشرف برگزار شد.
آیت الله سیفی مازندرانی

به گزارش خبرگزاری رسا، مرکز تحقیقات و پژوهش «عین» با همکاری دانشگاه الصدر در نجف اشرف نشستی تحت عنوان «فقه پویا» و با مشارکت آیت الله شیخ علی اکبر سیفی مازندرانی یکی از استادان سطوح خارج حوزه علمیه قم برگزار کرد.

حضرت آیت الله شیخ محمد یعقوبی از مراجع تقلید عراق به همراه جمعی از استادان حوزه علمیه نجف و دانشگاه در این نشست علمی حضور داشتند.

آیت الله سیفی مازندرانی در این نشست با اشاره به آیه 122 سوره توبه و آیه 13 سوره شوری گفت: حوزه‎های علمیه همیشه درپی تربیت انسان‎های عالم و مجتهد تحت عنوان برنامه‎های دقیق است.

وی با بیان این که فقه پویا بر دو عنصر فقه و پویایی استوار است، افزود: فقه بر خلاف آنچه که برخی از علما بیان می‎کنند، معنای بسیار وسیعی دارد به طوری که شامل اصول عقایدی، اخلاقی، معارف الهی و احکام شرعی می‎شود.

این استاد سطوح عالی حوزه‎ علمیه قم اظهار داشت: با استناد به آیه «لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ» اختصاص انذار فقط به صدور فتوای شرعی ناصحیح است بلکه منظور از انذار بیان همه معارف الهی است.

وی به تبیین معنای «پویایی» پرداخت و تصریح کرد: پویایی وصف فقه است و منظور اعطای برنامه کامل در زمینه‎های مختلف زندگی، حکومت، سیاست، عبادات، پزشکی، حقوق، خانواده و ... است بنابراین فقیهی پویاست که بتواند این مسائل را استنباط کند.

آیت الله سیفی مازندرانی پویایی فقه را مبتنی بر دو اساس خواند و گفت: پویایی فقه بر اقامه دین الهی، تزکیه مردم و آموزش امور دینی به آن‎هاست./994/ب902/ف

ارسال نظرات