۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۵
کد خبر: ۴۶۹۴۴۹
جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت؛

آشفتگی آل‌خلیفه از حمایت گسترده از شیخ عیسی قاسم/ دارالافتای لبنان درپی عادی‌سازی روابط با اسرائیل

حمله نظامیان آل خلیفه به منزل آیت الله عیسی قاسم، تاکید بر حمایت از بسیج مردمی عراق، تلاش دارالافتای لبنان برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی مهمترین اخبار هفته گذشته جهان اسلام بود.
جهان اسلام در هفته ای که گذشت

خبرگزاری رسا ـ گروه بین‌الملل: بسته خبری «جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت» سرخط مهمترین اخبار هر هفته جهان اسلام را پوشش می‌دهد. در این هفته شاهد تحولات مهمی در منطقه بودیم. از جمله حمله به منزل ایت الله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین را باید در زمره مهمترین رخداد هفته گذشته دانست. در ذیل به مهمترین اخبار هفته گذشته جهان اسلام اشاره خواهیم کرد: 

لبنان: تلاش دارالافتای اهل سنت لبنان برای عادی سازی روابط با اسرائیل
حجت الاسلام سید ابراهیم امین السید رییس شورای سیاسی حزب الله لبنان تصریح کرد که دروغ سیاسی و رسانه ای برخی کشورها مبنی بر مبارزه با تروریسم برای همگان روشن شده است.
جبهه العمل اسلامی لبنان، خرسندی برخی دولت های عربی از اشغال فلسطین و تجاوز به مسجد الاقصی را مایه ذلت و خواری توصیف کرد.
حجت الاسلام شیخ حسان عبدالله رییس تجمع علمای مسلمان لبنان با بیان این که دشمن بهترین راه بقای خود را ایجاد اختلاف بین دولت های گوناگون به ویژه در میان شیعه و سنی می داند، گفت: دشمن به این نتیجه رسیده که باید اسلام غیر از اسلام اصیل ارائه کند و مسلمانان را به سمت آن بکشاند.
حزب‌الله با صدور بیانیه‌ای ترور سفیر روسیه در ترکیه را به شدت محکوم و اعلام کرد اما این موضوع بر عزم مسکو برای کار مشترک در راستای مقابله با تروریسم خواهد افزود.
شیخ احمد القطان رییس جمعیت قولنا و العمل لبنان در مراسم میلاد حضرت محمد(ص) و هفته وحدت اسلامی که در بقاع برگزار شد، گفت: ما در کنار حزب الله ایستاده ایم زیرا نماینده خط اصیل اسلامی به شمار می آید. سید حسن نصرالله نیز مردی وحدت طلب است و بر وحدت اسلامی تأکید می ورزد.
آیت الله قبلان نایب رییس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان، ترور سفیر روسیه در ترکیه را اقدامی تروریستی و بزدلانه توصیف کرد.
حجت الاسلام شیخ حسن شریفه عضو مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان از پخش برنامه های موهن علیه پیامبر اکرم(ص) در برخی شبکه های ماهواره ای انتقاد کرد.
در همین راستا شیخ زید بکار زکریا مفتی عکار لبنان، پخش برنامه موهن علیه حضرت محمد(ص) را محکوم کرد و خواستار تأیید روحانیان از سوی دارالافتا برای حضور در برنامه های ماهواره ای شد.
شیخ صهیب حبلی عضو تجمع علمای مسلمان لبنان از برگزاری همایش عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی از سوی نمایندگی دارالافتای این کشور در برزیل خبر داد.

بحرین: حمله نیروهای امنیتی آل خلیفه به منزل آیت الله عیسی قاسم
علمای بحرین در پیامی به مناسبت روز شهید تأکید کردند که اجازه هدر رفتن خون شهدا را نخواهیم داد. آنها همچنین با انتقاد شدید از سیاست های سرکوبگرانه آل خلیفه، این نظام را دیکتاتوری و مملو از فساد عنوان کردند.
همزمان مسؤولان امنیتی بحرین پس از قطع ارسال آب شرب، با قرار دادن سیم‌های خاردار و تپه‌های شنی در ورودی‌های منطقه الدُراز، حلقه محاصره ساکنان این شهرک را تنگ‌تر کرد تا آنجا که به سمت خانه آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان این کشور یورش بردند. به دنبال این اقدام علمای بحرین حضور گسترده مردم در خیابان ها را خواستار شدند.
پس از درخواست علما خیل عظیمی از حامیان آیت الله عیسی قاسم به خیابان‌ها آمده و در برابر منزل رهبر شیعیان بحرین نماز جماعت برگزار کردند.
راشد الراشد از معارضان بحرین حمایت فراگیر مردم از شیخ عیسی قاسم را برای آل خلیفه شوکه کننده توصیف و تصریح کرد: تعدی به شیخ عیسی قاسم توطئه ای انگلیسی است.
جمعیت «العمل اسلامی» بحرین نیز از مخالفان آل‌خلیفه خواست که برای تحکیم اتحاد خود، شورای هماهنگی تشکیل دهند.
در این میان ائتلاف جوانان انقلاب 14 فوریه بحرین، آمریکا و انگلیس را عامل هجمه به منزل رهبر شیعیان این کشور توصیف کرد.
حجت الاسلام حسین الدیهی معاون دبیرکل جمعیت الوفاق اسلامی بحرین، یورش نظامیان آل خلیفه به منزل رهبر شیعیان این کشور را حماقت بزرگ توصیف کرد.
حجت الاسلام شیخ محمد خجسته عضو مجلس اسلامی علمای بحرین در گفت وگو با شبکه ماهواره ای اللؤلؤه، یورش نیروهای آل خلیفه به منزل آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان این کشور را محکوم کرد و افزود: شیخ عیسی قاسم همه توطئه های نظام برای خاموشی انقلاب ملت بحرین را ناکام ساخته است.
حجت الاسلام شیخ علی یاسین رییس جمعیت علمای صور لبنان تأکید کرد که پایان تحصن انقلابیان بحرینی در منطقه الدُراز این کشور با سرکوب مردم محقق نخواهد شد.
حجت الاسلام محمد عمرو مسؤول رسانه ای و فرهنگی تجمع علمای مسلمان لبنان در گفت وگو با شبکه ماهواره ای اللؤلؤه بحرین تصریح کرد: دفاع از شیخ عیسی قاسم، دفاع از شرف و کرامت و ناموس است. ملت بحرین به خوبی می داند که نظام درصدد ضربه زدن به این نماد با هدف خاموشی انقلاب است.  
آیت الله عفیف نابلسی امام جمعه صیدای لبنان، نظام آل خلیفه را نسبت به هرگونه سوء قصد علیه رهبر شیعیان بحرین برحذر داشت.
حجت الاسلام سید صدرالدین قبانچی امام جمعه نجف اشرف یورش نیروهای امنیتی به منزل آیت الله شیخ عیسی قاسم را به منزله زیرپا گذاشتن ارزش‎ها خواند.
مردم نیجریه با برگزاری تظاهرات گسترده حمایت خود را از شیخ «عیسی قاسم» اعلام و هدف قرار دادن او را محکوم کردند.
این در حالی است که دادگاه تجدید نظر بحرین در هفته گذشته حکم اعدام یک شهروند بحرینی و حبس ابد 14 تن دیگر را صادر و تابعیت هر 15 تن را به جرم سیاسی لغو کرد.

عراق: ضرورت حمایت از مجاهدان عراقی
حضرت آیت الله سید محمد سعید حکیم از مراجع تقلید نجف اشرف با جمعی از پزشکان لبنانی دیدار کرد و خاطرنشان ساخت: پزشکان باید توجه ویژه‎ای به مستضعفان جامعه به ویژه فقرا داشته باشند.
آیت الله سید محمد تقی مدرسی از علمای عراق بر لزوم تأسیس حوزه‌های علمیه خانگی برای ترویج فراگیری علوم دینی تأکید کرد.
حجت الاسلام سید احمد صافی نماینده حضرت آیت الله سیستانی بر ضرورت حمایت مادی، معنوی و رسانه‎ای از مجاهدان عراقی تاکید کرد.
دفتر حضرت آیت الله سیستانی در نجف با اعزام طلاب و توزیع کمک‎های لجستیکی به یاری رزمندگانی عراقی پرداخت.

مصر: لزوم مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری
احمد الطیب شیخ الازهر مصر در گفت‎وگو تلویزیونی به انتقاد از فتواهای افراطی پرداخت و گفت: برخی از فتواها بدون هیچ گونه پشتوانه علمی از مستحب به حرام تغییر پیدا می‎کند و رسانه‎های حامی تروریسم در راستای رسیدن به اهداف شوم خود به سرعت آن را منتشر می‎کنند.
در همین راستا عباس شومان معاون شیخ الازهر مصر در سومین همایش «تحکیم صلح در جوامع اسلامی»، اسلام را دین اعتدال خواند و تصریح کرد: اسلام در طول تاریخ به شیوه‎های مختلف با حکومت‎های ظالم که درپی خاموش کردن نور اسلام هستند مبارزه‎های شدیدی انجام داده است.
شوقی علام مفتی مصر نیز در پی حمله تروریستی آلمان بر لزوم تلاش جهانی برای مبارزه با تروریسم تاکید کرد. 


فلسطین: شیخ محمد صالح الموعد سخنگوی شورای علمای فلسطین در لبنان، ارتباط تروریست‎ها به اهل تسنن را کاملا رد کرد.
تونس: لطیفه حباشی نماینده پارلمان تونس اظهار داشت که حمایت از مساله فلسطین و گروه های فلسطینی به موجب قانون اساسی تونس در راس اولویت های این کشور قرار دارد.
پاکستان: حجت الاسلام سید نیاز حسین نقوی از روحانیان پاکستان در مراسم اختتامیه سی‌امین کنفرانس وحدت اسلامی که در سالن همایش‌های صداوسیما برگزار شد، با اشاره به تلاش برخی جریان ها برای مذهبی جلوه دادن درگیری  در این کشور، اظهار داشت: باید در پاکستان یک وحدت عملی ایجاد شود، زیرا درگیری‌هایی که در این کشور رخ می‌دهد کاملا سیاسی است.
مفتی محمد مکرم امام جمعه مسجد فتح پوری دهلی هند، وحدت اسلامی را خنثی کننده توطئه دشمنان اسلام توصیف کر د.
پیر اعجاز احمد هاشمی رییس جمعیت علمای پاکستان تأکید کرد که تکفیری‌ها حق ندارند خود را نماینده اهل تسنن معرفی کنند.
حجت الاسلام سید ساجد علی نقوی رییس مجمع علمای شیعه پاکستان، دخالت کشورهای استکباری در امور داخلی جوامع اسلامی را عامل اصلی بحران در این جوامع عنوان کرد.
بوسنی: تولید‌کنندگان محصولات غذایی، بانک‌ها و هتل‌داران کشور بوسنی‌وهرزگوین در پاسخ به نیاز مسلمانان این کشور و سیل گردشگران از منطقه خاورمیانه و نیز افزایش تجارت با کشورهای عربی، به اتخاذ استانداردهای حلال روی آورده‌اند.
مراکش: وزارت اوقاف و امور اسلامی مراکش از ساخت ۱۹۵ مسجد طی سال ۲۰۱۶ در سراسر این کشور خبر داد.
یمن: اسماعیل ولد الشیخ فرستاده سازمان ملل در پرونده یمن اعلام کرده که انصارالله و کنگره مردمی یمن آماده‌اند برای حل بحران کشورشان گام‌های مثبتی بردارند.
فرانسه: کارشناسان مسائل اجتماعی فرانسه معتقدند که مسوولان این کشور در مقابل حمله به مسلمانان و مساجد سکوت اختیار کرده و نسبت به اینگونه حملات واکنشی نشان نمی دهند.
نیجریه: شمار زیادی از شیعیان نیجریه ضمن تاکید بر لزوم پیگیری آزادی شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر شیعیان این کشور، در شهر آبوجا (پایتخت) تظاهرات مسالمت آمیز برگزار کردند./981/ب953/ک

ارسال نظرات