۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۲
کد خبر: ۴۹۰۳۹۶
آيت‌الله ایمانی:

هنر شهید آوینی زنده نگه‌داشتن نام و یاد جنگ در جامعه بود

آيت الله ایمانی گفت: در زمانی که جنگ به عنوان يك جريان كه هيچ بلکه به عنوان يك قصه هم داشت فراموش می‌شد، شهيد آويني روایتگر ميدان جنگ و صحنه‌هاي نبرد شد.
آیت الله ایمانی آیت الله ایمانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شیراز، آیت‌الله اسدالله ایمانی، نماینده ولی‌فقیه در استان فارس و امام‌جمعه شیراز در ديدار اعضاي ستاد هفته هنر انقلاب اسلامي استان فارس که پیش از ظهر امروز در محل نهاد نمایندگی ولی‌فقیه برگزار شد، گفت: بزرگ‌ترین هنر در زندگي برخورد با خود است.

وی در ادامه افزود: بزرگ‌ترین جهاد در دوران حيات زندگي، برخورد با خويشتن خويش است؛ كه ماه رجب اين فرصت را خداي متعال براي ما به عنوان پيش درآمد شعبان و رمضان قرار داده است.

آيت‌الله ایمانی اظهار داشت: ماه رجب فرصتی است كه با خود بينديشم و مقداري از خواسته‌هاي نفساني خود را تعديل و محدود کنیم كه بالاخره روزي از ما محاسبه خواهند گرفت و چه بهتر كه امروز خودمان حسابگر خودمان باشيم.

وی ادامه داد: فرازي از ادعيه ماه رجب تأييد اين نكته است که نخستین و مهم‌ترین مسأله رسيدگي به خود است قبل از اينكه انسان بخواهد به ديگران برسد و يك هنرمند كه می‌خواهد اصلاحي در جامعه صورت بپذيرد اول بايد به اصلاح خود توجه كند.

امام‌جمعه شیراز خاطرنشان کرد: كسي كه خودش به خود نپرداخته چگونه می‌تواند به ديگران بپردازد و آنچه نقص و عيب ديگران است به آن‌ها گوشزد كند.

هنر شهید آوینی زنده نگه‌داشتن نام و یاد جنگ در جامعه بود

وی ادامه داد: امروز به مناسبت شهادت شهيد بزرگوار شهيد سيد مرتضي آويني روز هنر انقلاب اسلامي نام‌گذاری شده است، شهيد سيد مرتضي چه ويژگي داشت، برداشتي كه شخص من داشتم و دارم اين است كه آن زماني كه يك سكوت مرگباري كه نشأت گرفته از دنيازدگي حاكم بر جامعه بود شهيد آويني يك حركت انقلابي و يك هنر انقلابي را به دست گرفت و انجام داد و عهده‌دار شد.

آیت‌الله ایمانی بیان کرد: جنگ تمام شده بود و گردانندگان امور دائماً در بوق اين مطلب می‌دمیدند و می‌گفتند كه مردم خسته شدند، افسرده شدند احتياج به آسايش و نشاط دارند، فراموش كنيم و به تغافل و بی‌تفاوتی در مقابل آنچه گذشته قلم‌ها به کارافتاده بود، تریبون‌ها فعال بود و زبان‌ها حتي از سوي برخي از مسؤولان به اين سمت حركت می‌کرد و داشت جنگ واقعاً به عنوان يك پديده و يك حادثه نه، به عنوان يك قصه فراموش می‌شد.

وی ادامه داد: به عنوان يك جريان كه هيچ، پديده هم پيشكش، به عنوان يك قصه هم داشت فراموش می‌شد، شهيد آويني روایتگر ميدان جنگ و روايتگر صحنه‌هاي نبرد شد و در همين راه به شهادت رسيد.

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس تأکید کرد: شهید آوینی جنگ را در جامعه زنده كرد به دنبال آن هم شهداي مفقودي كه آرام آرام در داخل خاك و خارج از كشور پيدا شدند تشييع جنازه شد جنگ باز آمد در دهان مردم و جنگ به عنوان گفتمان در جامعه باقي ماند.

وی ادامه داد: هنر انقلابي شهيد سيد مرتضي آويني اين بود كه جنگ را به عنوان يك گفتمان در جامعه ما احيا كرد و بزرگ‌ترین حق گردن جامعه ما پيدا كرد و جامعه ما و نسل‌هاي آينده ما بدهكار اوست در مقابل اين حقي كه شهيد آويني ايجاد كرد.

آیت‌الله ایمانی یادآور شد: اگر جنگ فراموش شده بود چه مي‌شد؟ اگر آنچه ديگران می‌خواستند و يا صاحبان حكومتگران آن روز دنبال می‌کردند عملياتي مي‌شد چه بر سر ما می‌آمد، آيا امروز مدافع حرم داشتيم آيا امروز دفاع از حرم معنا پيدا می‌کرد .

در عرصه هنر نیازمند حرکت جهادی هستیم

وی با اشاره به ضرورت ایجاد و پیگیری حرکت‌ها به صورت جهادی ادامه داد: يك هنرمند امروز بايد جهاد گونه كار كند، همان‌گونه كه در باب اقتصاد احتياج داريم مسؤولان ما كار را به صورت جهادي دنبال كنند و انجام دهند در عرصه توليد و اشتغال نه كار اداري، مبارزه با آسیب‌های اجتماعي جهاد گونه كار كنند نه به عنوان يك كارمند اداري، در عرصه هنر هم واقع مسئله ما نياز به حركت جهادي داريم.

امام‌جمعه شیراز با بیان این که دشمن خيلي از اين ابزار استفاده كرده است و بسيار جلو افتاده است و ما فاصله‌مان بسيار زياد است، بیان کرد: متولدان 70 تا 96، 26 سالشان است همين گروه سني را ما نتوانستيم در کشور و جامعه زيرپوشش قرار دهيم.

وی ادامه داد: شما در عصر قدرت جمهوري اسلامي هستيد، صداوسیما، مطبوعات، رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها این‌ها درمجموع با برنامه‌ریزی‌های شما می‌توانند هدايت شود و در مسير گفتمان سازي آن نكات اصلي قرار گيرند.

آیت الله ایمانی با بیان این که ما در پوشش دادن کودکانمان بسیار ضعیف هستیم، ابراز کرد: هنرمند ما بايد هنرمند كودك باشد يعني گروهي از هنرمندان بايد هنرمند كودك باشند نحوه برخورد با كودك، نثر كودك، نوع لباس كودك، نوع محيط كودك و همه این‌ها مسائلي است كه بايد خاص كودك باشد ولي متأسفانه غافل هستیم./202/919/ب1

ارسال نظرات